In primul rand, powerbox nu este chiptunning.
Chiptunning intervine in electronica de comanda a motorului, si ofera acestuia combustibil in mod controlat si adaptat continu in functie de regimul de turatie, cuplu, temperatura si alti parametrii ai motorului. Asemenea, "stie" si cand si cat sa limiteze supra-alimentarea pentru a nu dauna motorului.
Powerbox este un fel de a pune un jiclor mai mare la carburatorul de la Dacia 1300. Vei obtine (ceva) putere mai mare pentru ca motorul prrimeste mai multa benzina. Dar in aceasta situatie combustia nu mai este optimizata (atat cat poate fi ea la un motor cu carburator si aprindere clasice).
Powerboxul (pentru diesel), este un dispozitiv electronic intercalat pe circuitul senzorului de presiune a motorinei in common rail. El pacaleste ECU spunandu-i ca presiunea motoriei este mai mica decat real. Iar ECU ce face? Comanda cresterea presiunii sau lungeste timpii de deschidere a injectoarelor furnizand mai multa motorina in cilindrii. Dar PBox n-are feedback de la motor, turbine, sensor debit awer, etc asa ca da ECU-lui o informatie bruta, neadaptata regimului momentan de lucru al motorului . La accelerari usoare nu-i problema. Se va simti plusul de cuplu fara sa fie afectata "sanatatea" motorului. Dar daca-i dai blana, supra-alimentarea este sigur necorelata. Obtii si mai mult cuplu dar si mult fum (motorina prost arsa) cu impact major in viata motorului, turbina, filtrului de particule, etc. In fine, cunoscand cele de mai sus, folosit cu precautie, un PBox poate fi OK, dar mai recomandat este chiptunning-ul.
Va scriu cele de mai sus in calitate de posesor al unui PBox pe fosta mea masina.