Autor Subiect: Bujia - teorie si practica  (Citit de 8410 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline Kingy

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 344
Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #10 : 24.Apr.2013, 03:15:42 p.m. »
Ce treaba are muica motoru' de barca (alt regim de functionare) sau motoru' de 2 timpi (alt ciclu) cu motoru' si regimu' de utilizare al unui turism in ciclu urban, gatuit si el de norme EURO4/EURO5 ? de ce sunt masini cu esapamentu' negru ca taciunele si altele cu esapamentul curat - crezi ca la bujii nu exista aceleasi diferente ? mizeria in ambele provine din aceeasi sursa: rezultatul exploziei din cilindru.
Are legatura motorul de barca si tocmai d-aia v-am dat un exemplu de genul asta ca sa vedeti ca un motor care are alt regim de functionare, chiar mai dur decat cel descris de voi, tot nu ancraseaza bujia si ca nu prea are legatura afirmatia voastra cum ca daca folosesti o masina pe distante scurte si motorul nu-si atinge temperatura optima de lucru, bujia se uzeaza, strica, incarca, prematur.

Iar faptu' ca intrebi "daca simti ceva la bujii de iridiu" iarasi mi se pare hilar - adevaru' e c-am simtit un curent slab, da' uitasem geamu' deschis  :P Crezi ca e scanteia mai verde sau mai virila decat una de bujie clasica, rezultand ca ii creste motorului a 3-a bobina de inductie si primesti 5 CP in plus ? e vorba in principal de fiabilitate si longevitatea bujiilor, d-aia si diferenta de "60 mii km/48 luni pentru iridiu sau 30 mii km/24 luni pentru drumuri grele".

E hilar ca intreb daca simti ceva de la bujiile cu iridiu nu? Ia de-aici si citeste si explica-le alora de la NGK cum sta treaba cu geamul tau deschis.
Eventual poate le zicem ca am inteles si noi care-i treaba cu conductibilitatea electrica, de aici si scanteia mai puternica pentru ca e mai bine controlata ca profil, intensitate, mod de propagare...
http://www.ngksparkplugs.com/products/spark_plugs/iridiumix.asp


Nu esti antipatic pentru ca nu accepti teorii, esti antipatic pentru ca insisti "sa fie neaparat ca tine" fara a aduce argumente tehnice in discutie, pretinzand sa iti demonstreze altii ca nu sunt adevarate. Si in plus, e a doua oara cand imi poluezi topicul de jurnal de bord cu discutii generaliste; o sa fac split in subiectul corespunzator.

 
Parte din raspunsuri sunt mai sus bolduite in post.
Nu am insistat cu nimic. Ati facut niste afirmatii tehnice eronate si nu ati raspuns niciunul pe ce v-ati bazat cand le-ati facut.
Nu eu v-am zgandarit ci voi singuri ati intrat pe un domeniu care e destul de vast si... inca misterios.
Sunt acuzat ca vreau sa fie neaparat ca mine? Pai ce sa fie ca mine? Voi sunteti cei care afirmati diverse fara nicio noima dpdv tehnic.
Ok, ti-am poluat si tie topicul, vad ca sunteti plini de sensibilitati si suparaciosi din cale-afara ca niste domnisoare de pension.

O sa demontez bujiile la Jimny dupa 10.000km si o sa filmez cand fac asta sa vedeti depunerile care spuneti voi ca sunt si eu va spun ca nu sunt daca motorul nu este defect.
Va mai spun ca o bujie se uzeaza din cauza numarului de scantei date. Pur si simplu e vorba de temperatura dezvoltata la nivel micro (ca suprafata) care se lasa si cu transfer de material.
O bujie cu iridiu tine mai mult datorita punctului de topire mai mare al aliajului din care e facut electrodul bujiei.

Asta pe scurt ca daca e cazul, putem face o discutie in amanunt cu ceea ce se intampla cu scanteia la un MAS.

Va las la nivelul de cunoastere care va face pe unii dintre voi fericiti crezand ca au deslusit cum sta treaba si fac abstractie ca un forum e facut tocmai pentru a discuta si dau curs preferintelor voastre sa imi iau demaraj cu scanteie maxima in functie de regimul de turatie si de exploatare.

Si ca sa evidentiez superficialitatea punerii problemei. Ce legatura are bujia/motorul cu esapamentul negru vs ala curat?
In fine, asta e cand vorbim de chestii auzite de la niste prieteni, cu informatii gasite pe net si nu discutam cu certitudini traite de noi pe propria piele sau lucruri invatate la amarata aia de scoala de-i zice autovehicule rutiere.
Va sunt antipatic, asta-i viata dar nu pot sa fiu ipocrit cu mine insumi si doar ca sa ma fac placut de lume ma fac ca ploua cand vad ce scriu unii sau altii si nu au nici deschiderea la o discutie pe tema respectiva.
 

Offline BXXENL

Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #11 : 24.Apr.2013, 03:41:01 p.m. »
De ce au temperatura de autocuratare daca nu se murdaresc?
  • SX4 1.5
Alex
 

Offline VAXXi

Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #12 : 24.Apr.2013, 03:52:51 p.m. »
O sa demontez bujiile la Jimny dupa 10.000km si o sa filmez cand fac asta sa vedeti depunerile care spuneti voi ca sunt si eu va spun ca nu sunt daca motorul nu este defect.

Cred ca vorbim impreuna si ne intelegem separat; n-a zis nimeni ca E OBLIGATORIU sa fie depuneri, s-a zis ca POT FI DEPUNERI atunci cand motorul este exploatat incorect sau folosit in regim "greu".

Va mai spun ca o bujie se uzeaza din cauza numarului de scantei date. Pur si simplu e vorba de temperatura dezvoltata la nivel micro (ca suprafata) care se lasa si cu transfer de material.

Transfer de material intre electrozii bujiei ? prin aer, la 1.1 mm, in mediul de ardere ? ok...


O bujie cu iridiu tine mai mult datorita punctului de topire mai mare al aliajului din care e facut electrodul bujiei.

Aha. Deci de fapt, bujiile se topesc in timp ca lumanarea. Bine de stiut. Daca te referi la "quenchingul" ala de care zice pagina NGK al carei link l-ai pus mai sus, aia e altceva - electrozii reduc efectul exploziei provocata de scanteie, nu transfera material.

Si ca sa evidentiez superficialitatea punerii problemei. Ce legatura are bujia/motorul cu esapamentul negru vs ala curat?

Ce este in cilindru dupa ce da bujia scanteie ? Ce iese pe esapament ?
Suzuki Jimny 1.3 DOHC JLX 2007
Daewoo Espero 1.8 CD SOHC 1995
 

Offline Kingy

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 344
Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #13 : 24.Apr.2013, 04:02:15 p.m. »
Pe esapament iese fumul si pentru asta exista autocuratarea de care vorbeste mai sus BXX. Adica ce mai ramane, funingine si ce e ea, se arde iar suprafetele bujiei sunt lucioase sa nu permita depuneri, sa nu adere.

Unde am scris eu ca se face transfer intre electrozi?
Am zis ca se face transfer de pe electrozi in "aer", prin ardere. Electrodul se rotunjeste, nu mai are colturi. Adica materialul de pe colturi si nu numai, in timp, datorita temperaturilor mari, se arde, se uscheste de acolo.

Si da, bujiile se "topesc" in timp. Dar timpul e spre infinit mai mare decat al unei lumanari.
Cauza principala a defectarii bujiilor este fisurarea, spargerea izolatorului ceramic. Altfel, o bujie tine mult si bine.
 

Offline VAXXi

Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #14 : 24.Apr.2013, 04:23:21 p.m. »
Pe esapament iese fumul si pentru asta exista autocuratarea de care vorbeste mai sus BXX. Adica ce mai ramane, funingine si ce e ea, se arde iar suprafetele bujiei sunt lucioase sa nu permita depuneri, sa nu adere.

Pe esapament nu iese "fum", ca nu faci focul cu lemne, ci gaze de evacuare in urma arderii. Adica alea expulzate din camera de ardere (cilindru), care trec prin traseul de evacuare si ajung in aeru' ala de afara pe cat posibil filtrate.

Unde am scris eu ca se face transfer intre electrozi?

Aici:
Va mai spun ca o bujie se uzeaza din cauza numarului de scantei date. Pur si simplu e vorba de temperatura dezvoltata la nivel micro (ca suprafata) care se lasa si cu transfer de material.
O bujie cu iridiu tine mai mult datorita punctului de topire mai mare al aliajului din care e facut electrodul bujiei.

Am zis ca se face transfer de pe electrozi in "aer", prin ardere. Electrodul se rotunjeste, nu mai are colturi. Adica materialul de pe colturi si nu numai, in timp, datorita temperaturilor mari, se arde, se uscheste de acolo.

Nu se "uscheste" nimic de fapt; datorita conditiilor de functionare electrozii oxideaza, se uzeaza in timp. Uzura duce la cresterea distantei intre electrozi si la cresterea voltajului necesar pentru scanteie, scanteia "scade" si pana la urma dispare de tot.

Cauza principala a defectarii bujiilor este fisurarea, spargerea izolatorului ceramic. Altfel, o bujie tine mult si bine.

M-ai lovit. Deci asta e principiul tau de intretinere, merge pana crapa de tot ? si toti producatorii de masini recomanda schimbarea lor de tampiti, doar ca sa faca burta mare NGK si Denso ? poftim, de la Denso producator de bujii:



Vezi factorii ce provoaca uzura, da ? heat, handling, driving conditions, moisture, driver's way of thinking, out of oil.
Suzuki Jimny 1.3 DOHC JLX 2007
Daewoo Espero 1.8 CD SOHC 1995
 

Offline rexkrokiDAU

Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #15 : 24.Apr.2013, 06:21:29 p.m. »

Tot nu mi-a zis nimeni daca a simtit ceva cand a pus bujii cu iridiu.

In fine, mi se pare ca sunt foarte antipatic pentru "pasionati" ca nu accept niste simple teorii care nu se bazeaza pe realitate si intreband firesc si normal niste lucruri simple, pare ca o fac pe desteptul nealiniindu-ma la flower power specific prin zona.


Din moment ce nu ai primit raspuns la intrebarea adresata de doua ori, te-ai gandit inainte sa acuzi in stanga si in dreapta ca poate nu a trecut nimeni de la bujii normale la cele de iridiu? Poate toti cei ce au schimbat deja bujiile au pus de acelasi tip cu care a venit masina si in acest caz nu au cum sa-ti raspunda la intrebare.

Offline BXXENL

Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #16 : 24.Apr.2013, 06:38:42 p.m. »
Am trecut eu la smart de la bujii normale de duzina ce aveau~ 60.000km si 2 de cand fusesera schimbate la bujii denso iridium, fara a sesiza vreo diferenta, mai mult am mai schimbat la 2 masini bujiile (una din ele avea peste 100.000km fara sa i se fi schimbat bujiile), nimeni n-a raportat castiguri de putere sau scaderea consumului. Asa si e, bujia merge sau nu merge, dar sa te fereasca sfantu sa nu mearga.

Si daca faci drumuri scurte, bagi combustibil prost (de parca avem si alt fel de combustibil in romania) ai toate sansele sa le faci praf repejor. La cat de putin costa o bujie (chiar si cu iridium) daca o desfac dupa 4 ani o schimb, chit ca arata bine, n-o mai bag la loc.
  • SX4 1.5
Alex
 

Offline Kingy

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 344
Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #17 : 24.Apr.2013, 08:55:10 p.m. »
Pe esapament nu iese "fum", ca nu faci focul cu lemne, ci gaze de evacuare in urma arderii. Adica alea expulzate din camera de ardere (cilindru), care trec prin traseul de evacuare si ajung in aeru' ala de afara pe cat posibil filtrate.
Pe bune, tu vorbesti serios?
FUM fumuri, s. n. I.1. Suspensie de particule solide într-un mediu gazos, produsă în cursul arderii incomplete a materialelor combustibile (sau, artificial și intenționat, cu ajutorul unor substanțe chimice).
Asa ca ala de iese pe esapament este chiar fum ca nu exista ardere completa la modul absolut. Filtrele retin particulele solide si le ard suplimentar sa le transforme in gaz in catalizator, idem si in filtrul de particule in cazul diesel.
Aka, gazele de evacuare, denumite fizic, contin si fum.


Aici:
Nu se "uscheste" nimic de fapt; datorita conditiilor de functionare electrozii oxideaza, se uzeaza in timp. Uzura duce la cresterea distantei intre electrozi si la cresterea voltajului necesar pentru scanteie, scanteia "scade" si pana la urma dispare de tot.
Ba se uscheste, oxidarea ce este?!? Exact asta am scris si eu dar tu nu, batman-batman.

M-ai lovit. Deci asta e principiul tau de intretinere, merge pana crapa de tot ? si toti producatorii de masini recomanda schimbarea lor de tampiti, doar ca sa faca burta mare NGK si Denso ? poftim, de la Denso producator de bujii:
Unde vezi ca am scris eu ca trebuie sa mergi cu bujiile pana crapa de tot? De unde si pana unde ma acuzi ca as fi afirmat ca producatorii de masini sunt tampiti?!?
Am spus doar ca e putin exagerat sa spui ca o bujie isi injumatateste perioada de functionare doar din cauza faptului ca mergi cu masina putini km.



Vezi factorii ce provoaca uzura, da ? heat, handling, driving conditions, moisture, driver's way of thinking, out of oil.

Uite, pentru ca vad ca in mod evident nu ne intelegem. Eu unul, ma opresc aici. Ai dreptate, am gresit.
Ca fapt divers, nu vreau sa ma cert cu nimeni, nu am nimic de impartit cu nimeni, nu exista nicio miza. Am plecat de la o simpla afirmatie/intrebare retorica si s-a ajuns la googaleala din asta moderna ca argumente tehnice.
Cine citeste e capabil singur ce concluzie sa traga.
Cum nu vreau sa stau in calea fericirii nimanui, faceti cum doriti, ce doriti, montati-va ce bujii va doriti, schimbati-le cum doriti si cand doriti, etc.


Eu am folosit bujie iridium chiar de la NKG. Si mai calde si mai reci pe atv. Pe Suzuki KingQuad de 750 unde fiind un monocilindru, totul se simte mult mai accentuat.
In cazul folosirii acestui tip de bujie pornirea (atat la rece cat si la cald) era la sfert (lucru confirmat de toti posesorii care au montat acest tip de bujie, vedeti forumurile din State si chiar cele din Ro), motorul mergea mai rotund, cat de rotund poate merge un monocilindru si inclusiv raspunsul la acceleratie era mai bun.

BXX, fain postul tau, confirma afirmatiile mele cu exemple practice si nu cu teorie.
Asa e si cu bujia, sa te fereasca sfantul sa nu mearga. Mai ales la o masina moderna. D-aia se si schimba la un interval de km care sa asigure o buna functionare si sa nu te trezesti ca nu mai merge una din ele indiferent de cauza.
Si da, dupa 4 ani si cca 20-30k de km, o bujie arata bine dar pentru confortul tau psihic si de ce nu, la o adica diminuind si riscul practic de defectare, merita schimbate la acel interval.


Rex, dupa cum vezi, eu sunt utilizator de mai multa vreme al acestui tip de bujii. Am intrebat insa, nu doar pe VAXXi, ca sa aflu raspunsul lor fara sa fac cunoscut acel lucru, ca eu le utilizez, tocmai de curiozitate sa vad ce spun oamenii care le-au folosit fara sa-i influentez cu nimic.


Vaxxi, crede-ma, vorba lui Soric, it's a misandarstending. Putem discuta tehnic si ne putem si intelege pe aceeasi limba intr-un mod cat se poate de amical. Eu fara google ca pe vremea cand ma duceam la scoala, inca nu se inventase. Fara nicio aluzie ;)
 

Offline BXXENL

Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #18 : 24.Apr.2013, 11:33:37 p.m. »
Pai si ce e atat de incredibila indrumarea schimbarii bujiilor la o limita de timp? E clar ca daca nu ai facut km aia, sansele sa faci drumuri scurte care faulteaza bujiile sunt mari. Dupa 4 ani nu mai esti in garantie, daca te duce capul sau stii ca ai avut un regim de mers ok le verifici si nu le schimbi. Dar pt mamaia, e bine sa stie ca dupa 4 ani de mers la pana la posta si inapoi ar trebui sa le schimbe.
  • SX4 1.5
Alex
 

Offline Laurentiu

Re: Bujia - teorie si practica
« Răspuns #19 : 25.Apr.2013, 09:59:21 a.m. »
Recunosc ca nu am citit intreaga discutie despre bujii insa intreb si eu: pe citi utilizatori (mecanici) i-ati vazut curatind canalul dintre "masa" (interiorul partii filetate) si izolatorul electrodului central ? In acel canal se aduna calamina modificind regimul termic de lucru al bujiei si implicit functionarea motorului.



Multi se multumesc sa "traga" la perie de sirma cei doi electrozi si apoi cu un smirghel sa-i lustruiasca. Este o manevra contraindicata in curatarea bujiilor ca si aceea de "fierbere" a lor. De faptul cum sint intretinute, bujiile pot functiona mult si bine daca nu sint "bruscate" de agenti exteriori prin loviri din care sa rezulte spargerea izolatiei electrodului central. Din aceasta cauza, o parte din cheile de bujii sint prevazute cu un manson de cauciuc la partea interioara pt a proteja ceramica din jurul electrodului. O cit de mica fisura va face ca scinteia in loc sa ajunga in cilindru in zona unde compresia gazelor ajunge la valoarea maxima va fi dirijata spre "masa" masinii pe drumul cel mai scurt ducind la un motor cu functionare cu rateuri.



Pe un motor Oltcit am avut montat un set de bujii "Izolator" made in DDR care au functionat foarte bine aprox. 10 ani. Am incercat si alte marci (Champion, NGK, Denso, Sinterom, Bosch etc) cu sau fara autocuratare insa niciunele nu s-au comportat ca "Izolator".

In ultima vreme, acum vreo 2-3 ani in urma, am observat niste experimente prin modificarea terminalelor electrozilor de "masa": electrozii se terminau in "V" (limba de sarpe) sau li se dadea o gaura cam de 1-1.5 mm in diametru.
  • Suzuki SX4
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!