@unde:
"Procedura e aia care ai descris-o tu, cu mentiunea ca patinarea ambreiajului trebuie sa fie minima. Daca ai si Jimny si turism, sint convins ca ai observat ca portiunea in care poti sa patinezi ambreiajul la Jimny e mult mai mica decit la un turism (in ideea de a nu abuza de asta si apoi sa prajesti ambreiajul in padure cu consecintele de rigoare). Daca panta e foarte abrupta, nu exista sa folosesti reductorul (dar nu pe asfalt uscat)."
mersi mult, ai punctat f bine idea; tocmai la 'patinarea ambreiajului trebuie sa fie minima' m-am gandit cand am pornit topicul, si tocmai din cauza ca am observat diferenta majora intre Opel si Jimny ca si cursa de ambreiaj (in care prinde), si cum se simte in general
@laurentiu:
"Eu as mai aduga o faza in acest proces pt a intregi in totalitate manevra: se apasa ambreajul la podea si se introduce schimbatorul de viteza in treapta 1 sau mers inapoi; se ridica usor pedala de ambreaj, timp in care piciorul drept este pe pedala de frina, pina in momentul in care motorul tinde sa moara in ralanti; in acest moment, piciorul sting se opreste din cursa si piciorul drept va trece de pe frina de serviciu pe acceleratie marind turatia motorului; in acest moment va incepe jocul ambreaj-acceleratie pt a putea mentine masina pe loc fara actionarea frinei (serviciu sau ajutor). Dupa aceasta faza, se va incepe ambreerea si accelerarea concomitent pt a pune in miscare masina in directia dorita (fata sau spate)."
la fel, bine punctat ideea de 'motorul tinde sa moara in ralanti'; exact atunci e acel moment de 0.5 secunde, cat treci piciorul de pe frana pe acceleratie, timp in care se tine masina din ambreiaj, care presupun ca uzeaza ambreiajul, dar in limite acceptabile; cand am pornit topicul, eram un pic speriat, ca Jimny nu rezista la asta (vazand si cursa mult mai scurta, modul cum se simte diferit etc), insa, pe parcurs, cititind tot, reflectand si experimentand live
am ajuns la concluzia ca asa trebuie sa fie, e normal sa fie asa
legat de pornire in rampa
da, evident, NU la panta m-am referit, adica pornirea e in sus, nu in jos la vale... slava Domnului, la vale merge fara efort
(usor off topic, dar f util cred) legat de 'nu exista sa folosesti reductorul (dar nu pe asfalt uscat)': am vazut in mai multe locuri faptul ca NU trebuie folosit 4x4 pe asfalt uscat etc, caci se strica multe lucruri; imi este clar, ca la un viraj, datorita diferentei intre roti (cel din interior vs exterior) trebuie viteze diferite la roti (rezolvat din diferential fata respectiv spate), si, presupun ca tot din aceasta cauza trebuie sa fie si permis alunecarea usoara a rotilor cand e 4x4 cuplat, pt ca puntea fata vs spate se poate rotii cu o mica diferenta de viteza; pana aici cred ca inteleg (btw. scrie si in manual ca nu trebuie folosit); ceea ce nu inteleg, si va rog sa-mi explicati sunt urmatoarele:
- de ce NU se poate folosii 4x4, inclusiv cu reductor, pe asfalt uscat, STRICT pt a merge in linie dreapta, de ex pt a urca o rampa?
- totusi, ce anume mai exact se strica de regula, daca cineva abuzeaza cu 4x4 pe asfalt? ambreiajul? cutia de transmisie? planetarele?
multumesc!