Chestia e ca ma seaca ce face aceasta supapa, si anume sa introduca gaze de esapament iarasi in motor, credeam ca (virgula) catalizatorul e de ajuns la benzina pentru a se incadra in parametrii de noxe.
Pare ilogic sa iei gase arse din motor si sa le bagi inapoi, dar cercetatorii britanici au gasit un efect benefic al acestei actiuni.
Catalizatorul reduce emisiile de noxe prin arderea suplimentara a unor componente din gazele evacuate de motor. De exemplu, raman unele hidrocarburi arse incomplet care, in prezenta catalizatorului, se descompun pana la h2o si co2. Sau monoxidul de carbon co se transforma in bioxid de carbon co2.
Dar oxizii de azot NOx nu pot fi descompusi de catalizator in substante mai putin nocive. In acest caz reducerea trebuie facuta la sursa, adica chiar in motor. Aici intervine rolul gazelor arse recirculate - ele reduc temperatura de ardere in cilindrii motorului si diminueaza conditiile formarii NOx.
Dar unii vad ca si le blocheaza...
Blocarea este cu plus si minus.
Cu plus. Motorul va arde un combustibil "mai curat", iar temperatura de ardere mai mare creste randamentul/puterea (chestie de fizica teoretica). Oricum, sunt discutabile aceste avantaje.
Cu minus. Temperatura mai mare in cilindru poate afecta supapele. Blocarea trebuie insotita de modificare software ECU, altfel motorul ar putea avea o functionare neregulata.