Recomandarea mea ar fi ca aceste teste facute cu masini ale dealerilor, de drive-test, sa fie luate cu ceva sare...
La toate aceste fortari ale masinilor de test-drive nu se iau in calcul (cel putin) doua chestii:
- cine suporta costurile? Chiar daca rezista de mai multe ori la asemenea utilizari, mai devreme sau mai tarziu tot vor ceda piese (daca intr-adevar era M16A-ul motorul din filmulet, sunt curios cat miros de ambreiaj se simtea in jur), pentru simplul fapt ca masina - chiar daca poate - nu e facuta pentru asa ceva. Din ce stiu, masinile cu destinatie de drive-test sunt achizitionate de dealer de la producator in niste conditii de pret mai avantajoase fata de restul masinilor propuse spre comercializare clientilor. Dupa 20-30k km o asemenea masina de drive-test are un grad de uzura mai mare fata de una cu km de 2-3 ori mai multi si de obicei cam atunci (daca nu chiar mai devreme) este scoasa la vanzare la un pret mai mic cu x% fata de pretul de lista (poate chiar in zona pretului de achizitie de catre dealer de la producator) - cine o cumpara se bucura de reducerea de pret, dar cine stie cat va avea de bagat in masina in viitorul apropiat. Din partea dealer-ului toate bune si frumoase - pe de-o parte masina de drive-test vine oarecum gratis, fiind suportata din pretul de vanzare + bugetul de marketing/promovare acordat de producator, iar pe de alta parte, daca sunt atrasi cativa clienti mai creduli de chestia asta cu capabilitatile in afara asfaltului ale masinii, nu cred ca se supara nimeni din reteaua de dealeri daca - la un an sau doi de asemenea utilizare din partea clientilor, acestia ajung in reprezentante cu schimbari de ambreiaje sau - si mai bine - cutii de viteza, diferentiale, chestii d'astea mai grele.
- cum ajung la liman (civilizatie) daca se intampla ceva? Cam fiecare jurnalist/blogger/vlogger d'asta mai cutezator cu masina nu prea-si pune problema abordarii de unul singur a traseelor in afara asfaltului (mai o masina de asistenta/recuperare, mai o masina care sa filmeze din exterior), ceea ce un client normal poate nu ia in calcul la o eventuala iesire.
Ceea ce incerc sa spun este ca realitatea detinerii unui autoturism bate in marea majoritate a cazurilor realitatea utilizarii/incercarii lui pe o perioada limitata de timp.
Nu mai tarziu de ieri dup-amiaza am bagat masina vreo 10 minute pe un drum in panta accentuata, ingust si strabatut de carute cu boi/cai (se recunosteau urmele copitelor in pamant) - cu 4x4Lock si ESP Off, SX4-ul a urcat in salturi la apasarea corespunzatoare a pedalei (3,500-4,000rpm). Cum incepuse sa miroasa a ambreiaj, am abandonat ideea parcurgerii in continuare a traseului - desi am aproape 115k km, sunt inca pe ambreiajul din fabrica, semn ca in ciuda iesirilor mai mici sau mai mari in afara asfaltului, e recomandabil sa nu te aventurezi peste limitele masinii...