Autor Subiect: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)  (Citit de 27667 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline VAXXi

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #10 : 23.Dec.2012, 10:05:00 p.m. »
Eu am pus o intrebare generala si nu m-am referit la o categorie anume de acumulatori.

Asa cum zice si colegul hugbear mai sus, acumulatorii auto din ziua de azi sunt in proportie covarsitoare "fara intretinere". Baterie cu dopuri ...

 Daca te vei uita atent la acel acumulator vei observa ca are un orificiu practicat in "cutia" acumulatorului cu rol de a evacua gazele formate in interiorul bacurilor. Orice incarcare (in cazul de fata) se lasa cu degajare de gaze si pentru evitarea exploziei, se practica gauri de evacuare gaze.
[/quote]

... si cu orificiul asta de care vorbesti, continuat cu un furtun, am avut la motocicleta. Probabil din cauza dimensiunii mici si a cantitatii implicit reduse de electrolit, "gazarea" bateriei era mai probabila.

In continuare, incarcarea "in forta" poate are rostul cand incarci 20 de baterii pe zi si te ocupi cu asta, ca sa economisesti timp; pentru regim casnic, nu vad de ce te-ai incurca cu asta.
Suzuki Jimny 1.3 DOHC JLX 2007
Daewoo Espero 1.8 CD SOHC 1995
 

Offline Kingy

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 344
Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #11 : 23.Dec.2012, 10:14:20 p.m. »
N-am vazut in viata mea redresor pentru acumulator auto care sa faca si monitorizarea temperaturii. Am vazut un singur redresor cu adevarat "smart", facut de firma cu renume; costa cat un acumulator de masina.

Gandeste-te iarasi ca majoritatea redresoarelor (cred ca peste 90%) de pe piata sunt chinezarii.

Ba exista, chiar la ala smart de care spuneai. CTEK are in gama si asa ceva. Senzorul de temperatura se monteaza pe baterie si in functie de temperatura acesteia, se ajusteaza si programul dupa care redresorul baga curent.

Ziceai de chinezarii. Corect. Eu am strans deja acasa 3 redresoare. Un Bosch de prin Metro care e de fapt un transformator cu o punte si doua trepte de incarcare... adica un redresor primitiv si mai am unul chipurile super sofisticat de la Black&Decker care baga si 30A pe bune dar nu e genul care sa-l lasi non-stop pe masina pentru ca are cooler si alte alea si chiar deranjeaza.

Ah si inca ceva: de-aia e regula  "bateria nu se incarca in timp ce e conectata pe masina" : un incarcator prost sau defect poate sa iti bage mai mult de cei 14.2 volti acceptati in instalatia masinii, cu consecinte usor de imaginat.
Tin sa te contrazic bazandu-ma pe ceea ce scrie si la Black&Decker si la CTEK MXS 7.0: Charging voltage   NORMAL: 14.4V, COLD/AGM: 14.7V, RECOND: 15.8V, SUPPLY: 13.6V.
Si orice circuit electric de pe masina are protectie la tensiunea de intrare si chiar nu am auzit vreodata de situatia asta, sa se arda ceva pe masina din cauza incarcarii direct pe masina.
Plus de asta, sunt masini la care e o aventura sa deconectezi bateria. Efectiv trebuie sa demontezi subansamble de pe masina sa ai acces la ea dar masina e prevazuta cu doua contacte de forta pentru situatia de jump-start sau incarcare.

Am un acumulator al unui prieten, cu gel, care are dopuri de vizitare. Fix ca o baterie normala cu acid (lichid) doar ca sunt mai micute ca diametru.

Ce as vrea sa adaug.
Sunt redresoare, incarcatoare de baterie care au o functie foarte interesanta. Incarcare atunci cand temperatura e mai scazuta de +5 grade celsius pana la -20 grade Celsius. Ceea ce e interesant pentru mi s-a intamplat ca un redresor normal sa nu stie sa "bage" mai mult curent din acest motiv. Diferenta de tensiune nu e mare, doar vreo 0,3v in plus fata de cei 14,3-14,4v care sunt in mod normal.
M-am mirat pentru ca totusi la temperatura aia nu prea are cum sa se faca reactia chimica dar totusi functioneaza smecheria.
Spuneam de CTEK MXS 7.0 mai sus. E un redresor premium, compact, inteligent, performant si simplu de utilizat dar al naibii de scump. Cu toate astea, isi merita toti banii comparativ cu ce-i pe piata.
La mine in zona e problema cu tensiunea la reteaua de 220v si orice redresor puneam pe masina, nu reusea sa incarce bateria atat de complet cum o face asta. O fi din cauza curentului alternativ de 220v, o fi din cauza ca alea sunt prea putin performante, naiba stie.

Ca s-a postat intre timp.
Incarcarea are loc in urma unui proces/reactie chimic(a). Asa cum spun si colegii, subscriu si eu la parerea cum ca e bine ca sa se faca in timp si nu fortat.
Cei de la CTEK considera o baterie incarcata la 80% dupa cateva ore si complet incarcata abia dupa un "float" de 10 zile.
 

Offline VAXXi

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #12 : 23.Dec.2012, 10:25:12 p.m. »
Ba exista, chiar la ala smart de care spuneai. CTEK are in gama si asa ceva. Senzorul de temperatura se monteaza pe baterie si in functie de temperatura acesteia, se ajusteaza si programul dupa care redresorul baga curent.

Cool, bine de stiut.

Si orice circuit electric de pe masina are protectie la tensiunea de intrare si chiar nu am auzit vreodata de situatia asta, sa se arda ceva pe masina din cauza incarcarii direct pe masina.

Da, stiu. Am avut o problema la sistemul de incarcare si-am masurat cu mana mea 17,6 V la borne cu motorul pornit, dupa ce toti consumatorii de pe masina mergeau bine mersi in continuare (inclusiv CD playerul). Daca as mai repeta experienta asta ? nu.

Am un acumulator al unui prieten, cu gel, care are dopuri de vizitare. Fix ca o baterie normala cu acid (lichid) doar ca sunt mai micute ca diametru.

Pai si la ce folosesc ? pui apa distilata ?

Sunt redresoare, incarcatoare de baterie care au o functie foarte interesanta. Incarcare atunci cand temperatura e mai scazuta de +5 grade celsius pana la -20 grade Celsius.

N-or fi "conditionere" pentru tarile reci, sa mentina acumulatorul in conditie buna cand lasi masina nepornita in frig mai mult timp ? nu de alta, da' pentru ei s-au inventat Webasto, incalzitoare de antigel, incalzitoare de ulei si altele similare :)
Suzuki Jimny 1.3 DOHC JLX 2007
Daewoo Espero 1.8 CD SOHC 1995
 

Offline suzukisx4x4

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 234
Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #13 : 24.Dec.2012, 10:18:18 a.m. »
Poate ce spui tu (16V) e valabil in cazuri particulare, in ateliere specializate, sub monitorizare atenta (cum de altfel recomanda chiar nea' Rombat) dar in mod uzual tehnica asta nu e accesibila utilizatorului de rand (care se suppune unui risc REAL de explozie).
De zeci de ani de zile folosesc un redresor "rudimentar" fabricat in tara cu multi ani inainte de "revolutie". Redresorul a mers si inca mai merge atit pe acumulatori cu bacuri din bachelita ("cu intretinere") cit si pe acumulatori moderni ("fara intretinere"). Nu am inlocuit niciodata un acumulator inainte de 5 ani de functionare. Incarcarea e monitorizata pe tensiunea de incarcare cu un simplu voltmetru (analog si el) si care, la inceputul incarcarii imi indica o tensiune de 12 V iar pe masura ce incarcarea se apropie de sfarsit, tensiunea ajunge la 16 V. Nu am fost niciodata pus in situatia de a intrerupe incarcarea din cauza unei eventuale explozii sau incendiu. Aceste situatii apar doar cand acumulatorul e defect (placi in scurt-circuit sau orificiile de evacuare ale gazelor sunt infundate).
Cat priveste incarcarea pe masina, suferind cu spatele, nu prea-mi convine sa car bateria in brate asa ca prefer sa o incarc direct pe masina si chiar cu ambele borne ale acumulatorului (+ si -) cuplate pe instalatia generala de alimentare. In faza terminala a incarcarii (voltmetrele, atit cel analog cit si cel digital de pe masina indicau 16V) am pornit diferiti consumatori (faruri, radio, alimentare bord, amorsare pompa benzina si pornit motorul). Nici unul dintre acesti consumatori nu mi-au facut probleme. Pe masina am acumulatorul original VARTA de 44 Ah fara intretinere.

Nu stiu de ce generatia tanara compara lucrurile vechi (anterior "revolutiei") cu chinezariile si turcismele ce se gasesc azi prin magazine. De multe ori un lucru vechi si simplu poate fi mult mai bun decat unul "de firma" fabricat in anii acestia de glorie ai automatizarii si butoanelor in care comfortul este la putere.
"Mi-e teama de ziua in care tehnologia va fi mai importanta ca relatiile interumane. In lume va exista o generatie de idioti. "
Albert Einstein
 

Offline Kingy

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 344
Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #14 : 24.Dec.2012, 05:51:35 p.m. »
@Vaxxi.
De acord cu tine, nici eu nu as face experimente la tensiuni din astea mari. Chiar si cu protectii risti sa arzi ceva pe acolo.
Ca experienta traita. Super protectie credeam ca am cu un UPS de la APC foarte pricopsit. A picat la desktop sursa si placa de baza. UPS-ul bine-mersi nu are nimic. Mai am si Mustek prin casa si un alt APC, si-au facut treaba cu brio.
Deci de asta zic ca nu am curaj sa fac experimente, deci subscriu.

Cat despre dopurile alea la bateria aia... habar nu am. Si eu am ramas uimit ca au asa ceva. Practic nu prea ai ce sa pui acolo... Naiba stie. Sunt si eu la fel de contrariat.

Alea ce zici pentru tarile reci, or fi existand. Eu vorbesc tot de astea de la CTEK care au si functia asta.
La un moment dat ma batea si pe mine gandul sa fac o instalatie la o masina care statea afara iarna si nu reusea sa se incalzeasca si pornea si greut. Din aia la 220v cu o mica pompa de recirculare si cu o rezistenta.


@hugbear, nu stiu cati ani ai dar am si eu destui incat sa ma includ in generatia celor care au tinerit-o inainte de revolutie.
Dai in astia "mici" ca ar critica chestiile simple si vechi dar daca admiti o opinie, cred ca gresesti. Motivez si afirmatia.
Lucrurile nu mai sunt cum erau atunci. Te apuci cumva sa torni smoala ca tocmai ti s-a fisurat bateria la prinderi sau la legaturile dintre elementi? Nu, nu mai sunt nici bateriile care erau candva.
Plus de asta stiinta a avansat.
Da, asa e, pe undeva ai tu dreptate cand spui ca sunt o gramada de lucruri noi gen chinezisme si turcisme de o calitate indoielnica dar pe langa aceste produse de extralarg consum, mai exista si producatori de calitate unde pretul e pe masura. Tocmai am dat mai sus exemplul cu CTEK. Si redresoarele astea moderne gen CTEK, doar din prezentare, nu par deloc mare lucru dar abia dupa ce le vezi la treaba realizezi cat de bine sunt gandite si realizate.
O baterie moderna pe o masina cu start-stop, o poti incarca si cu un redresor clasic, banal, compus dintr-un transformator si o punte de diode dar trebuie sa supraveghezi, eventual sa reglezi cat sa bage, etc. Lucru care un redresor modern de calitate il face in mod automat si fara bataie de cap.

Inca am in nas mirosul de acid de baterie si de la lacul de pe bobina de la transformatorul incins cu care taicamiu incarca bateriile din casa care alcatuiau un circuit paralel cu cel de 220v... 220v care ni-i dadea Ceausescu cum si cand dorea el.
Cred ca cel mai bine e sa fim deschisi la a afla lucruri noi, a le filtra prin mintea noastra si a le intelege si apoi a actiona in consecinta.
Cu siguranta exista o gramada de dispozitive super meseriase amestecate in marea asta de produse de larg consum. Produse cu o calitate indoielnica, durabilitate limitata si pe care mai bine le arunci si cumperi altele decat sa le repari.
Just my 2 cents!
 

Offline hugbear

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #15 : 27.Dec.2012, 09:07:56 p.m. »
Nu inteleg de ce trebuie sa gasim in orice motiv de razboi. Nu "dau" in nimeni si nici nu stiu ce inseamna "astia mici". Nu traiesc cu impresia ca "inainte" se faceau doar ciurucuri dupa cum nu cred ca tot ce se produce azi sunt "chinezisme". Tot ce am facut a fost sa-mi exprim o opinie, si anume ca 16V pentru incarcarea curenta, de intretinere, nesupravegheata a acumulatorilor este prea mult si duce in timp la gazare, pierdere de electrolit, corodarea electrozilor si aparitia pericolului de explozie. De altfel, ca sa citez din citatul dat de tine mai sus:
Citat
scrie si la Black&Decker si la CTEK MXS 7.0: Charging voltage   NORMAL: 14.4V, COLD/AGM: 14.7V, RECOND: 15.8V, SUPPLY: 13.6V.
De aici eu inteleg ca incarcarea NORMALA (uzuala, de intretinere) se face la 14,4V (14,7V pentru acumulatorii in tehnologie Absorbed Glass Mat) si ca exista si posibilitatea sa furnizeze 15,8V pentru RECONDitionarea (desulfatarea) acumulatorilor - la nevoie, daca se ajunge in cazuri exceptionale la situatia asta.

In mod evident, incarcarea pe "redresor" - atunci cand e facuta cum trebuie si cu un aparat bun - e superioara incarcarii pe masina, din motive pe care le-am mai enumerat, dar si regulatoarele moderne de incarcare de pe masina isi fac treaba suficient de bine - daca li se ofera suficient timp sa lucreze si daca acumulatorii nu au perioade lungi de repaus in stare semiincarcata.

Si sa stii ca si eu stiu ce inseamna sa "speli" un acumulator "sigilat" si sa-i refaci electrolitul - si aveam si gaura din blugi care s-o dovedeasca :D. E adevarat ca nu a fost unul de masina ci unul mult mai mic, deep-cycle, de 7Ah, pentru sisteme de alimentare in tampon - dar principiul e acelasi.
« Ultima Modificare: 27.Dec.2012, 09:26:15 p.m. de hugbear »
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline rexkrokiDAU

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #16 : 27.Dec.2012, 11:29:55 p.m. »
Am observat ca locul degetului in jos a fost luat de zambaretul acesta isteric, dat bineinteles cu acelasi discernamant.

Scuze de off topic

Offline adrian_r5

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #17 : 27.Dec.2012, 11:37:04 p.m. »
Scuze de off topic
Cine se scuza se acuza  >:D<

dat bineinteles cu acelasi discernamant.
Cu sau fara discernamint ... ai primit si tu un "zimbaret"  ... ca sa nu mai fii invidios  ;)

Si ca sa poti dormi linistit la noapte - "zimbaretu" de care ziceai l-am dat eu pentru fraza:

dar si regulatoarele moderne de incarcare de pe masina isi fac treaba suficient de bine - daca li se ofera suficient timp sa lucreze si daca acumulatorii nu au perioade lungi de repaus in stare semiincarcata

Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah:
 

Offline Kingy

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 344
Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #18 : 27.Dec.2012, 11:52:58 p.m. »
Am mai adaugat si eu zambaret din acelasi motiv. Sper sa-l ia forumul ca am vazut ca se gandea destul de mult si se invartea chestia aia cu asteptarea  :-))
 

Offline hugbear

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #19 : 28.Dec.2012, 06:30:58 p.m. »
Ma bucur ca v-am descretit fruntile si as fi fericit sa va impartasesc starea de spirit - daca mi-ati oferi si argumente.
« Ultima Modificare: 28.Dec.2012, 06:51:32 p.m. de hugbear »
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon