Legat de cauciucuri, multe se pot spune. Daca nu suntem cu tine in masina cand conduci si nu vedem cum arata cauciucurile uzate… putem debita la infinit fel de fel de prostii; cum ar fi cele de mai jos
.
Din ce descrii tu pot fi doua cauze majore legate de grija fata de masina, separate sau combinate: soferul si partea tehnica; si altele inerente felului in care o exploatezi, indifferent de grija.
Soferul: Nu cunoastem istoria ta cu alte masini. Daca ne limitam la ce zici despre masina asta, rezulta ca masina "consuma" cauciucuri de noua. Daca excludem ca masina a avut probleme cu trenul de rulare din fabrica, atunci… nu e bine
. Daca zici "
dom'le, primele 2 seturi de cauciucuri la masina asta m-au tinut cate 60k si dupa aia alte seturi au inceput sa tina 20k", atunci am exclude sofatul. Dar daca
asa face toate de cand e masina, poate modul de exploatare e defectuos. Evident, daca te declari socat de situatie, atunci presupunem ca la alte masini nu ti s-a mai intamplat asa, deci esti absolvit de vina
si trecem la partea a doua.
Partea tehnica: Zici ca uzura e uniforma (stanga-dreapta banuiesc). Daca faptul este real, atunci diverse elemente ale trenului de rulare pot fi cauza, cum ar fi ansamblul arcuri-amortizoare, bucsaraie, prinderi brate punte, etc. Acestea pot uza cauciucurile ele insele si de obicei o fac uniform stanga-dreapta, dar identificabil prin alte caracteristici; insa pot provoca ulterior si probleme la geometrie. Uzura insa poate fi uniforma doar in aparenta. Adica asa cum te uiti la ele cu ochiul (neexperimentat) parca par uniform uzate, dar in realitate poate fi o asimetrie insesizabila; si atunci geometria e clar de vina. Evident toate cele enumerate se pot combina.
Aspecte inerente exploatarii:- e bine de stiut ca la toti producatorii gamele low-end se tocesc mai repede fata de cele OEM si/sau touring. Toti le trambiteaza cum ca ar fi eco...blablabla, dar in ansamblu ele dureaza mai putin decat suntem in general obisnuiti. Daca te uiti pe forumuri la Ecopia (Bridgestone) sau la BlueEarth (Yokohama) o sa vezi ca sunt destui care se plang se duc la 20k. La fel si cele de inalta performanta, care in general se uzeaza mai rapid. Acum… nu stiu ce cauciucuri ai tu.
- e bine de stiut si ca la modul in care exploatezi tu masina cauciucurile tin in general mai putin. Kilometrii parcursi in calupuri mari si dese uzeaza mai mult decat cei parcursi pe bucati mai mici la intervale mari de timp. De exemplu, daca tu faci 20k in 3 luni si nu ai drum sub 200 de km, in cei 20k uzezi cauciucurile mai mult decat mine, care merg la servici 10 km dimineata, apoi masina sta toata ziua, apoi vin acasa 10 km seara… si tot asa; si fac cei 20k intr-un an. Apoi, daca e o imperfectiune la trenul de rulare, ea afecteaza mai mult la viteze mari decat la viteze mici. O imperfectiune minora te poate duce zeci de mii prin oras, dar face praf cauciucurile pe autostrada.
Concluzie: Una peste alta, banuiala mea e ca toate cele de mai sus se intampla concominent, deci n-ar fi motive de alarma in privinta cauciucurilor. Nu e nimic major.
Un mecanic priceput iti poate spune chiar si la o inspectie vizuala cam care-i cauza sau cumulul de cauze.
La modul simplist, lucrurile se vor imbunatati dupa refacerea geometriei. Insa la kilometrii astia amortizoarele, bucsaraia/conectarile de la bratele puntii si directie trebuie verificate, altfel faci geometria iar ele ti-o strica la loc intr-o spatamana si tot acolo ajungi.