Problemele date de amortizoare ineficiente sunt multiple. Cateva care imi vin in minte:
-instabilitate in viraje (inclinare puternica)
-instabilitate la vant lateral (inclusiv la cel dat de TIR-uri). Masina se inclina puternic sau directia se simte puternic in volan (uneori ai senzatia ca masina merge in lateral)
-probleme in off-road, inclusiv drum asfaltat cu denivelari (masina "lanseaza" si da cu "burta" de "asfalt")
-franarea ineficienta (chiar semnificativa pe carosabil umed sau acoperit), pe orice categorie de drum (fie el drept sau denivelat)
-pierderea contactului rotii cu carosabilul (asta imi pare cea mai grava).
-lipsa confortului in masina pentru pasageri
-zgomot crescut la rulare
-uzura necorespunzatoare si accelerata a anvelopelor si a elementelor suspensiei (bucsi, articulatii, etc.)
-efecte nedorite si ireversibile asupra rigiditatii (structurii) sasiului
De obicei in situatii complexe de genul: drum cu denivelari, in curba, cu TIR pe contrasens, viteza mare de deplasare, relativ uscat, atunci se va simti cel mai bine diferenta intre amortizoarele bune si cele ineficiente.
@shpeedy: nu stiu daca arcurile se schimba dupa x ani. Sigur vor trebui schimbate in cazul ruperii lor.
Dar in teorie, ceea ce asigura eficienta de aderenta este ansamblul arc-amortizor. De multe ori poti pune amortizoare noi, iar masina sa nu se comporte adecvat. Unii producatori auto recomanda inlocuirea ansamblului intreg.
Pentru arc exista o anumita uzura ce se reflecta in rezistenta la oboseala la solicitari de incovoiere/torsiune.
Ca sa fie mai usor inteles, dau exemplul cu firul de sarma: copil fiind, rupeam multe sarme din fier, destul de groase, 1-2 mm diametru, indoindu-le repetat, pana cedau in punctul de indoire.