Remarc si eu cateva aspecte, poate ajuta...
1) Variatia de turatie e absolut normala. Inteleg ca sensul pe care il dai afirmatiei e ca turatia scade din cauza ca opresti AC-ul; si asta nu ti se pare OK. In realitate trebuie sa privesti in directia cealalta. Turatia creste din cauza ca porneste AC-ul. Relantiul normal e pe la 6-700 (chiar si 500 si ceva la masinile mai noi petru economie de carburant. Nu stiu cum e la generatia ta de Swift). Cand introduci consumatori, trebuie cuplu mai mult ca sa-i tina si atunci calculatorul de bord urca turatia. La tine motorul e de 1.2 si compresorul AC e o sarcina semnificativa pentru el, deci e nevoie din plin de turatie mai mare. 900 e o turatie decenta pentru a tine un consumator precum compresorul AC. Tu zici ca sta la jumate cand nu merge AC-ul. Probabil zici asta din cauza nervilor si frustrarii. Daca te uiti mai bine, cred ca o sa-l vezi pe la valorile normale => in jur de 600, sa zicem. Daca ar sta la jumate din 900 (adica 450rpm) asta ar insemna ca masina are probleme mai serioase decat AC-ul. Practic nu prea se poate relanti la 450.
2) Compresorul AC cupleaza si decupleaza periodic, indiferent ca ai AC manual sau automat. Daca ar merge in continuu din momentul in care apesi butonul AC, ar fi o risipa de efort si ar face instalatia turturi (metaforic vorbind. In realitate, s-ar supraincinge instalatia de racire a masinii, pentru ca racirea freonului de la AC se face cu cedare de caldura catre radiatorul mare al masinii.) Din motivul asta, compresorul merge cat sa raceasca freonul pana la o anumita temperatura, apoi se odihneste. Freonul sta rece o perioada si da aer rece in masina. Cand temperatura lui scade sub limita, atunci compresorul il raceste din nou, apoi se odihneste... si tot asa.
3) Zici ca nu mai auzi ventilatorul mergand cand opresti masina. Asta e bine. Daca il auzeai mereu si te-ai obisnuit cu el asa, ceva era gresit atunci. Sistemul de racire al masinii era suprasolicitat si ventilatorul trebuia sa intervina mult si des. In general ventilatorul instalatiei de racire nu trebuie sa-si faca prea mult simtita prezenta la o utilizare normala a masinii, chiar si in conditii de canicula.
In baza istoricului postarilor tale, imi permit un diagnostic (excludem asadar paranoia ta si presupunem ca masina chiar prezinta ceva probleme).
Banuiesc ca, dat fiind ca ai masina din 2012, instalatia AC a pierdut treptat freon (garnituri imbatranite/deteriorate) sau freonul in sine a imbatranit. In ambele cazuri, eficienta freonului a scazut (n.r. - capacitatea lui de a mentine instalatia rece => inertia termica), deci pornirea/oprirea compresorului se face mult mai des si mai zgomotos. De ce zgomotos? Pentru ca freonul are si rol de lubrifiant pentru compressor. Cand freonul pierde cantitate si/sau calitate, compresorul merge mai "stressat". In timpul asta si instalatia mare de racire a masinii este mai solicitata, pentru ca trebuie sa preia mai des si mai mult caldura de la radiatorul AC. Prin urmare, masina functioneaza mai fierbinte si ventilatorul mare isi face simtita prezenta mai des.
Banuiala mea e ca tu te-ai obisnuit in timp cu comportamentul asta, treptat, pentru ca nu s-a intamplat totul de-odata. Poate degradarea a durat 1, 2, 3 ani ... sau mai mult. Ai inceput sa-ti faci probleme doar cand a devenit foarte evident.
Si atunci au intervenit mecanicii, care este... In principiu, daca ai scule corespunzatoare nu ai nevoie sa stii cat freon trebuie si nici sa faci prea multe teste. Echipementele moderne de servisare a AC-ului scot freonul vechi pana la ultima picatura, fac teste de etanseitate, umplu cu cat trebuie pentru functionarea optima a compresorului si apoi fac teste de racire. Totul cu o apasare de buton. Asta o spun din experienta mea, la un mecanic care mi-e prieten si am stat langa el cand mi-a facut reumplerea. Practic, a conectat 2 furtunele, a apasat butonul si apoi am baut o bere jumatate de ora, pana s-a terminat procedura. In lipsa echipamentului, probabil mecanicii la care ai dus-o au pus freon, cu palnia pe la buson si ei stiu cum... au verificat etanseitatea instalatiei.
Daca ei n-au facut lucrurile bine, atunci instalatia a continuat sa scape freon (daca cauza era etanseitatea) sau cantitatea a fost pusa dupa ureche si instaatia a continuat sa functioneze sub-optim. Si atunci au mers pe fir si au schimbat, probabil inutil, radiatorul de AC, prilej cu care iarasi exista sansa sa fi creat brese de etanseitate daca n-au fost atenti cu garniturile, care la AC sunt destul de sensibile. Se ciupesc si cu unghia daca nu esti atent.
Daca au facut lucrurile bine si totusi AC-u nu e inca optim, atunci inseamna ca [,] compresorul s-a uzat in perioada in care a functionat cu freon putin/deteriorat. In lipsa unei bune lubrifieri, creste frecarea, se uzeaza rulmentii, graniturile... si toata piesaraia interna aflata in miscare. In efect, odata uzat, chiar si cu freon nou, compresorul se incalzeste el insusi in timpul functionarii (si deci raceste mai putin), e mai zgomotos, solicita mai mult motorul... s.a.m.d.
Din ce povestesti... cred ca e o combinatie de toate. Uzura, mecanici nu foarte priceputi... si ca rezultat instalatia merge, dar nu la maximul competentelor ei. Asadar, dimineata cand nu e foarte cald inca... AC-ul face fata. Apoi cand se face foarte cald e depisit de situatie.
Evident, povestea mea e lunga si e plina de presupuneri. Cel mai bine ar fi sa vii la intalnire SCR si sa verifici cu un alt Swift-ist. Altfel, din ce zici e greu de dat cu pererea online.
Altfel, legat de curele... ca sa devina AC inefficient de la curele, ar trebui ca ele sa fie intr-un stadiu de degradare (sau detensionare) care ar genera simptome foarte vizibile si "auzibile". Nu cred ca asta e cauza. Cel mai probabil e compresorul uzat, daca mai multe service-uri au facut toate testele si zic ca restul elementelor sunt OK. si mai e, evident si... paranoia
, pe care am exclus-o la inceputul postarii.