Am o nelamurire,la sx4 clasic in modul 2wd se invarte cardanul?
Dacă rețin eu bine, da. Încearcă următorul lucru, cu mașina urcată pe elevator, motorul oprit și scoasă din viteză, învârte de o roată din față , eu rețin că se mișcă și cele din spate.
Da, la SX4 clasic se învârte cardanul. Cuplarea/decuplarea punții spate se face printr-un ambreiaj multiplacă comandat electric, amplasat în cutia diferențialului spate.
Rezumat al postarii: fara alimentare electrica pe cuplajul puntii spate, rotile spate nu s-ar invarti asa cum spune @rexkrokiDAU
Cum spun Rex si Hugbear, axul cardanic se invarteste impreuna cu rotile din fata.
Pe SX4 si celelalte masini din familia ei se gaseste un sistem de transmisie "
4WD on demand", cu tractiune permanenta pe fata. Mai jos am schitat un astfel de sistem. Conform schemei, axele planetare ale rotilor din fata si axul cardanic pentru transmisie spate sunt cuplate direct la cutia de viteze, iar prin angrenajele interioare ale CV exista o legatura mecanica directa intre cele trei axe. Legatura este permanenta si nu depinde deloc modul de tractiune selectat 4x2, auto, lock, etc, nici daca este contactul pus sau nu, poate ca masina nici sa nu aiba baterie. Prin urmare, daca rotile din fata se invart, fie de catre motor, fie ca impingem masina cand este cu rotile pe sol, fie ca le rotim cu mana cand masina este suspendata, prin legatura mentionata miscarea se va transmite si la axul cardanic
*.
Fata Spate
[---------] [---------]
| |
_|_ |
| |
AM |
|CV |------------------
[|||]( )
|_ _| |
| |
| |
[---------] [---------]
Despre rotile din spate, acum.
Acestea sunt actionate de catre axul cardanic prin intermediul ambreiajului multidisc
AM mentionat de Hugbear. Cand acesta este activat electric, cupleaza axul la diferentialul puntii spate si prin acesta la roti. Cand comada
se taie, legatura se intrerupe ....
dar nu de tot. Chiar si in mod neactivat, discurile ambreiajului sunt intr-o usoara atingere si reusesc sa transmita un cuplu mic fara sa alunece intre ele
**. Astfel se intampla ca, in mod suspendat, rotile din spate se invartesc odata cu cele din fata chiar si in mod 4x2, contact taiat, etc. Dar daca cineva ar tine de rotile din spate, ambreiajul ar aluneca lasand rotile din fata (+axul cardanic) sa fie invartite.
-----------
* exista o situatie particulara in care daca invartesti rotile din fata, axul cardanic nu se invarteste. Dar despre asta, in alt episod
.
** asta face ca si in mod 4x2, masina sa fie real intr-un mod 4x4 cu o foarte mica distributie de putere pe puntea din spate.