Salutare,
@naenick, nu ai mai luat arcurile de la
@Hoinar? Pareau sa fie cele compatibile cu masina ta.
Intre timp am luat si eu decizia, ca multi alti forumisti, sa imi schimb arcurile originale de la S-Cross (1.4 AllGrip fabricat in 2017) cu cele MAD. Motivul principal poate parea hilar pentru unii: atat juniorul cat si nevasta au rau de miscare, in special atunci cand merg in spate cu masina, iar ruliul si balansul peste medie dat de suspensiile originale moi (dar confortabile) de la S-Cross-ul meu dauneaza grav raului de miscare. Mentionez ca aceeasi problema o am si eu atunci cand nu sunt la volan, iar o masina cu suspensii mai rigide m-a ajutat intotdeauna; si acum tin minte ARO 244D al lui taica-miu...undeva prin anii '90, ma simteam mult mai bine in el decat in Oltcit sau Dacia, in special daca discutam despre calatoritul pe bacheta din spate. Personal, prefer sa-mi sparg capul de plafonul masinii de la suspensii rigide decat sa simt ruliu si balans.
Motivul nr. 2 a fost acela ca mi-am dorit sa rigidizez putin supensia pt. o tinuta mai buna a vehiculului la drum lung, deoarece S-Cross-ul meu se inclina destul de mult in curbe (caroseria, bineinteles), mai ales daca era incarcata putin cu bagaje, lucru care facea sesizabila o usoara tendinta subviratoare.
Cred ca prin 2021 am fost in masina lui
@Hoinar (cand a venit la IASI a trecut si pe la mine in vizita) si am vazut cum se comporta masina lui noua cu arcurile MAD. Era clar o alta masina, cu o alta tinuta de drum. Nu mai retin daca avea amortizoarele originale sau si le schimbase atunci si pe alea, dar masina lui mi s-a parut super stabila la schimbari bruste de directie.
Canalul de Youtube al lui @enicky m-a ajutat de asemenea in luare deciziei. Sunt o groaza de informatii acolo, recomand tuturor sa il urmareasca si, evident, sa ii dea Like-uri cat mai multe.
Acestea fiind spuse, pe data de 8 iunie m-am pornit spre Feldioara BV, iar pe 9 iunie dimineata am spalat masina la benzinaria RO care era in drumul meu catre service-ul Suzuki Arinovis unde imi facusem in prealabil programare. Arcurile MAD deja ajunsesera la ei cu o zi inainte, deoarece i-am rugat de cei de la Taubenreuther de unde le cumparasem sa le livreze direct la service. Dl. Robert, seful de service, mi-a raspuns la toate intrebarile (vrute si nevrute) si m-a asigurat ca nu au existat experiente neplacute dupa montarea acestor arcuri, cel putin nu pe modelul de S-Cross avut de mine.
Am masurat in service diametrul arcurilor spate, iar cand am ajuns acasa le-am masurat si pe cele de pe fata, si am observat o diferenta de aproximativ 1,6 mm intre acestea, mai groase fiind, evident, cele MAD. Lungimea, dupa cum au mai spus-o si altii si se observa si in foto atasat, este identica, diferenta de garda la sol fiind data doar de diferenta de grosime a arcurilor (aceeasi greutate a caroseriei pusa pe arcuri mai groase rezulta intr-o garda la sol putin mai mare).
Inainte de a comanda arcurile MAD am sunat un prieten, inginer cu state vechi la RAROM, care m-a asigurat ca deviatia permisa de inaltime a masinii poate diferi fata de inscrisul din talon cu max. 3%. In cazul meu, diferentele permise sunt de
3% din 1580 mm, adica de +/-47,4 mm. Cei inaltarea de 35 mm pe fata, resp. de 40 mm pe spate se incadreaza in limitele legale, deci masina nu necesita omologare iar cei de la ITP nu au dreptul sa comenteze ulterior, mai ales ca inlcouriea arcurilor s-a efectuat in reprezentanta Suzuki.
Amortizoarele originale inca nu le-am inlocuit deoarece nu am considerat necesar. De regula, cele noi dau pe standul de masura intre 60% si 80% (functie de marca si model), iar inlocuirea lor se recomanda cand scad sub 40% si devine imperativa cand ajung la 20% (nu mai franeaza bine pe denivelari), iar in cazul meu am 70% pe fata si 60% pe spate.
Constatarile personale in urma montarii noilor arcuri le relatez mai jos:
- La prima frana am avut o senzatie ciudata, ca si cum masina ar frana ceva mai lent. La a 2-a frana am realizat de ce aveam aceasta impresie: masina nu mai avea deloc balans fata-spate la franari bruste, de unde si falsa senzatie ca masina ar frana mai lent. In realitate, distanta de franare in niciun caz nu s-a inrautatit, poate chiar din contra, deoarece intarirea supensiilor conduce la o scadere a distantei de franare (masina nu se mai ridica de fund la fel de mult).
- Pe asfalt fin nu pot spune ca simt diferente senzoriale in habitaclu, dar pe asfalt mai grunjos aud zgomotul acestuia, dar nu il mai resimt in scaun, deci cumva confortul creste la drum lung. De asemenea, pe denivelari usoare confortul creste si aici, probabil faptului ca arcurile MAD sunt progresive.
- In curbe este clar alta masina, nici nu incape vorba. Unde luam curbe stranse cu 80 km/h inainte si simteam caroseria cum are tendinta de inclinare catre exteriorul curbei, acum intru cu 90-100 km/h fara nicio problema, deci clar tendinta subviratorie s-a diminuat sesizabil. Pe cheile Oituzului arcurile MAD m-au facut fericit, condusul la volan fiind o adevarata placere: masina nu se mai inclina la fel de mult, eu nu mai dansam stanga-dreapta in scaun, iar senzatiile la volan date de viteza crescuta in acele curbe mi-a crescut adrenalina.
- Fiind o persoana cu suficiente probleme la coloana (protuzii, hernii de disc, etc.) am cresut ca intarirea suspensie imi va crea probleme. Pe distanta IS - BV am facut 2 opriri ca sa-mi intind oasele si sa fac un pic de streching, dar culmea, la retur am mers incontinuu fara a simti nevoie de pauza. Nu gasesc inca o explicatie rationala pt. asta, dar e posibil ca balansul pe care il aveam in scaun, datorat vechilor supensii moi, sa imi fi obosit mai rapid spatele, iar cu suspensiile MAD amplitudinea balansului e mult diminuata si probabil ca imi solicita mai putin muschii spatelui in curbe.
- Reversul medaliei, ceea ce era dealtfel de asteptat dupa trecerea la suspensii mai rigide, este acela ca la trecerile de nivel cu calea ferata masina se simte comparabil cu fostul meu Leon 1P, deci viteza trebuie sa o reduc cam la jumatate fata de cand mergeam cu suspensiile orginale (5-15 km/h vs. 10-30 km/h). Ceva similar am observat si in oras, pe drumuri proaste, unde acum ma simt nevoit sa reduc viteza cam la 30-40 km/h vs. 50-55 km/h cu cat rulam inainte de a schimba arcurile (exemplific pt. cei care cunosc strazile din IASI: str. Trei Fantani, pod Bucium sens urcare dinspre Granit inspre Bucium, bd. Poitiers portiunea dinspre Bucium inspre Continental, trecerea la nivel cu liniile de tramvai din fata de la Restaurantului Cotnari). La strazile decente, fara denivelari sau gropi, masina se simte absolut grozav iar viteza de deplasare nu e influentata de suspensiile MAD, mai rigide.
- Cu suspensiile moi, originale, pe denivelarile mai accentuate din asfaltul urban simteam masina ca si cum rotile ar fi fost desumflate la 1,0-1,2 bar. Acum, cu MAD-urile, trepidatiile date de drumurile proaste au crescut in habitaclu, de unde si senzatia de reducere a vitezei pe drumuri astfel de sosele sparte sau denivelate.
Per ansamblu, noua suspensie MAD este fix ceea ce mi-am dorit, asa ca multumesc inca odata forumistilor de aici, in special
@Hoinar care m-a ajutat personal, cat si
@enicky prin postarile sale si canalul de Youtube. Multumesc si echipei Arinovis BV dar si importatorului Taubenreuther pt. calitatea serviciilor oferite si promptitudinea in livrare.
Voi reveni ulterior cu alte opinii dupa ce voi testa mai amanuntit noile suspensii.
P.S.:
@enicky, dupa ce ai schimbat amortizoarele cu modelul KYB Excel-G in ce a constat cea mai mare diferenta observata, te rog?