Hai bre nene, ca deja asta e batut de apa-n piua
mai bine beti o bere.
Curentu' electric este aproximativ ca apa in ce priveste comportamentul.
Bateria este o galeata, sa zicem. Capacitatea galetii este exprimata in litri, a bateriei in Ah (amperi-ora). Sa zicem c-avem 2 galeti, una de 30 litri si una de 50 litri.
Alternatorul este un generator de curent, sa zicem o pompa antrenata de pedale. Dai la pedale, pompa scoate apa. Asa si alternatorul: consuma benzina, scoate un curent. Curentul se exprima in A (amperi).
Oricat de mult ai pedala, ai o limita fizica; pedaland la limita fizica, sa zicem ca asiguri un debit constant de 10 litri/ora ... sau 10 amperi constant timp de o ora, adica 10 Ah. Asta e limita de incarcare a alternatorului. Daca ai nevoie de mai mult, cresti limita (iti pui un alternator mai mare care va consuma mai mult, dar va da si o incarcare mai mare).
Galeata de 30 de litri o umpli pedaland 3 ore constant, galeata de 50 de litri o umpli pedaland 5 ore constant.
Mai ai si un caine care bea din galeata in timp ce tu pedalezi (consumatorii de pe masina). Daca javra e insetata, o sa dureze muuuult mai mult de 3/5 ore ca sa umpli galeata. Daca nu e asa insetata, sa zicem ca-n 4/6 ore e plina galeata. Important e ca javra sa nu bea mai repede decat umpli tu galeata pedaland.
Acu' daca te opresti din pedalat pana sa umpli galeata, o sa ramai c-o cantitate mai mica de apa in galeata, evident. Problema acum se pune daca ai fost lenes si n-ai pedalat suficient -- s-ar putea sa nu mai ai apa in galeata nici macar cat sa uzi o pisica, si atunci nu mai conteaza cat de mare e galeata (cazul multe drumuri scurte urbane cu consumatori porniti). Daca ai fost harnic, o sa ai destula apa in galeata indiferent de ce galeata ti-ai luat si poti uda pisica (adica porni masina).
Cam asa vine treaba simplistic vorbind
Acu' dupa povestioara, si tehnicalitatile:
- capacitatea bateriei este in Ah, adica ea poate suporta un consumator care trage X amperi timp de o ora (sau X/10 amperi in 10 ore, poftim)
- curentul de incarcare este in A, se face produs cu timpul pentru a obtine "cantitatea" (deci un alternator care da 5 A va incarca complet o baterie de 35A descarcata in 7 ore)
- un alternator n-are nici o problema sa incarce o baterie mai mare, doar ca va dura mai mult timp s-o incarce complet (par examplu: un telefon se incarca in 3 ore pe USB si in 2 ore pe incarcator de priza care poate scoate un curent mai mare de incarcare)
- nu stiu exact chimia bateriilor, dar este posibil ca o baterie mare la 30% capacitate sa nu asigure curentul de pornire necesar, pe cand o baterie mai mica dar incarcata la 50% capacitate sa-l asigure.
In concluzie, daca nu stiti exact de ce sa alegeti o baterie mult mai mare decat cea originala, o baterie la valoarea Ah data de producator (+10-15%) este suficienta. Merita sa-ti iei o baterie mult mai mare atunci cand ai de gand sa tii consumatori porniti cu motorul oprit (asculti muzica), cand ai perioade de consum electric mare si ai nevoie de o rezerva de putere (proiectoare, troliu - caz in care dupa utilizare tre' sa te asiguri ca incarci la loc bateria), etc.