A doua patanie nu are legatura cu ungerea prezoanelor... numa' zic.
Nu are legatura cu ungerea prezoanelor, dar are legatura cu ungerea (mai degraba protejarea anticoroziva) a umarului de centrare a jantei.
In ceea ce priveste ungerea prezoanelor, consider mai multe aspecte:
- nu e recomandat sa ungi zona de filet a prezonului (exista risc de autodesfieltare)
- ungerea zonei conului de centrare a prezonului va facilita o solicitare mai mare la intindere a prezonului, folosind acelasi cuplu de strangere (comparativ cu strangerea unui prezon curat, "uscat")
- aplicarea de lubrifiant pe prezon poate favoriza "lipirea" de impuritati, care la strangere pot deteriora grav zona de con sau chiar cea filetata (cu efect deosebit de grav in calitatea strangerii asamblarii filetate)
Din experienta mea, am intalnit toate aceste situatii descrise mai sus:
- o masina la care toate cele 4 roti aveau prezoanele slabite (zanganea infundat masina, la rulare pe asfalt drept, de ziceam ca am o galeata de suruburi si piulite varsata prin masina...groaznica senzatie)
- prezoane rupte si chei indoite (la desfacere, de obicei). Nici nu le mai stiu numarul. Insa asta a fost pana acum multi ani, dupa care am inteles ce si cum sa fac cu ungerea si strangerea prezoanelor.
- janta blocata pe conul de centrare, de nu am reusit sa o scot decat la dalta si ciocan!. Batut doar cu barosul, am crezut ca o sa cada masina de pe cric... (apropos, acea masina era un Opel Frontera Sport, aproape nou, era prima oara cand i se puneau roti de iarna. Adica, a fost tare ciudat sa se intample asta, fiindca griparea aia s-a produs in foarte scurt timp de la fabricarea masinii)
De ceva timp incoace, spray-ul cu Cupru se aplica aproape la fiecare remontare de roata pe masina, pe conul de centrare a jantei. (se foloseste acest tip de unsoare pentru ca rezista la temperaturi mari)
Iar prezoanele, le ung rareori cu ulei (doar pe zona de con, dupa care sterg cu carpa, inainte de a le monta). Reuncosc ca si daca le pun neunse, prezoanele se comporta cam la fel. Ungerea o fac mai mult din motiv de protejare impotriva oxidarii/coroziuni...