Am "studiat" si eu taxa prin prisma calculatorului postat de @rexkroki. Nu am habar ce zice noua lege, dar vazand cifrele, as zice ca sunt lucruri si bune si ne-bune, insa bune per ansamblu. Ramane de vazut cum se vor aplica ele in practica (n.r. - in spiritul carpato-danubiano-pontic).
1. Taxa scade cu cat motorul e din clasa de poluare mai buna (EURO2,3,4,5,6 etc).
- dat fiind ca masinile noi sunt EURO5 ... in teorie se vor cumpara masini noi suficiente, deci nu se sugruma piata de auto noi. Taxa ar fi deci gandita pentru a incuraja achizitia de masini nepoluante, ceea ce in teorie inseamna ca guvernul are grija de mediul inconjurator

.
2. Taxa scade (semnificativ) cu vechimea masinii pentru fiecare dintre normele de poluare (EURO2,3,4,5 etc.).
- in teorie omul sarac si cinstit care vrea sa-si ia o masina mai veche, eventual mica, cu care sa-si faca "trebile" de familie va putea face linistit acest lucru. Partea proata e ca aici nu se vor incadra doar cei mai sus amintiti ci in mod sigur ... va renaste piata de AUDI si BMW fabricate in 2000, cu "ful opshan" si "erbeguri".
3. Plata taxei la fiecare reinmatriculare.
- in teorie asta ar duce la descurajarea cumpararii masinilor de dragul cumpararii. In principiu asta ar duce pe termen lung la reducerea numarului de masini cu efecte benefice asupra mediului ... si asupra transportului in comun.
Per total deci as zice ca IN TEORIE, din informatiile pe care le am, legea nu ar fi rea. Pe de o parte nu descurajeaza cumparatorul de auto nou; pe de alta parte incurajeaza si cumparatorul onest de masina veche decenta fara ca prin asta sa dea liber la piata de rable (vezi quantumul taxelor pentru cele f vechi ...euro2, non-euro). Iar in final ... ii cam descurajeaza pe amandoi prin faptul ca se plateste la orice inmatriculare.
*******************
Acum si parerea personala, subiectiva

si probabil nebinevenita

Punctul dureros ar fi deci plata taxei la schimbarea proprietarului. Eu unul SUNT DE ACORD. Cred ca va face omul inceapa sa se gandeasca cu adevarat daca are sau nu nevoie de masina (sau de INCA o masina pentru ca asta e de fapt situatia reala, sa fim sinceri). Abia apoi, daca intr-adevar are, urmeaza restul: ce tip de masina il aranjeaza ... cat e dispus sa plateasca, ce motor, ce vechime ... etc. Intr-adevar, asta ar descuraja in principiu ambele piete ... si de masini noi si de masini vechi. Insa in opinia mea, nu m-ar deranja sa vad o scadere a numarului de masini, chiar daca asta ar duce la diminuarea unei ramuri economice. Pana la urma, cu toate crizele, bunele si relele, nimeni n-a murit de foame din pricina falimentului unor companii auto, dar vedem zi de zi din ce in ce mai multi oameni cu sanatatea subrezita de pe urma poluarii si a stilului de viata asociat cu posesia unei masini. Deci de ce sa nu ma bucur ca mai multi oameni merg cu bicicleta sau pe jos sau cu metroul, trenul ... si ca strazile sunt mai libere si aerul mai respirabil.
Sunt sigur ca s-ar gasi destule alte activitati economice care sa compenseze ... In Romania agricultura e departe de a functiona la maxim; zootehnia, pomicultura, piscicultura, turismul (ca sa le enumar doar pe cele notorii) ... toate sunt departe de capacitatea maxima, la care daca ar ajunge ar compensa fara probleme atrofierea pietei auto. Nu mai zic si de alta industrii, care sunt la fel putin bagate in seama ca si cele amintite anterior.
Dar astea sunt lucruri bune in teorie. In practica ... noi sa fim sanatosi; si sa mai bem o bere in fata TV-ului dupa 10 ore pe scaun la birou si alte 2 in trafic pan-acasa.