0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.
[...]6. Care este viziunea Dvs., pe termen scurt și mediu, în ceea ce privește cooperarea Republicii Moldova cu Uniunea Europeană?IGOR MUNTEANU: Republica Moldova are nevoie vitală de Uniunea Europeană ca far călăuzitor pe domeniul politic, social, economic, dar și pe domeniul de securitate și apărare, de care nu ne putem dispensa. Totodată, Uniunea Europeană trebuie să țină cont de politica Republicii Moldova de reintegrare teritorială, evitând situațiile în care eforturile sale ar putea fi văzute ca fiind disonante cu principiul integrității teritoriale a Republicii Moldova, care se manifestă inclusiv în acțiuni de admitere a unor documente emise ilegale de către autoritățile separatiste.Se știe că Tiraspolul primește diverse tipuri de asistență din partea unor organizații internaționale, fără a-i fi condiționată sine die primirea acestei asistențe de respectarea drepturilor omului în reginea extrasă de facto de sub controlul autorităților constituționale ale Republicii Moldova, și fără a elimina rudimentele controlului totalitar asupra populației printr-un regim de KGB local și moscovit. Ar fi cazul aplicării unor mecanisme de condiționalitate democratică care să elimine abuzurile și să corecteze gradual starea generală a libertăților și drepturilor politice în această regiune.Uneori, mă întreb de ce oare Uniunea Europeană amintește că nu vrea să fie privită la Chișinău ca un bancomat, și nu afirmă același lucru în raport cu elitele ghiftuite și auto-suficiente ale regimului de la Tiraspol? De ce oare nu există un consens puternic între UE și SUA pe subiectul neadmiterii de către Federația Rusă a statutului de mediator, comasat rolului de sponsor al regimului separatist, de finanțator al întreprinderilor falimentare din stânga Nistrului și, totodată, de proprietar al acestora?Prin ce se explică politica laxă a unor organizații ca OSCE în raport cu abuzurile sistematice și lipsa de progrese în demilitarizarea acestei regiuni?Câtă vreme mai tolerăm ca oligarhii transnistreni să beneficieze în mod necondiționat de regimul comercial preferențial al UE, derivat din Acordul de Comerț Liber și Comprehensiv (DCFTA) semnat de Republica Moldova, fără ca beneficiile acestui comerț să contribuie în vreun fel prin crearea de stimulente democratice și acțiuni de reintegrare teritorială în formatul constituțional al RM?[...]8. Cum poate România să susțină parcursul democratic european al Republicii Moldova, precum și demersurile autorităților de la Chișinău, cu privire la reglementarea conflictului transnistrean?IGOR MUNTEANU: România ne asigură de respectarea independenței și suveranității Republicii Moldova, iar acest lucru se referă și la teritoriul regiunii transnistrene, aflat în acest moment în afara controlului efectiv al autorităților constituționale.Totuși, de la afirmarea acestui principiu și susținerea efectivă a unei politici serioase în procesul de reglementare este o cale lungă și complicată. Transnistria este în continuare o regiune periculoasă pentru securitatea regional a RM, dar și a Ucrainei și chiar a României.Pericolele nu sunt de natură abstractă, nu sunt ipotetice, ele sunt cât se poate de reale și se întemeiază pe o mixtură toxică de capabilități militare sovietice, rețele de spionaj post-moderne și acces la oportunități globale de business, care întăresc capabilitățile regimului de a supraviețui.Mai nou, suntem preocupați de decizia structurilor secesioniste de a promova crearea de crypto-monedă, folosindu-se de exploatarea oneroasă a resurselor energetice aproape gratuite și a unor idioți utili, care îndeplinesc diverse servicii de conexiune internațională contra unor premii generoase. Între grupul de oligarhi care au lansat acest business la Tiraspol și cei care au permis echipamentelor sofistificate să treacă vămile RM și să ajungă în regiunea secesionistă există, fără îndoială, aranjamente stabile și scopuri care nu pot fi favorabile procesului de reglementare al acestui conflict.Eu cred că este în interesul României să dea sens și valoare principiului de condiționalitate democratică pe care Republica Moldova trebuie s-o aplice în procesul de reglementare, cerând și p
Astia nu-s obisnuiti sa se opreasca.