Autor Subiect: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)  (Citit de 27661 ori)

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline suzukisx4x4

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 234
Pun si eu o intrebare referitoare la incarcarea unui acumulator auto:

- de ce pe masina RRT limiteaza tensiunea de incarcare la bornele acumulatorului la 14.4 - 14.6 V iar pe redresor, incarcarea poate merge pina la 16.0 - 16.5V  :-/
"Mi-e teama de ziua in care tehnologia va fi mai importanta ca relatiile interumane. In lume va exista o generatie de idioti. "
Albert Einstein
 

Offline VAXXi

Re: Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #1 : 23.Dec.2012, 10:50:24 a.m. »
Tensiunea de incarcare pe masina e limitata datorita "perifericelor" si restului de electronice care merg intr-o plaja limitata de tensiune.

Bateria se poate incarca si cu un voltaj mai mare, evident pana la o anumita limita ca altfel incepe sa se deterioreze datorita reactiilor chimice prea rapide. Daca vrei, la 16v faci "fast charging" asa cum exista la acumulatorii pentru camere foto pentru a fi incarcati intr-o ora. E ok daca te grabesti si merge pentru niste baterii de 20 lei, dar nu as risca un acumulator de 100 euro. In rest, se incarca cu voltaj doar un pic mai mare decat cei 12.x volti la borne si in timp mai lung (echivalent "trickle charging").

De altfel, un incarcator "destept" ar trebui sa reguleze voltajul de incarcare in functie de voltajul bateriei. Stiu ca am vazut unele incarcatoare "destepte" care aveau functie de "inviere" a unei baterii moarte, si faceau asta aplicandu-i un voltaj mare initial (ca la defibrilatoare).

Din cate stiu, la acumulatorii pe baza de plumb regula e sa incarci maxim 10% din capacitate pe ora.
Suzuki Jimny 1.3 DOHC JLX 2007
Daewoo Espero 1.8 CD SOHC 1995
 

Offline VAXXi

Re: Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #2 : 23.Dec.2012, 10:52:00 a.m. »
Ah si inca ceva: de-aia e regula  "bateria nu se incarca in timp ce e conectata pe masina" : un incarcator prost sau defect poate sa iti bage mai mult de cei 14.2 volti acceptati in instalatia masinii, cu consecinte usor de imaginat.
Suzuki Jimny 1.3 DOHC JLX 2007
Daewoo Espero 1.8 CD SOHC 1995
 

Offline sx4 sedan 2009

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 269
  • Gen: Bărbat
Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #3 : 23.Dec.2012, 11:27:39 a.m. »
Pentru Vaxxi.
De altfel, un incarcator "destept" ar trebui sa reguleze voltajul de incarcare in functie de voltajul bateriei.
Scuze, dar nu cred ca acest cuvant este corect folosit in aceasta afirmatie. :pardon:

Exista patru etape pentru reincarcare:

1. Etapa de incarcare , atunci cand curentul de incarcare este constant si tensiunea bateriei creste, pana la 80% din procesul de reincarcare. Poti furniza bateriei atat curent cat permite , atata timp cat nu depaseste 20% din 20 ore ( C/20 ) amperi ora (Ah) sau 8% din rata RC si depaseste 51.50C.
2. Etapa de absorbtie, atunci cand tensiunea incarcatorului, depinde de tipul bateriei, este constanta intre 14,1 VDC si 14,8 VDC la 26,70C si curentul scade pana cand bateria este complet incarcata, ceea ce de obicei semnifica cei 20% ramasi din procesul de reincarcare. O incarcare totala normala are loc atunci cand curentul de incarcare se opreste la 2% (C/50) sau mai putin din capacitatea Ah a bateriei.
3. Etapa de plutire , optionala, este acolo unde tensiunea de incarcare se afla intre valorile 13,0 VDC si 13,8 VDC, mentinuta constant, si este folosita pentru a mentine bateria total incarcata.
4. Etapa de egalizare, este o absorbtie controlata de 5% de supraincarcare, ce egalizeaza tensiunea si gravitatia specifica in fiecare celula. Aceasta ajuta la disparitia cristalelor de sulfat care s-ar fi putut forma in timpul reactiilor chimice precum startificarea, atunci cand concentratia de acid este mai puternica pe fundul bateriei.

III. Pot mări durata de viata a bateriei?

Iata cateva sfaturi pentru a mari durata de viata a bateriei:

1. In zonele calduroase precum si in timpul verii, nivelul electrolitului trebuie verificat frecvent si in cazul in care este nevoie, se adauga apa distilata. (in cazuri extreme se poate adauga apa de ploaie).

2. Opriti toti consumatorii (climatizarea, radio-ul, faruri) inainte de a porni masina, in mod special iarna.

3. Uitarea diferitilor consumatori pe pozitia pornit poate descarca total bateria, iar in unele cazuri chiar defecta. Daca se intampla aceasta, incarcati total bateria cu un incarcator extern.

4. In zonele cu climat mai rece, inlocuirea cablurilor bateriei cu cabluri cu diametru mai mare, va creste puterea disponibila pentru pornirea motorului.



IV. Cum pot recupera o baterie sulfatata?

In timpul procesului normal de descarcare, se formeaza cristale fine de sulfat de plumb in pori si pe suprafetele placilor pozitive si negative ale bateriei acid-plumb. Cand o baterie este lasata intr-un proces de descarcare continuu, sau nivelul electrolitului este sub limita superioara a placilor, o parte din sulfatul de plumb moale, recristalizeaza in sulfat de plumb dur. Acest proces de creeare a sulfatului de plumb dur se numeste sulfatare- plumb. Se intaimpla in 85% din cazurile de defectare a bateriilor acid-plumb. In acest caz, placile pozitive devin maro deschis iar cele negative vor fi mate, cu aspect albicios.

1. cum pot preveni sulfatarea permanenta? Cea mai buna solutie este aceea de a mentine permanent bateria incarcata total.
2. cum pot recupera o baterie sulfatata?

a)Supune-ti bateria unui curent de 1-2 A pentru 48-120 de ore la 14,4 VDC. Daca bateria ajunge la o temperatura de 43,3oC, opriti incarcarea si asteptati sa se raceasca, apoi reluati procesul





« Ultima Modificare: 23.Dec.2012, 11:55:41 a.m. de sx4 sedan 2009 »
 

Offline hugbear

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #4 : 23.Dec.2012, 04:51:22 p.m. »
- de ce pe masina RRT limiteaza tensiunea de incarcare la bornele acumulatorului la 14.4 - 14.6 V
Ca sa protejeze sistemele electrice ale masinii.


- de ce ........... pe redresor, incarcarea poate merge pina la 16.0 - 16.5V  :-/
Pentru ca "redresorul" e pocnitoare si in curand vor fi la fel si acumulatorii incarcati pe el. Schimba-l cu unul bun, care nu depaseste 15V:
Citat
Voltages for common usages

These are general voltage ranges for six-cell lead-acid batteries:

    Open-circuit (quiescent) at full charge: 12.6 V (2.1V per cell)
    Open-circuit at full discharge: 11.7 V
    Loaded at full discharge: 10.5 V.
    Continuous-preservation (float) charging: 13.4 V for gelled electrolyte; 13.5 V for AGM (absorbed glass mat) and 13.9 V for flooded cells

    All voltages are at 20 °C (68 °F), and must be adjusted −0.0235V/°C for temperature changes.
    Float voltage recommendations vary, according to the manufacturer's recommendation.
    Precise float voltage (±0.05 V) is critical to longevity; insufficient voltage (causes sulfation) is almost as detrimental as excessive voltage (causing corrosion and electrolyte loss)

    Typical (daily) charging: 14.2 V to 14.4 V (depending on temperature and manufacturer's recommendation)
    Equalization charging (for flooded lead acids): 15 V for no more than 2.205 hours. Battery temperature must be absolutely monitored.
    Gassing threshold: 14.4 V

(sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-acid_battery#Voltages_for_common_usages)
« Ultima Modificare: 23.Dec.2012, 05:02:05 p.m. de hugbear »
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline suzukisx4x4

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 234
Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #5 : 23.Dec.2012, 05:04:29 p.m. »
Pentru ca "redresorul" e pocnitoare ... Schimba-l cu unul bun, care nu depaseste 15V...
Nu cred ca sunt pocnitori si sfaturile unor producatori de acumulatoare:

Citat
Procesul de reincarcare poate fi executat, de regula, cu ajutorul oricarui redresor comercial (si nu numai) de curent continuu care poate sa asigure la iesire urmatoarele:
13,5V ≤ Uiesire (V) ≤ 16,5V si un curent 4A ≤ Iiesire (A) ≤ 25A
http://www.rombat.ro/index.php/ro/instructiuni-de-exploatare/baterii-de-pornire
"Mi-e teama de ziua in care tehnologia va fi mai importanta ca relatiile interumane. In lume va exista o generatie de idioti. "
Albert Einstein
 

Offline hugbear

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #6 : 23.Dec.2012, 06:07:47 p.m. »
Citat
Spre finalul incarcarii tensiunea la bornele bateriei atinge valorea de 15,80….16,50 [V] la temperatura de 25°C (atentie! in regim de functionare redresor). Pe toata durata incarcarii pe redresor, dopurile bateriei vor fi scoase.
La acumulatorii fara mentenanta (default pe SX4 si marea majoritate a acumulatorilor after-market, mai ales in lipsa specificarii in postarea originala ca ar fi vorba de altceva) cum propui sa completezi electrolitul care inevitabil se va descompleta prin gazare?
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline VAXXi

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #7 : 23.Dec.2012, 08:30:27 p.m. »
Pentru Vaxxi.
De altfel, un incarcator "destept" ar trebui sa reguleze voltajul de incarcare in functie de voltajul bateriei.
Scuze, dar nu cred ca acest cuvant este corect folosit in aceasta afirmatie. :pardon:

Baaaa da. Din moment ce-i "baga" ... tot regulare se cheama  :D


Exista patru etape pentru reincarcare:
[...] si depaseste 51.50C.
[...] la 26,70C

Teoria e minunata ... practica ne omoara. N-am vazut in viata mea redresor pentru acumulator auto care sa faca si monitorizarea temperaturii. Gandeste-te iarasi ca majoritatea redresoarelor (cred ca peste 90%) de pe piata sunt chinezarii. Am vazut un singur redresor cu adevarat "smart", facut de firma cu renume; costa cat un acumulator de masina.

4. In zonele cu climat mai rece, inlocuirea cablurilor bateriei cu cabluri cu diametru mai mare, va creste puterea disponibila pentru pornirea motorului.

Iarasi ... teoria e buna, practica ne omoara. Daca iti iei masina pentru o zona "speciala" (tari nordice, tari in Middle East) se presupune ca se fac ajustari specifice zonei. In orice caz, sunt convins ca nu se apuca nimeni de recablat electrica masinii pe motivul asta :)

1. cum pot preveni sulfatarea permanenta? Cea mai buna solutie este aceea de a mentine permanent bateria incarcata total.

Sau de-a avea un mic consumator permanent, parca d-aia se puneau butoanele alea cu 3 leduri la Dacie :)

Nu cred ca sunt pocnitori si sfaturile unor producatori de acumulatoare:

Da, dar care recomanda sa scoti dopurile si sa completezi electrolit intr-o lume in care acumulatorii fara mentenanta exista de ani de zile. Daca am acumulator cu gel, ce dopuri scot ? in fine, ideea este ca se poate ce zic ei (16 V pe incarcare) ... dar nu vad de ce ai face asta. O masina utilizata des si corespunzator n-are nevoie de redresor.

Suzuki Jimny 1.3 DOHC JLX 2007
Daewoo Espero 1.8 CD SOHC 1995
 

Offline suzukisx4x4

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 234
Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #8 : 23.Dec.2012, 08:36:41 p.m. »
La acumulatorii fara mentenanta (default pe SX4 si marea majoritate a acumulatorilor after-market...)
Eu am pus o intrebare generala si nu m-am referit la o categorie anume de acumulatori.

Daca am acumulator cu gel, ce dopuri scot ?
Daca te vei uita atent la acel acumulator vei observa ca are un orificiu practicat in "cutia" acumulatorului cu rol de a evacua gazele formate in interiorul bacurilor. Orice incarcare (in cazul de fata) se lasa cu degajare de gaze si pentru evitarea exploziei, se practica gauri de evacuare gaze.
« Ultima Modificare: 23.Dec.2012, 08:45:09 p.m. de suzukisx4x4 »
"Mi-e teama de ziua in care tehnologia va fi mai importanta ca relatiile interumane. In lume va exista o generatie de idioti. "
Albert Einstein
 

Offline hugbear

Re: Incarcare acumulator: mobil (pe masina) vs. stationar (redresor)
« Răspuns #9 : 23.Dec.2012, 09:34:19 p.m. »
Eu am pus o intrebare generala si nu m-am referit la o categorie anume de acumulatori.
Tocmai. In zilele nostre (epoca moderna, e.n., 2012 d.Hr.), acumulator "generic" = "fara mentananta".

Daca te vei uita atent la acel acumulator vei observa ca are un orificiu practicat in "cutia" acumulatorului cu rol de a evacua gazele formate in interiorul bacurilor. Orice incarcare (in cazul de fata) se lasa cu degajare de gaze si pentru evitarea exploziei, se practica gauri de evacuare gaze.
Exact. Gazele alea sunt O2 si H2, rezultate din electroliza apei. Odata iesite, inseamna masa de apa lipsa in acumulator, adica "dezvelirea" electrozilor, cu toate necazurile ce urmeaza. Sa nu mai spun ca O2+H2 ramase in acumulator = pericol masiv de explozie. Si din pacate nu doar teoretic.

Poate ce spui tu (16V) e valabil in cazuri particulare, in ateliere specializate, sub monitorizare atenta (cum de altfel recomanda chiar nea' Rombat) dar in mod uzual tehnica asta nu e accesibila utilizatorului de rand (care se suppune unui risc REAL de explozie).

Evident, incarcarea pe "redresor" este inerent mai precisa decat cea pe alternator (incarcarea nu e intrerupta de finalul calatoriei, lipsesc sarcinile parazite etc.) si nu neg utilitatea acesteia pentru extragerea optimului dintr-un acumulator - pentru cei ce au disponibilitatea s-o faca si banii de investit intr-un incarcator care chiar stie ce face.

De altfel, in contextul topicului de fata mi se par mult mai utile si mai binevenite discutiile legate de folosirea "redresorului" pentru limitarea pierderilor: recuperarea unui acumulator descarcat complet, sulfatat etc.
« Ultima Modificare: 23.Dec.2012, 09:45:31 p.m. de hugbear »
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon