Autor Subiect: Uleiul de motor  (Citit de 131838 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline cribo25

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 577
Re: Uleiul de motor
« Răspuns #30 : 15.Iun.2009, 08:48:52 p.m. »
Amestecul de ulei mineral si sintetic - concepte vechi si noi

Mult timp s-a spus ca:
Daca ati folosit pentru o perioada indelugata ulei mineral nu este indicat sa treceti pe ulei sintetic fara o pregatire prealabila. Uleiurile sintetice au tendinta sa disloce depunerile facute de uleiul mineral in motor, facandu-le sa se plimbe libere prin motor, daca nu ajung in filtru. Totdeauna folositi un ulei intermediar pentru a spala motorul.
Daca decideti schimbarea, nu retrogradati. Nu treceti de la sintetic la mineral, ci doar invers. Motorul dumneavoastra s-ar putea sa nu faca fata scaderii calitatii lubrefiantului. Cu cat uleiul este mai subtire, jocurile pe care le formeaza partile in miscare sunt mai mici. Trecerea de la mineral la sintetic poate aduce cu sine batai de piston, de tachet sau de arbore cotit.
Garnituri si simeringuri. Aceste parti s-ar putea sa aiba ceva de obiectat la aceasta trecere. Pot aparea scapari de ulei prin zona garniturilor sau simeringurilor datorita diferentelor de vascozitate.
 
Mai nou insa:
Shell declara pe site-ul lor:
Nu exista dovezi stiintifice ca amestecul celor doua tipuri de uleiuri ar avea efecte negative, cu exceptia celor pur sintetice. De fapt, la orice schimb de ulei se lasa in motor o cantitate mica de ulei. Aceasta nu este o problema.
Trecerea de la mineral la sintetic este facuta in unele locuri destul de des, acolo unde diferentele de temperatura vara-iarna sunt destul de mari. Iarna pe mineral, vara sintetic. Asa cum scriam si mai sus, garniturile si simeringurile pot prezenta scurgeri, dar mai nou, datorita aditivilor continuti, aceste cazuri sunt rare. Totusi, daca conduceti o masina din anii 80, aceste probleme au probabilitate mai mare de aparitie datorita naturii materialului din care sunt confectionate garniturile.
Uleiurile de spalare

Sunt acele uleiuri destinate special spalarii motorului intre schimburi. Au vascozitatea mult mai scazuta decat a uleiurilor obisnuite, cumva similara cu cea a apei de la robinet. Sunt in general 0-W20, semn ca nu sunt facute sa reziste in trafic.
Cum se foloseste? Se goleste motorul de uleiul vechi, nu se scoate filtrul vechi si se pune uleiul de spalare. Se lasa motorul pornit un interval de 20 minute apoi se goleste motorul si de acest ulei si gata, aveti un motor curat.
Inainte de a face aceasta manopera, ganditi-va bine si la dezavantaje: s-au vazut cazuri de motoare care au mai rezistat cateva luni dupa spalare. Motivul? Depunerile vechi ajutau la etansare...

Articol preluat dupa www.carbibles.com, cu acordul proprietarului. Tks, Cris!
Ignis 1.3 GLX+
 

Offline bogdanb

Re: Uleiul de motor
« Răspuns #31 : 15.Iun.2009, 09:57:03 p.m. »
Au vascozitatea mult mai scazuta decat a uleiurilor obisnuite, cumva similara cu cea a apei de la robinet. Sunt in general 0-W20, semn ca nu sunt facute sa reziste in trafic.

Asta e o problema: daca nu rezista in trafic cum de se recomanda in carte taman 0W20?  :-O
Si apoi, sa zicem ca peste 1~2ani nu mai gasesc si pun 5W40, 10W40 sau ce s-o gasi atunci. Conform articolului, va fi asta un "downgrade" care va avea ca efect deteriorarea motorului? :-/
SX4 4x4 1.6GS aka Suzie Q :)
 

Offline cribo25

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 577
Re: Uleiul de motor
« Răspuns #32 : 15.Iun.2009, 11:08:03 p.m. »
bogdanb, n-am inteles despre ce carte este vorba in care recomanda un ulei 0W20 ? si la ce motor?
Adaug deocamdata ceva orientativ despre gradele SAE, poate este suficient.

Gradul de vascozitate SAE este un sistem bazat pe masurarea vascozitatii, acest lucru fiind facut in urma unor teste. Sistemul mentionat a stabilit 11 clasificari in functie de vascozitatea uleiurilor de motor:
SAE 0W, SAE 5W, SAE 10W, SAE 15W, SAE 20W, SAE 30,
SAE 40, SAE 50 si SAE 60.
“W” indica gradul adecvat de folosire in conditii de temperatura scazuta.
Cu cat numarul este mai mic, cu atat este mai mica si temperatura
la care uleiul poate fi folosit pentru protectie sigura.
SAE 20 si SAE 20 W sunt doua clasificari diferite.
Uleiurile monograd asigura a protectie limitata si tocmai de aceea au
un numar redus de intrebuintari. Un ulei SAE 20 ajunge
la cerintele de vascozitate ale uleiului SAE 20W si vice versa.
Cele care fac acest lucru sunt clasificate SAE 20W-20.
Aceasta abilitate multigrad mareste numarul de intrebuintari
ale unui ulei pentru ca intruneste cerintele a doua sau mai multe clasificari.
Exemple de uleiuri cu multi vascozitate sunt:
SAE 5W-30, SAE 10W-30, SAE 15W-40 si SAE 20W-50.
Numarul cu W desemneaza proprietatile uleiului la temperaturi scazute.
Celelalte numere caracterizeaza proprietatile la temperaturi ridicate.
Ignis 1.3 GLX+
 

Offline sandman

  • Newbie
  • *
  • Mesaje postate: 17
Re: Uleiul de motor
« Răspuns #33 : 16.Iun.2009, 09:04:51 a.m. »
bogdanb, n-am inteles despre ce carte este vorba in care recomanda un ulei 0W20 ? si la ce motor?
Asta este "cartea": Manualul Suzuki (sept 2008), pag 8-7

Acesta este "uleiul" despre care vorbeam in primul post al acestui topic si pe care l-am achizitionat ieri si il pun saptamana viitoare in motor.

Uleiurile de spalare
..................
 Sunt in general 0-W20, semn ca nu sunt facute sa reziste in trafic.
Cred ca aici este o confuzie grava si derutanta pentru multi dintre cititorii acestui topic. Cu scuzele de rigoare va rog nu mai folositi afirmatii care n-au nici un suport real.
Uleiurile de spalare
Sunt acele uleiuri destinate special spalarii motorului intre schimburi. Au vascozitatea mult mai scazuta decat a uleiurilor obisnuite, cumva similara cu cea a apei de la robinet. Sunt in general 0-W20, semn ca nu sunt facute sa reziste in trafic.
Cum se foloseste? Se goleste motorul de uleiul vechi, nu se scoate filtrul vechi si se pune uleiul de spalare. Se lasa motorul pornit un interval de 20 minute apoi se goleste motorul si de acest ulei si gata, aveti un motor curat.
Inainte de a face aceasta manopera, ganditi-va bine si la dezavantaje: s-au vazut cazuri de motoare care au mai rezistat cateva luni dupa spalare. Motivul? Depunerile vechi ajutau la etansare...

Articol preluat dupa www.carbibles.com, cu acordul proprietarului. Tks, Cris!
Sa stiti stimabile cribo25 ca asta e prea de tot. Daca va uitati nu cu prea mare atentie in sursa pe care o invocati, www.carbibles.com, o sa vedeti acolo:

...si legat de certificari, API (American Petroleum Institute), ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles), mai vedeti acolo:

...si pe "bidonul" de Mobil 1 0W-20 ce gasim? Aceste certificari:

Deci, despre ce vorbim noi: SM, adica motoare VVT dupa nov 2004, sau SA, adica motoare dupa 1940.
Ar mai fi multe spus, dar multumesc pentru atat.
(Imi cer scuze, nu fac bascalie ca altii, icerc doar sa informez corect).
« Ultima Modificare: 16.Iun.2009, 10:02:07 a.m. de sandman »
Suzuki SX4 4WD GS ESP 1.6 black, sept 2008
 

Offline LeonardSZK

Re: Uleiul de motor
« Răspuns #34 : 16.Iun.2009, 10:20:41 a.m. »
Usurel!
Sunt probleme de "comunicare" fiindca exista doua tipuri de manuale pentru SX4, unul cu ulei recomandat 5w30 si altul cu ulei recomandat 0w20. Referitor la uleiul de spalare nu era important ce grad de vascozitate are (bineinteles ca este ceva "subtire") ci ideea ca se foloseste un ulei de spalare intermediar.
Suzuki SX4 1.6 GS 4x4, Lagoon Turqoise
 

Offline cribo25

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 577
Re: Uleiul de motor
« Răspuns #35 : 16.Iun.2009, 10:34:23 a.m. »
Draga sandman te aprinzi poate putin prea repede - intentia mea a fost sa dau citeva repere orientative despre unele noi teorii cu privire la amestecul de uleiuri. Afirmatiile nu sunt ale mele (personale) ci am citat din www. carbiles.com.
Despre confuzie nu vad de unde sa fie daca fiecare analizeaza si opteaza pt. ce ulei recomanda producatorul in cartea tehnica a masinii.

Nu inteleg cine face bascalie ca nu suntem la topicul de glume, venim fiecare cu observatii legate de tot ce apare in domeniul discutiei respective. Iar daca limbajul pare perceput altfel decit cel normal, in cazul meu sunt oricind dispus sa cer scuze celui ofensat.
Si ca sa elimin orice indoiala mai pun si eu un tabel cu clasificarea uleiurilor (SAE) care poate va fi de ajutor celor mai putin initiati.
Ignis 1.3 GLX+
 

Offline sandman

  • Newbie
  • *
  • Mesaje postate: 17
Re: Uleiul de motor
« Răspuns #36 : 16.Iun.2009, 10:50:40 a.m. »
Ok cribo25.
Suzuki SX4 4WD GS ESP 1.6 black, sept 2008
 

Offline miocrl

Re: Uleiul de motor
« Răspuns #37 : 16.Iun.2009, 08:24:16 p.m. »
o cate detalii

la ce imi folosesc mie ca necunoscator.

ce scrie scrie
 si gata.

Offline BXXENL

Re: Uleiul de motor
« Răspuns #38 : 17.Iun.2009, 09:06:17 p.m. »
E ceva putred in ultima poza Clasificare SAE.

Abundenta informatiilor de pe net mai mult zapaceste omul de rand. Teoria conspiratiei cum ca producatorul recomanda un ulei foarte subtire ca sa consume masina mai putin si sa se incadreze in niste limite de poluare pun si ele capac.  Eu cred ca un ulei din grupa SM cu o vascozitate adecvata climei poate fi rau pt masinile noastre. Iarasi astea cu prea subtire....prea gros...sunt un pic apa de ploaie, bau bau de-al mecanicilor ca sa vanda ei ce ulei vor etc (atata timp cat nu sari calul, ca daca pui 20w50 si ii dai cheie la -25 de grade e clar ca nu esti cu totul).

 Smartul a mers 120.000 de km cu 0w40 care este un ulei foarte subtire si care se deterioreaza foarte usor (schimburile s-au facut la 20.000). Acum i-am pus niste 5w30 asa, din plictiseala. Nu il papa, nu il inegreste, nu nimic.

Asa ca puneti linistiti ce ulei scrie la carte, si verificati din cand in cand sa fie nivelul ok si sa nu apara zgomote ciudate.
  • SX4 1.5
Alex
 

Offline adrian_r5

Re: Uleiul de motor
« Răspuns #39 : 18.Iun.2009, 09:28:11 a.m. »
  Eu cred ca un ulei din grupa SM cu o vascozitate adecvata climei poate fi rau pt masinile noastre.

Poti detalia putin ... ca nu-mi dau seama ce vrei sa spui :(
Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah: