Autor Subiect: Despre 4x4  (Citit de 94016 ori)

0 Membri şi 5 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline Laurentiu

Re: Despre 4x4
« Răspuns #190 : 01.Feb.2015, 10:42:27 a.m. »
Deci, in principiu, la masinile moderne si automatizate tot la "ambreaje" (mecanice ori hidraulice - viscocuplaje) ne referim in cazul cuplarii-decuplarii rotii (rotilor) motrice. Practic se infrineaza roata ce pierde aderenta.

Dupa parerea mea, aceasta metoda care este moderna, tine doar de usurinta actionarii, de comoditaetea si confortul soferului de oras in situatii nu prea dificile insa, pentru traseele grele se practica folosirea reductoarelor (turatie mare a motorului din care rezulta viteza mica la rotile motrice pentru mentinerea aderentei) si blocarea mecanica a satelitilor pt a distribui toata forta de tractiune intregii punti.

P.S.
Pentru asta-ți trebuie mașină cu transmisie serioasă, nu „pe ambreiaj”...
Transmisia fortei spre rotile motrice se face prin intermediul cardanelor si axelor planetare. Prin ambreaj(e) se face cuplarea CV la motor.
« Ultima Modificare: 01.Feb.2015, 10:59:49 a.m. de Laurentiu »
ANTENA 3 e aici. MEREU va fi (SI) aici.
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!
 

Offline hugbear

Re: Despre 4x4
« Răspuns #191 : 01.Feb.2015, 11:35:46 a.m. »
Transmisia fortei spre rotile motrice se face prin intermediul cardanelor si axelor planetare.
Să înțeleg că din lanțul ăsta diferențialul e exclus? Iar dacă cardanul se cuplează la puntea spate (SX4) printr-un ambreiaj, acesta „nu se pune”? Iar dacă la Juke planetarele au în componență fiecare câte un ambreiaj, acestea „nu se pun”?

Sigur că nu putem să uităm mai există un ambreiaj - între motor și cutie - dar asta nu înseamnă că e singurul din lanțul de transmisie sau că avem voie să le ignorăm pe celelalte.
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline coby

Re: Despre 4x4
« Răspuns #192 : 01.Feb.2015, 11:45:16 a.m. »
M ati bagat in ceata rau  :-)) ; pana la urma transmisia se " propaga " prin ambreiaj in prima faza , apoi vin : cutia , cardanele etc .
De aici deduc ca @ hugbear a facut o confuzie- ironie sau ceva de genul , inducandu ma in eroare  :-? sau chiar exista o legatura directa intre motor si roata fara ambreiaj si alte cele ?
auto si moto
 

Offline hugbear

Re: Despre 4x4
« Răspuns #193 : 01.Feb.2015, 12:25:21 p.m. »
Dimpotrivă. Între motor și roată există DOUĂ ambreiaje:
- la SX4: primul e între motor și cutie, al doilea între cardan și diferențial
- la Juke: primul e între motor și cutie, al doilea între diferențial și planetară (câte unul pentru fiecare roată)

Nici SX4 și nici Juke NU au diferențial cu vâscocuplă, la care puterea se transmite direct, mecanic iar cuplajul vâscos controlează doar RAORTUL dintre puterile transmise către fiecare din cele două roți.

Ne putem imagina cuplajul vâscos ca pe un gadget montat „în paralel” cu diferențialul, ca să-i controleze funcția de distribuție a puterii. În schimb, la ale noastre, ambreiajele sunt montate „în serie” în lanțul de transmisie, controlând DIRECT puterea disponibilă la diferențial (SX4) sau individual la fiecare roată (Juke).
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline shpeedy

Re: Despre 4x4
« Răspuns #194 : 01.Feb.2015, 12:53:50 p.m. »
Oricum, ca sa incheiem discutia cu plugul, daca dati pe google sa caute imagini cu "auto plug de zapada" veti vedea masini incepand cu Vitara pe care am pus-o eu,  continuand cu jeep-uri, utilitare si treminand cu clasicele camioane. Ba chiar si la ATV

Hehe, toate alea sunt puternice comparativ cu un ... Smart:


Sursa: Rontex
Ex: 2007 Swift M13A, 2010 SX4 M16A 4x4
Current: (2019 Ignis Allgrip K12C), 2007 Forester 2.0X
 

Offline Laurentiu

Re: Despre 4x4
« Răspuns #195 : 01.Feb.2015, 01:17:14 p.m. »
1. Să înțeleg că din lanțul ăsta diferențialul e exclus?
2. Iar dacă cardanul se cuplează la puntea spate (SX4) printr-un ambreiaj, acesta „nu se pune”? Iar dacă la Juke planetarele au în componență fiecare câte un ambreiaj, acestea „nu se pun”?
1. Diferentialul, care este compus din coroana si pinionul de atac, are rol de a distribui forta spre ambele roti (stinga si dreapta) pe intreaga punte (fata sau spate) prin intermediul planetarelor. Motocicletele cu o singura roata motrica, are diferential ? Nu. De ce ?

2. Nu am spus ca exclud "ambreajele" specificate de tine insa ele nu au decit rol de cuplare-decuplare punte sau roata; ele nu fac decit o legatura dintr-un lant, legatura ce poate foarte bine lipsi masina putindu-se misca si fara ele. Transmisia efectiva a puterii motorului se face prin axul cardanic si ambreajul cutiei de viteze. Datorita acestui ambreaj se poate "regla" turatia motorului in functie de pastrarea aderentei rotii la teren actiune ce NU se poate face cu celelalte "ambreaje".
« Ultima Modificare: 01.Feb.2015, 01:22:48 p.m. de Laurentiu »
ANTENA 3 e aici. MEREU va fi (SI) aici.
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!
 

Offline coby

Re: Despre 4x4
« Răspuns #196 : 01.Feb.2015, 01:37:19 p.m. »
Bun , dar tot n ai precizat care e transmisia " nu pe ambreiaj " ca de aici porneste discutia ; stiu cum functioneaza transmisia la 4x2 , 4x4 , 6x6 ( 2x1 ) etc nu stiu un exemplu de transmisie sanatoasa ( necesara pt un amarat de pug de zapada ) care sa nu implice un ambreiaj .  :-?
auto si moto
 

Offline hugbear

Re: Despre 4x4
« Răspuns #197 : 01.Feb.2015, 01:47:11 p.m. »
Laurențiu, zau că nu înțeleg diversiunile astea și nici rolul lor.

Acolo unde diferențialul LIPSEȘTE, cum ar putea face parte din transmisie? Am afirmat eu asta?
Acolo unde ESTE PREZENT, cum ar putea fi EXCLUS din transmisie?

Aceleași întrebări sunt valabile și în cazul transmisiei prin ambreiaj. Cred că ai citit cu atenție și ai remercat faptul că, ÎN FIECARE POSTARE, am specificat cât se poate de clar că făceam referință la SX4 și la Juke. NU la motociclete! (pentru că dacă ar fi să urmăm logica ta, din cauză că pe MAJORITATEA mașinilor transmisia se face printr-un arbore cardanic+roți dințate și nu prin lanț, asta implică faptul că lanțul nu face parte din transmisie nici măcar acolo unde el este prezent, adică la motociclete...)

Să nu uităm de unde a pornit discuția și fapul că eu am opinat că nu aș avea încredere să pun un plug de zăpadă pe un Juke (cum sugerase gabineg) care să fie exploatat în condiții care să impună instalarea unor Mattrax-uri pe el (conform postării anterioare a lui gabineg)!

Poate oricine să pună plug și pe bicicletă și să facă demonstrații în parcare cu 3cm de zăpadă proaspătă. Asta nu înseamnă că, în condiții grele (repet, care să justifice Mattrax-urile), este o idee bună!
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline coby

Re: Despre 4x4
« Răspuns #198 : 01.Feb.2015, 01:58:20 p.m. »
Cred că ți-ar putea explica mai în amănunt cei cărora li s-a decuplat tracțiunea spate când au suprasolcitat-o în condiții mult mai puțin vitrege decât împinsul unui plug de zăpadă cum e cel din postarea lui gabineg...

Pe langa faptul ca prima postare a ta a  fost una nefericita cu " transmisia nu pe ambreiaj " mai spui si o chestie nemaintalnita : cum sa ti se decupleze tractiunea spate cand suprasoliciti masina - pai atunci care e rolul 4x4 ? Cand da de greu se decupleaza ? D nu global moderator , fara suparare dar te afunzi intr o mocirla a nestiintei , grav de tot ( poti sa ma si bannezi pt afirmatia asta ) ; parerea mea este ca daca nu stapanesti cunostintele , mai bine te abtii de la comentarii  , ca ne sperii .
auto si moto
 

Offline NicNic

Re: Despre 4x4
« Răspuns #199 : 01.Feb.2015, 02:21:02 p.m. »
@hughbear:
Este foarte posibil sa pui plug, pe masini cu transmisii ce includ astfel de "ambreiaje".
Problema apare la fiabilitatea unui asemenea utilaj. Dar poate ca au modificat si ambreiajele respective (adica transmisia) odata cu implementarea noului sistem de rulare.

@coby:
Hughbear are perfecta dreptate. Daca ai citi macar link-urile indicate, ai intelege mai usor. (PS: Cu engleza nu cred  sa ai probleme.)

Rostul diferentialului este de a compensa diferentele datorate rularii pe traiectorii diferite a rotilor. Cel mai simplu este sa ne imaginam ca mergem cu masina in cerc. La puntea motoare,  roata dinspre interiorul cercului va parcurge o distanta mai scurta, iar cea din exterior, mai lunga. Acum, daca lungimile de rulare la cele doua roti sunt diferite, iar circumferinta lor este egala, inseamna ca diferenta de lungime a traiectoriei se va reflecta intr-o diferenta a numarului de rotatii facute de o roata fata de cealalta.
Daca nu ar exista diferentialul, atunci rotile ar avea aceeasi turatie. Deci ar trebui ca la un moment dat transmisia sa se rupa la una din roti (nu inseamna rupere efectiva, poate fi si patinarea rotii pe calea de rulare). Ori aceasta rupere a transmiterii fortei de tractiune (prin patinare sau cedare fizica a transmisiei) se evita prin implementarea diferentialului.
La Juke, daca au pus cele doua visco-cuplaje pe cele doua planetare, ar avea toate motivele sa renunte la diferentialul puntii spate, pentru ca diferentele de turatii ar fi compensate de actiunea visco-cuplajelor.
  • ex-Suzuki SX4 Navi silky silver metallic = ex-SUVI
Desteapta-te romane!
Traiasca capra vecinului!