Autor Subiect: Alternative la masina proprietate personala... mic exercitiu de futurologie  (Citit de 3497 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline SPIRIDUSHU

[...]
As zice ca - simultan cu transformarile tehnologice din ultimii ani - ar trebui sa umblam si noi la schimbarea propriei mentalitati: posesia unei masini o consider oarecum o frana in progresul domeniului auto. Sa ma explic: in posesia unei persoane sau a unei familii, o masina are - in general - o perioada destul de mare de timpi morti, in care sta si ocupa spatiu. Niste modalitati mai flexibile de posesie (co-posesie/co-utilizare) inclin sa cred ca ar creste deopotriva timpul de utilizare al masinii si ar reduce numarul de vehicule necesar unei comunitati (si de aici si nr. de spatii de parcare).


de acord cu tine pana cand vad prima urma de tigara stinsa pe bord, prima guma prinsa in materialul de pe podea, pana cand vad ca imi pica mie cand mi-e lumea mai draga ptr ca ala dinainte a turat-o in curbe samd. Ai vazut cum arata ratb-urile noastre ? Cam asta ar insemna folosirea in comun.. in linii mari , dpmdvd. Si cum e cu co-proprietatea cand ai 2 copii pe care trebuie sa-i duci si sa-i iei zilnic de la gradinita , timp de 3-4 ani si poate celelalt co-proprietar este tanar, 20 ani, el vrea masina pana la party si bea acolo si cand sa ai nevoie de masina ...e pe nu stiu unde lasata. Apoi apar discutii la bani, ca de obicei, ca trebuie revizie, trebuie curatata si celalalt zice "mie mi-e ok asa " ... sunt atatea cand e vorba de co proprietate, ca atunci cand ai fi nevoit sa imparti casa cu cineva, in co-proprietate. Nu cred ca este un model de urmat, cel putin acum.
Ar putea fi o firma care iti trimite masina cand ai nevoie, vine singurica in fata blocului, o conduci tu sau nu, te lasa unde ai nevoie, vine alta, te duci cu alta, dar cred ca nu apucam noi vremurile alea.
« Ultima Modificare: 03.Aug.2018, 09:28:21 a.m. de toma »
  • New Vitara 1.6 ddis, Luxus
 

Offline shpeedy

Calm, colega, calm...

Polemica este una la nivel global (ca la nivel global ne bucuram de progresul tehnologic), unde adoptarea altor metode de posesie/utilizare in afara celor clasice este cam la fel de marginala. Macar noi avem o scuza - cei 45 de ani de ingradire a proprietatii private si-au lasat amprenta la nivel de subconstient intr-un mod care ne afecteaza destul de mult viata (dar nu ne dam inca seama)...

Sent from my MI MAX 2 using Tapatalk

« Ultima Modificare: 01.Aug.2018, 05:13:09 p.m. de shpeedy »
Ex: 2007 Swift M13A, 2010 SX4 M16A 4x4
Current: (2019 Ignis Allgrip K12C), 2007 Forester 2.0X
 

Offline nirolf

Sistemul există deja chiar și la noi, se cheamă car sharing și pe afară are ceva succes. Există o flotă de mașini răspândite prin oraș pe care le rezervi și apoi descui cu o aplicație pe telefon. Plătești timpul utilizat și doar atât, nu ai treabă cu revizii, impozite, benzină, etc. Pentru cineva care tine mașina 95+% timp parcată poate fi o combinație mai ieftină: car-sharing, Uber după o seară cu alcool, mașină închiriată în vacanțe.

La noi există Pony lansat inițial în Cluj și de ceva vreme și în București și BCR eGo doar în București. Dacă vreți să testați un BMW i3 e cea mai simplă metodă.

Eu zic că ăsta ar putea fi viitorul pentru orașele aglomerate gen București unde nu există loc fizic pentru a parca legal câte mașini sunt înmatriculate și nici nu o să existe prea curând. O mașină care ocupă degeaba 10 mp >90% din timp este o folosire foarte proastă a spațiului public.

Poate ar merita un topic separat.
 

Offline Leutz

[...] Poate ar merita un topic separat.

Subscriu  :good:.
  • SX4 AWD MT 2.0 - 2007 / Outlander AWD CVT 2.4 - 2019
 

Offline enicky

  Stiu ca in fata unora acesta nu este un argument, dar eu cred ca expresia "Masina si nevasta nu se-mpart/se dau" este inca de actualitate. Experienta de "impartire" a masinii chiar si de marfa cu fostul  asociat mi-a fost suficienta sa ma convinga ca nu este viabila aceasta solutie.
  Car sharing este o alta poveste care n-are legatura cu propietatea comuna a unui auto.
  Cat despre grosimea tablei, resursele naturale, protectii s.a.,  posibil la un moment dat sa regretam masinile din perioada 2007-2010. Cand ai o masina veche de 2-3 ani si vezi pe ea 4-5 deformari ale tablei fara urma de lovituri/julituri, te cam intrebi daca e tabla sau coala de hartie si pe ce ai dat tu 15-20000 de euro.
  • Suzuki VITARA NewCool 4WD 1,6 benzina/Suzuki SX4 S-CROSS HYBRID SPIRIT, 1.4 AllGrip
 

Offline Costique

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 2537
  • Thanked: 1298 times
  • Gen: Bărbat
  • Schimbarea vine, ca vrei, ca nu vrei...
    • Göteborg
Vad ca multi ati adus in discutie grosimea tablei doar in ecuatia greutate mica - motor mai mic - consum, dar mai putin prin prisma consumului de resurse naturale (tabla mai subtire - mai putine resurse consumate), ori prin cel al securitatii vehiculului, si implicit ocupantilor (tabla mai subtire -> se-ndoaie mai usor -> absoarbe mai usor/bine energia de impact)...

Pe mine personal nu ma incanta inca atat de tare tehnologiile astea alternative atata vreme cat vorbim de o greutate considerabila a acumulatorilor implicati si atata vreme cat tehnologiile motoarelor conventionale au ajuns la un nivel destul de bun dpdv al consumului (da, Mazda e un bun exemplu in acest sens).

As zice ca - simultan cu transformarile tehnologice din ultimii ani - ar trebui sa umblam si noi la schimbarea propriei mentalitati: posesia unei masini o consider oarecum o frana in progresul domeniului auto. Sa ma explic: in posesia unei persoane sau a unei familii, o masina are - in general - o perioada destul de mare de timpi morti, in care sta si ocupa spatiu. Niste modalitati mai flexibile de posesie (co-posesie/co-utilizare) inclin sa cred ca ar creste deopotriva timpul de utilizare al masinii si ar reduce numarul de vehicule necesar unei comunitati (si de aici si nr. de spatii de parcare).

Sent from my MI MAX 2 using Tapatalk

Oameni destepti au prefigurat pentru peste 20 de ani un viitor in care masinile vor fi in principal "share" , aplicatii de tip UBER fac necesitatea detinerii unei masini caduca. Totul e pe costuri. Numarul de masini vandute pe persoana fizica va scade dramatic. DAR...sa vedem cand va veni acest trend pentru ca masina are si un rol social si tot capitalismul se datoreaza dorintei oamenilor de a poseda bunuri ( asa cum politica exista datorita dorintei oamenilor de a conduce pe ceilalti , de a hotara pentru ceilalti). Dupa cum stiti nici risipa de mancare , nici aia de materii prime etc nu a scazut cu toate campaniile de "evidentiere a problemelor" . Omul, ca un egoist ce este, vrea ceva si il doare la basca de absolut orice altceva, cum spunea Ludovic al XIV-lea, "Dupa mine , Potopul!". Ma indoiesca ca natura umana sa va schimba in 20 de ani asa cum prefigureaza viitorologii... ca ar trebui sa facem ceva, asta e alta mancare de peste...
In plus, supravegherea completa a traficului si drumurilor vor face conducerea umana non-necesara. Cum oamenii fac accidente si nu masinile...la un moment dat se va interzice condusul. Cine o va face primul? Banuiesc ca China, acolo au suficienta autoritate, Occidentul e prea plin de "drepturi". Astfel jumatate din greutatea masinii ce o reprezinta sisteme de protectie va dispare.
Si mai sunt atatea...
  • Suzuki Vitara S AT -> Peugeot 3008
 
The following users thanked this post: toma, duculetu, dacbuc

Offline enicky

    :D, da zambesc, pentru ca ideile tale sunt futuriste si cu putin noroc, le vor traii nepotii nepotilor tai/ai mei !
     Sa nu uitam sau sa ne luam panza de pe ochi si sa pricepem ca nu omul(de rand) face risipa, nu omul genereaza deseuri, nu omul vrea model nou de masina, s.a., s.a., nu , toate cele de mai sus(si altele) ii sunt oferite, ii sunt sugerate, il determina sa le ceara, sa le doreasca, sa consume mult, indemnat  de industrie presupun, de cei care conduc !
   Daca ar apare un model de masina la doi ani, ar avea mai mare grija de cea pe care o are, dar daca apar 10 modele pe an, sigur ii place una si parca ar da-o pe a lui, uitand cat a "platit" pt. ea. Si lista poate continua!
   Da m-am gandit la Mazda, printre putinii la care mai gasesti un motor clasic dezvoltat si eficientizat maxim, fata de altii, care la pretul la care luai un vehicul cu motor de 2,2, acum ti se ofera un motor de 1,4 sau 1,0 "turbo" ni se spune, taxe mici, etc.
   Da, eu regret dupa o tabla mai groasa si bine tratata, ca poate nu credem, dar reperele de la motor le inlocuim, dar cand tabla este terminata, la fel este si masina !
   E bine sa si visam, da asa e, dar sa nu adormim si sa fim pacaliti.
  • Suzuki VITARA NewCool 4WD 1,6 benzina/Suzuki SX4 S-CROSS HYBRID SPIRIT, 1.4 AllGrip
 

Offline toma

Plecand de la postarea lui @shpeedy si vanzand ca este de interes am deschis un subiect nou.

Sa dezbatem zic!

  • Suzuki Vitara 2015 Allgrip diesel
Omul este singurul animal care roșește, ori ar fi potrivit să o facă - Mark Twain
 
The following users thanked this post: shpeedy, rexkrokiDAU

Offline JMu

Lucrurile le putem duce chiar la extrem - în general nici casa nu o folosim mai mult de 50% din timp, telefonul rar vorbim toți membrii familiei la al lui.. De ce să nu le împărțim pe toate? Mai ales locuința. 12h/12h. Îți dai seama cât loc s-ar face în orașe pentru mașini? :D
Asta ca să nu bag în discuție nevasta, ca pe la off-topic, că iese cu scântei.  :">

E posibil în RO să fie puțin exacerbat spiritul proprietății, și asta e foarte adevărat. Ni se trage de la mai multe. De la comunism, de la balcanism (deși teoretic nu ne încadrăm).. cert e că toată lumea vrea casă/mașină/telefon etc. Mie mi se pare o problemă mai mare în România faptul că mulți vor ceva ce de fapt nu își permit să cumpere/întrețină - mașină de 5m lungime, telefon de 1000E, etc. Și așa ajung unii cu mașină de 5m lungime dar 20 de ani de-i pericol public + rate la telefon pe 8 ani.

Mai e și problema de "raportare" la mașină - dacă o consideri un simplu mijloc de transport, o unealtă, atunci ride-sharing/co-posesie probabil are sens. Dar dacă ești pasionat - și nu doar Românii sunt, ba chiar în alte părți gen USA mașina personală e un adevărat cult - nu prea poți lua în considerare varianta asta.

Cel mai bine ar fi să existe ambele posibilități - sistemul actual + cumva, chiar legiferat, sistem de coproprietate. Atunci fiecare e liber să aleagă.

Full disclosure - eu rămân clar adeptul dictonului enunțat de @enicky - "mașina și nevasta nu se împrumută". Poa' să ajungă benzina și la 30 de lei/l, tot atât o să merg. Pentru mine senzația de libertate pe care mi-o dă mașina este de neînlocuit - cel puțin odată sau de 2 ori pe luna pur și simplu îmi "fac" o zi liberă, mă urc în mașină dimineața și fac 6-700 de km. Fără țintă, pur și simplu. Am noroc că și nevestei îî place asta, am ghinion că de multe ori conduc doar jumate din drum. :D
  • S-Cross 1.4 Boosterjet MT Allgrip 2017 / Clio 1.2 TCe MT 2017
 

Offline Meltdown

Daca am avea o idee de piste de bicicleta sau trotuare decente libere, o trotineta electrica ar face timp bun. Pe vreme frumoasa desigur.

Am inchiriat 2 trotinete intr-o samabata. Este crima si pedeapsa pe trotuar.

Pe sosea este ok daca este liber. Am prins si 40km/h.

Cel mai ok a fost pe pista de biciclete de la Victoriei.

Merita doar daca ai infrastructura.
  • 2017 SX4 S-Cross 1.4 TURBO 140CP 6MT AllGrip Passion Energetic Red Pearl