Autor Subiect: Despre proprietățile uleiului de motor  (Citit de 26106 ori)

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline remarque

Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #170 : 20.Aug.2020, 02:40:37 p.m. »
În completare:
http://www.xoil.ro/lubrifianti/tribologie/
Informațiile sunt ceva mai vechi, de exemplu nu găsiți în linkul de mai sus informații despre API SN, SN Plus, SP (2017-2020), sau ILSAC GF-6 (2020).
Cu toate acestea găsiți în link informații utile, inclusiv cifre importante.
Să exemplific:
Din tabelul aflăm că HTHS-ul este:
 HTHS > 2,9 pentru ACEA C2
 HTHS > 3,5 pentru ACEA C3
 HTHS > 3,5 pentru ACEA A3/B3
 2,9 < HTHS < 3,5 pentru ACEA A5/B5, etc.
Valori mici HTHS duc la economie de carburant, iar valorile mai mari arată în general (nu întotdeauna și nu în orice situație) o rezistență la uzură mai mare.
HTHS-ul e cel mai important indicator pentru un ulei și reprezintă vâscozitatea uleiului în condiții mari de stres (la temperatura și forfecare înaltă) situație în care un ulei prost se face ca apa. Feriți-vă de producătorii de uleiuri care nu menționează acest indicator.
(Conform: https://www.scribd.com/doc/61631641/Numarul-HTHS-Si-Vascozitatea-Uleiului-Auto-1:
HTHS este singurul indicator pe deplin corelat cu gradul de protecție, economia de combustibil, presiunea de ulei, toleranțele motorului și volatilitatea uleiului. HTHS verifică vâscozitatea peliculei de protecție în locuri esențiale din motor în care tot ce poate dăuna motorului e la maxim: stres, temperatură, frecare. Punctele de frecare maximă în care se măsoară HTHS sunt locuri strâmte unde temperatura crește: vilbrochenul, cuzineții, pereții cilindrului, segmenții, fusta pistonului, bolțul, axul cu came. Dar în condiții de vară temperatura uleiului la cald crește cu aproximativ 1 grad C la fiecare 1,3 grade C creștere de temperatură ambientală. De aceea măsurarea HTHS e standardizată la 150 grade.
Să traduc: la funcționarea normală temperatura apei ce răcește chiulasa se duce spre 100 grade C iar a uleiului ce răcește blocul are uzual 110 grade C. Dar de la 20 grade afară la 40 grade, temperatura uleiului crește cu încă 15,4 grade. Un motor benzină turbo atinge ușor în forjă 125, chiar 130 grade Celsius. Cum în zonele critice: cuzineți, segmenți, etc. temperaturile mai cresc cu încă vreo 25 grade C, 125 + 25 = 150 grade C, e logic ca standardul de temepratură la care se măsoară HTHS să fie 150 grade C)

Apoi cu un clip interesant despre uleiurile așa zis sintetice din România:


Și niște teste făcute de un pasionat care compară uleiuri din RO:


Sau câteva informații esențiale despre LSPI (Low Speed Pre Ignition), detonațiile înainte de PMS (punctul mort superior), un subiect strâns legat de proprietățile uleiului de motor:

Să nu aveți impresia că motoarele moderne benzină turbo sunt imune, fenomenul e doar parțial controlat, producătorii auto nu zic nimic, doar câțiva producători de uleiuri ies la rampă, de obicei cei din SUA că acolo cifra octanică e în general mai mică decât în Europa și fenomenul e mai răspândit. La 1,6 T-GDI Hyundai am auzit rar fenomenul, pe caniculă și la accelerații brutale de la turații mici, dar l-am auzit totuși, am învățat cum să-l evit prin:
-   mers în modul sport ce ridică turele
-   pe caniculă benzina de 98 sau 100
-   ulei special pentru T-GDI-uri care previne LSPI (fără Ca, fără detergenți, API SN Plus, Dexos 1 Gen 2, ILSAC GF-6, cu Noack Volatility cât mai mic, etc).
În general producătorii auto pot proteja mai bine motoarele turbo benzină care au VVT (distribuție variabilă) pe ambele axe cu came, cum e 1,6 T-GDI de la Hyundai/Kia, astfel „avansul” se reglează contextual în plajă mai largă decât cele care au VVT doar pe admisie. Nu știu dacă T-GDI-ul actual Suzuki, BoosterJet-ul de 1,4 (K14C) are VVT și pe evacuare sau doar pe admisie, la 1,6 aspirat Suzuki (M16A) are VVT doar pe admisie, având injecție indirectă aspiratul n-are însă treabă cu LSPI-ul.
 
Atașat aveți 3 exemple de astfel de uleiuri, ce declară că previn LSPI.

 
« Ultima Modificare: 20.Aug.2020, 03:03:17 p.m. de remarque »
Knock! knock! knock! Cine bate? Rod knock!
La Suzuki RO un defect major în garanție ți-l rezolvi pe banii tăi! Până îi acționezi în instanță pentru recuperarea prejudiciilor...
New Vitara 1.6 VVT MT Passion Allgrip
 
The following users thanked this post: ntire2000

Offline rdr11

Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #171 : 20.Aug.2020, 06:39:18 p.m. »
@remarque N-am gasit nimic despre HTHS la https://www.motul.com/ro/ro/products/6100-synergie-10w40 , urmeaza chiar weekendu asta sa-l pun pe suzukiu meu. E de calitate proasta sau sunt justificati cei 120lei care i-am dat pe 5L?
  • suzuki ignis 2000 1.3 16v
 

Offline bekxy

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 1344
  • Thanked: 386 times
  • Gen: Bărbat
  • SX4 S-Cross '16 Spirit 1.4 4WD 6MT
    • Bucuresti
Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #172 : 20.Aug.2020, 08:16:35 p.m. »
În materie de uleiuri, dacă nu o arzi ca maneliștii cu bmwudicedes, cel mai important e să îl schimbi la timp. Sau chiar mai devreme. În rest... să fie în specificațiile corecte de vâscozitate + clasificare și-un praz verde e arhisuficient. Musai prazu.
  • Suzuki SX4 S-Cross 2016 Spirit 1.4 Boosterjet 4WD 6MT
 

Offline remarque

Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #173 : 20.Aug.2020, 10:45:44 p.m. »
@bekxy Un praz verde, talpă și neapărat optimism, cotețul rezistă, mi se face dor de Adrian Ilie ...

@rdr11 Acum am intrat în casă, mâine mă documentez și încerc să-ți răspund. Vezi că nu sunt vreun specialist auto,  service-urile Suzuki RO m-au învățat să mă documentez la sânge ...
Knock! knock! knock! Cine bate? Rod knock!
La Suzuki RO un defect major în garanție ți-l rezolvi pe banii tăi! Până îi acționezi în instanță pentru recuperarea prejudiciilor...
New Vitara 1.6 VVT MT Passion Allgrip
 

Offline bekxy

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 1344
  • Thanked: 386 times
  • Gen: Bărbat
  • SX4 S-Cross '16 Spirit 1.4 4WD 6MT
    • Bucuresti
Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #174 : 21.Aug.2020, 01:14:26 a.m. »
Îți dai seama că te documentezi într-o mare de marketing agresiv și că probabil nu o să tragi concluziile cele mai potrivite mașinii și stilului tău de condus?

Despre TBN n-ai documentat nimic? Și nu numai... Nu e HTHS-ul mama și tata uleiurilor.
  • Suzuki SX4 S-Cross 2016 Spirit 1.4 Boosterjet 4WD 6MT
 

Offline Acidutzu2000

Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #175 : 21.Aug.2020, 09:37:08 a.m. »
Buna ziua.
Mai jos regasiti un link pt compararea diferitelor tipuri de uleiuri.
L-am folosit o singura data (pt Opel-ul meu) ca sa ma hotarasc ce norma de ulei sa pun Dexos 1 sau Dexos 2.
Sper sa va ajute si pe voi ... macar sa va faceti o idee.

https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html
  • Suzuki Vitara Passion 2WD - Albastru Turquoise
 

Offline remarque

Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #176 : 21.Aug.2020, 10:05:39 a.m. »
@rdr11
Ignis cu motor de 1.3, MPI, aspirat, probabil mulți km, că e mai vechi, n-are treabă cu bolile GDI-urilor  (supape de admisie îmbâcsite prematur, detonații la sarcină mare și turații mici, etc. ). Bănui că în cartea tehnică a mașinii se cere 5W-30. Unii recomandă când motorul adună mulți km trecerea de la 5W-30 la 5W-40 sau chiar la 10W-40 (deși trecerea la 10 prima cifră nu e recomandată pentru anotimpul rece).
Acum despre 6100 Synergie+ 10W-40, nu degeaba e ieftin, e un ulei „semisintetic ”. Problema cu uleiurile semisintetice/hidrocracate nu este că nu ung bine, dimpotrivă își fac datoria însă numai la început, deteriorarea și implicit pierderea calităților de ungere se produce mai devreme decât la uleiurile sintetice. Un ulei sintetic rezistă mai mult datorită bazei majoritare PAO (polialafaolefine), ce ar trebui să aibă pondere mare de 70% - 80 % din ulei, structura lor moleculară e mai uniformă și mai stabilă în timp. Pe un benzinar aspirat folosit minim 1/3 în oraș un ulei sintetic ar duce fără probleme 10.000 km, unul semisintetic cam jumătate. În locul tău eu l-aș folosi, dar cum foarte probabil folosești mașina și în oraș, l-aș da jos pe la 4000-5000 km. Și americanii schimbă uleiul de motor tot pe la 4000-5000 km :)
Iarna însă, chiar dacă acest ulei are un pourpoint acceptabil, nu l-aș mai folosi, aș trece pe 5W, acum depinde și câți km faci, dacă se mai declară odată stare de urgență sunt greu de făcut cei 4000-5000 km până la iarnă.
Despre HTHS (High Temperature High Shear): nu e declarat explicit ceea ce nu e niciodată de bine, însă e declarat implicit prin norma ACEA A3, adică e mai mare de 3,5 ceea ce ar fi ok.
Knock! knock! knock! Cine bate? Rod knock!
La Suzuki RO un defect major în garanție ți-l rezolvi pe banii tăi! Până îi acționezi în instanță pentru recuperarea prejudiciilor...
New Vitara 1.6 VVT MT Passion Allgrip
 

Offline remarque

Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #177 : 21.Aug.2020, 10:36:24 a.m. »
@Acidutzu2000
Am folosit și eu comparatorul Lubrizol recomandat de tine, am vrut la un moment dat să compar normele API cu cele ACEA, chiar dacă grafic apare ceva, comparația făcută așa e irelevantă.
Am avut și eu aceeași dilemă, Dexos1Gen2 sau Dexos2, am ales până la urmă Dexos1Gen2 pentru că doar uleiurile care se încadrează în această normă declară că previn LSPI. Chiar dacă comparatorul Lubrizol arată că Dexos2 e mai bun decât Dexos1 la mulți indicatori ... e adevărat însă că  Dexos1 și Dexos1Gen2 nu sunt același lucru, vezi poza atașată.
Knock! knock! knock! Cine bate? Rod knock!
La Suzuki RO un defect major în garanție ți-l rezolvi pe banii tăi! Până îi acționezi în instanță pentru recuperarea prejudiciilor...
New Vitara 1.6 VVT MT Passion Allgrip
 

Offline dthem

Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #178 : 21.Aug.2020, 11:23:44 a.m. »
@remarque sunt foarte interesante datele pe care le-ai prezentat. Pe tine te lasa producatorul masinii sa pui ulei pe baza de specificatii sau pe baza de ”la Suzuki se pune Ecstar”?
  • Vitara 1.4 BoosterJet AT Passion 2019
 

Offline bekxy

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 1344
  • Thanked: 386 times
  • Gen: Bărbat
  • SX4 S-Cross '16 Spirit 1.4 4WD 6MT
    • Bucuresti
Re: Despre proprietățile uleiului de motor
« Răspuns #179 : 21.Aug.2020, 11:41:38 a.m. »
Voi uitați cine deține mașina. În Suzuki ul meu pun ce vreau, cât timp respectă specificațiile din manualul mașinii.
  • Suzuki SX4 S-Cross 2016 Spirit 1.4 Boosterjet 4WD 6MT