... dau o bere celui care reuseste sa facă o postare cu 10 puncte care sa ne ajute la un consum redus.
Nu ca n-as bea o bere
dar adevarul e ca nu mai am voie iar "o postare cu 10 puncte" mi se pare cam mica pt a avea un consum redus de combustibil.
Ca o concluzie la cele discutate in acest topic si in care nu fac referirire la masina sau stilul de conducere a lui X,Y sau Z, doresc sa va arat principalii factori (la modul general) ce duc la un consum marit de combustibil. De la inceput tin sa va precizez ca nu sint nici mecanic si nici inginer mecanic ; nu am nimic legal in pregatirea mea in legatura cu meseria de mecanic auto. Totul se bazeaza pe experienta practica si studiu individual pt a nu fi nevoit sa-mi repar masina cu mina altuia.
Daca pe forum mai sint membri cu studii in domeniu sau care observa lipsuri in cele ce urmeaza, sint invitati sa le adauge la aceste cauze ce duc la consum exagerat de combustibil.Cind nu avem dubii asupra unui calcul corect al consumului de combustibil, un motor de pe un autovehicul poate avea un consum exagerat datorat unor factori atit interni cit si externi.
Consumul se poate depista in doua moduri: tehnic - prin masurarea noxelor si vizual - prin observarea culorii fumului ce iese pe teava de esapament. Un fum ce are culoarea gri si mergind spre negru, arata un consum peste limita normala. Mai exista “2 culori” ce pot iesi pe teava de evacuare: “albastra” pentru consum de ulei si “alba” (abur) datorata condensului format din cauza diferentelor de temperatura din teava de evacuare (dinspre motor aer cald si dinspre exterior aer rece).
Factorii ce duc la un consum exagerat de combustibil sint:
1.
UMAN :
a. conducere sportiva cu accelerari si frinari bruste ;
b. nefolosirea frinei de motor ;
c. conducerea autovehiculului cu motorul sub sau supra turat prin neadaptarea treptelor de viteza corespunzatoare ;
2.
TEHNIC :
a. segmenti, culbutori, axe cu came uzate ;
b. joc culbutori dereglat (distanta intre culbutor si coada supapei mai mare sau mai mic facta de cea prescrisa) ;
c. distributie sarita cu unul sau doi dinti;
d. temperatura motor sub cea optima (rece) ;
e. aprindere mai mica sau mai mare de 0 ; +1 sau +2 grade ;
f. bujie (bujii defecte) – motor cu functionare neregulata ;
g. conducta retur (partial) infundata;
h. injectoare defecte (cu pierderi);
i. scaune supape defecte ;
j. filtru aer infundat ;
k. clapeta admisie aer defecta sau murdara ;
l. reglaj carburatie sau mapare calculator pe amestec sarac (reducerea combustibilului in raport cu cantitatea de aer in formnarea amestecului carburant) ceea ce conduce spre pierderea de putere a motorului ; are beneficiu pe functionare in ralanti dar va suplini pierderea de putere prin deschiderea mai mare a clapetei de acceleratie ;
m. cauciucuri (roti) sub sau supra dimensionate ;
n. presiune in pneuri sub cea prescrisa sau neuniforma in toate cele 4 roti ;
o. roti infrinate ;
p. bobina (bobine) de inductii defecte (functionare cu intermitenta) ;
q. traseu evacuare (catalizator) partial infundat ;
r. traseu evacuare cu diametrul mai mare decit cel calculat de fabricant ;
s. sonde ce analizeaza alimentarea motorului defecte ;
t. unghiuri roti neconforme geometriei caderii sau rularii ;
u. CX (indicele de aerodinamicitate) modificat prin montarea de portbagaj suplimentar ;
v. incarcarea masinii peste limta de greutate admisa + tractare remorca ;
w. folosirea A.C. ceea ce conduce la pierderea de putere a motorului;
x. rezervor spart sau scapari de combustibil la racordurile ce fac legatura intre conducte;
y. carburant cu cifra octanica mai mica decit cea prescrisa.
3.
TRASEU :
a. in rampa ;
b. teren accidentat ;
c. starea terenului: noroi, zapada, apa ;
d. inaltimea staratului de noroi, zapada, apa ;
e. functionarea motorului la altitudine mare ; un consum este la nivelul marii si altul e la altitudinea de 1000-2000-3000 m ;
f. vint lateral sau din fata ;
Pentru MAS (motoare pe benzina), o teava de esapament care are iesirea de culoare gri sau bujiile de culoare brun roscat, indica un consum normal de combustibil.
Pentru cei cu o ureche neformata in “rotunjimea” functionarii motorului, este recomandat testul “frunzei” in vederea depistarii unei anomalii in functionare. In ce consta acest test: se ia o frunza si se va sprijini de buza tevii de esapament astfel incit virful ei sa fie pozitionat spre centrul evacuarii. Cu motorul incalzit si pornit in ralanti, se va observa vibratia frunzei. Daca virful ei va fi mereu impins spre exterior, testul indica o functionare corecta a motorului. Daca in anumite momente, virful va fi atras spre interiorul tevii ceea ce reprezinta un mic rateu, asta va insemna ca ceva nu functioneaza cum trebuie si defectul trebuie cautat undeva in cele descrise mai sus (factori tehnici).