Cand doua roti de pe aceasi punte au diametre inegale, diferentialul compenseaza viteza de rotatie diferita, pentru asta fiind construit si nu reprezinta deloc o fortare a lui (cum se mai interpreteaza eronat). Ca masina este 4x2, sau 4x4, nu are relevanta din punct de vedere al mecanicii transmisiei.
Problema se pune la sistemele de control electronic a tractiunii (gen ESP). Acestea pot considera diferenta de viteza intre roti ca o situatie de rulare anormala si ar putea incearca sa o "corecteze". Dar si acestea sunt progarmate sa reactioneze la diferente relativ mari si iau in considerare mai multi parametrii (de ex. accelaratie longitudinata si transversala) inainte de a reactiona.
In cazul rotii de rezerva mentionate, diametrul ei este cu ~3% mai mic decat roata standard. Suficient de putin ca sistemele sa nu fie influentate. Iar revenind la mecanica, diiferenta de viteze intre roti de 3% este echivalentul rularii, cu roti identice, intr-un cerc cu diametrul de 100m - credeti ca se va intampla ceva cu masina (diferential & co.) daca merge 100km in acest cerc?
Si ca fapt divers. Masina mea (Opel Mokka) are roata de rezerva mica, dotare de fabrica. Nu stiu acum diametru, dar clar este mai mic decat roata normala. Daca ar fi fost vreo problema cu utilizarea ei, s-ar fi livrat masina astfel echipata?