Autor Subiect: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare  (Citit de 29976 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline Costique

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 2537
  • Thanked: 1298 times
  • Gen: Bărbat
  • Schimbarea vine, ca vrei, ca nu vrei...
    • Göteborg
Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #170 : 04.Mar.2018, 12:00:22 p.m. »
Bun, deci nu m-am lămurit deloc de ce nu ar merge A/C la temperaturi negative. Dar nu-i bai!

Funcția de dezumidificare (un fel de efect secundar al sistemului de A/C) este strâns legată de funcționarea compresorului. Adică nu se poate fără. Eu personal, ca și @toma las tot timpul sistemul pe ”AUTO” și n-am avut niciodată gheață în mașină pe interiorul vreunui geam. Fără bricolaje suplimentare de vreun fel. Ceea ce vă recomand și Dvs.

P.S - nu văd vreo problemă tehnică în funcționarea condensatorului (condensorului?) la temperaturi negative câtă vreme se află în preajma conductelor cu lichid de răcire cald făcut de motor. Nu este [așa] de în pericol de îngheț, ca cel de la sistemele split casnice.

Condensul pe geamuri are loc datorita temperaturi scazute a geamului, respiratia noastra si  transpiratia naturala aduce surplusul de umiditate ce condenseaza (cand intrati in masina nu aveti condensul pe geamuri). Cand motorul se incalzeste aveti si aerul cald care vaporizeaza apa de pe geamuri - incalzindu-le. Trebuie sa va spun ca umiditatea in aer in Suedia este poate la jumatate din cea din Romania (daca nu bate vantul la -20 de grade to speli la bustul gol-coeficientul de transfer termic al atmosferei este mult mai scazut!).
AC nu functioneaza ca vara, nu va exista transfer de caldura din interior catre exterior.  Aveti doar aer intake care va fi recirculat sau adus din afara.
Daca recirculati aerul si afara e destul de frig, dupa o perioda geamurile aburesc. Asta va arata ca nu avem dezumidificator in sistem (dezumidificatoarele sunt instalatii specializate ce implica tamburi cu silicagel si radiatoare ventilate-nu avem asa ceva pe nici o masina. Dezumidificatoarele pasive sunt doar saci cu silicagel care trebuie schimbati-ceea ce iarasi nu se intampla), umiditatea din masina este controlata de schimbul de umiditate cu exteriorul - in interior devine mai mare si prin introducerea aerului exterior cu umiditate mai scazuta eliminam umiditate . Si caldura. AC functioneaza simplu ca un radiator controlat. A nu se confunda cu condensarea apei vara la instalatia AC ( ce se scurge pe sub maisna) care vine din cu totul alt fenomen fizic (condensarea apei din atmosfera pe instalatia de racire) si sincer nu cred sa faca vreun condens iarna caci asa cum am spus, nu exista schimb fortat de caldura din interior catre exterior.
  • Suzuki Vitara S AT -> Peugeot 3008
 

Online NicNic

Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #171 : 04.Mar.2018, 09:01:08 p.m. »
Eu stiu ca exista doua tipuri constructive de dezumidificatoare: cu absorbtie sau cu condensare.
Cele cu absorbtie, descrise si de @Costique, se bazeaza pe absorbtia vaporilor de apa din mediu, apoi eliminarea controlata a apei astfel colectate. Ele pot functiona si la temperaturi mai mici, chiar si de -20 grade.
Cele cu condensare, functioneaza pe principiul cunoscut al condensarii vaporilor de apa atmosferici pe o suprafata rece. Adica ceea ce se intampla intr-un sistem de aer conditionat, cand foloseste functia de racire aer. Ele sunt relativ eficiente pana la temperaturi de circa +5 grade. Dar cu cat e mai scazuta temperatura aerului, cu atat scade eficienta lor.

La masini, climatizarea este exact un sistem de aer conditionat, ce poate elimina umiditatea din aerul din habitaclu, prin condensare. Evident, cu limitarile descrise mai sus. Asadar, un sistem de climatizare auto cu AC va usca aerul din habitaclu doar daca se incalzeste suficient acest aer pentru a aparea condensarea pe vaporizator, chiar si iarna la temperaturi negative exterioare (fiindca pentru uscare discutam de  temperatura aerului ce intra in contact cu vaporizatorul, adica cea din habitaclu, nu cea externa).

La vechea Dacia 1300, neavand AC, cand eram prea multe persoane in masina si afara era rece, metoda de uscare era sa merg cu geamul putin deschis, astfel ca in permanenta aerul cald din habitaclu, cu umiditate crescuta, era inlocuit cu aer rece, mai uscat.

Acum, la SUVI, simpla pornire a sistemului de climatizare cu AC-on, usuca mult mai repede aerul si dezabureste geamurile.
  • ex-Suzuki SX4 Navi silky silver metallic = ex-SUVI
Desteapta-te romane!
Traiasca capra vecinului!
 

Offline ManuP

Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #172 : 04.Mar.2018, 10:46:54 p.m. »
Corect, cu mentiunea ca la Logan cu AC manual, se cupla de fiecare data cand apasam butonul de AC si nu mi s-au aburit niciodata geamurile iarna indiferent de temperatura exterioara sau de numarul de persoane aflate in masina.

La restul, cu clima automata, nu o data am avut geamurile aburite - si la Octavia si la Ford si la Suzuka - iar eu tin clima pe Auto tot timpul. As fi preferat un mod/buton/ceva care sa forteze cuplarea compresorului chiar daca afara sunt temperaturi mici sau chiar negative.

In manualul de la Skoda scria despre compresor ca nu cupleaza la temperaturi sub 2°C (sau era 4°C???).
La Suzuki nu scrie nimic exact. Doar ca nu cupleaza, adica la pagina 5.35 scrie ceva de genul:
"When you push the defrost switch (7), the FRESH AIR mode will be automatically turn on (A/C will appear on the dixplay). In cold weather, air flows out of the defroster outlets but the air conditioning does not turn on even though the A/C indicator comes on as well as the defrost indicator."

Subliniera imi apartine, dar ce inseamna "cold weather" pentru secretosii astia de la Suzuki?
 
  • SX4 S-Cross Passion 1.0 5MT AllGrip
 
The following users thanked this post: toma

Offline enicky

Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #173 : 05.Mar.2018, 01:20:07 a.m. »
  Da, la paginile 5.35-5.37 spune despre dezghetare dar explicatiile sunt usor alambicate. Explicatiile sunt numai pt. AC auto, pentru manual le ei prin comparatie.
   Oricum, am observat ca AC pornit grabeste considerabil dezaburirea. Cert este ca trebuie pornit si seara, la intoarcere, chiar daca geamurile nu sunt aburite, dar se elimina umiditatea interioara si pe timpul noptii nu mai ingheata parbrizul.
  • Suzuki VITARA NewCool 4WD 1,6 benzina/Suzuki SX4 S-CROSS HYBRID SPIRIT, 1.4 AllGrip
 

Offline ManuP

Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #174 : 05.Mar.2018, 10:57:15 a.m. »
Eu exact de la pagina 5.35 am citat  si este foarte clar scris ca desi indicatorul de ac este aprins. ac-ul nu ar functiona la vreme rece.  :dknw:
  • SX4 S-Cross Passion 1.0 5MT AllGrip
 

Offline Catalln

Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #175 : 05.Mar.2018, 05:29:30 p.m. »
Eu exact de la pagina 5.35 am citat  si este foarte clar scris ca desi indicatorul de ac este aprins. ac-ul nu ar functiona la vreme rece.  :dknw:
Dacă 0 şi sub 0 nu e rece ... depinde acum ce înţeleg ei prin vreme rece.
Nu mai departe de acum 30 min la -1 grad C imi cupla compresorul.
  • Suzuki Vitara Passion 2015 1.6 VVT 4WD MT
Consum declarat: urban 6,5 L/100 Km; mixt 5,6 L/100 Km; extra urban 5,1 L/100 Km
Consum mixt realizat la
 

Offline enicky

Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #176 : 05.Mar.2018, 06:09:39 p.m. »
....este foarte clar scris ca desi indicatorul de ac este aprins. ac-ul nu ar functiona la vreme rece.  :dknw:
   Atunci la mine manual fiind, ar functiona. Ce-i drept ca nu se aude din cabina cand porneste, doar observ ca se dezabureste "vazand cu ochii".
  • Suzuki VITARA NewCool 4WD 1,6 benzina/Suzuki SX4 S-CROSS HYBRID SPIRIT, 1.4 AllGrip
 

Offline ManuP

Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #177 : 05.Mar.2018, 10:51:44 p.m. »
@Catalln e bine daca cupleaza la -1°C.
Tre sa admit ca ma preocupa problema doar cand sunt la calculator, nu si la volan - asa ca nu pot spune ca-mi dau seama cand cupleaza compresorul, dar nici nu am fost atent la asta in mod deosebit  :angel:

Ar fi fost de preferat sa fie ceva mai exacti in manual in loc de genericul "in cold weather"
  • SX4 S-Cross Passion 1.0 5MT AllGrip
 

Offline dacbuc

Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #178 : 30.Iun.2018, 03:26:02 p.m. »
Un 'side-efect' al paravanturilor este ca pot circula cu AC pornit si geamurile intredeschise, fara sa pierd din racoarea habitaclului in zilele caniculare si, in plus, pot trece clima pe 'recirculare' intrucat reimprospatarea se face prin geamuri. Astfel, si racirea interiorului se produce mai rapid, AC nemaitrebuind sa raceasca permanent aerul cald adus de afara ci pe cel deja racorit din interior.
  • Vitara Passion Mild-Hybrid AllGrip
 

Offline enicky

Re: Aer Condiționat, Ventilatie, Dezaburire, Dezghetare
« Răspuns #179 : 30.Iun.2018, 03:33:58 p.m. »
   Sa nu uitam de avantajele oferite de paravanturi cand circulam pe ploaie !
 
  In alta ordine de idei, am observat in  aceasta saptamana, la pornirea AC(nu ploua) un inceput (5-10cm) de aburire a parbrizului chiar la baza. S-a mai intamplat cuiva?
  • Suzuki VITARA NewCool 4WD 1,6 benzina/Suzuki SX4 S-CROSS HYBRID SPIRIT, 1.4 AllGrip