Dai vrabia din mână pe cioara de pe gard.
Care e vrabia și care e cioara ?
Vrabia e termica ieftină cu autonomie mare ce poluează concentrat, dar infim ca pondere față de alte surse de poluare și asigură mobilitatea celor mulți.
Cioara e EV care peste ani va fi tot scump și cu autonomie mică. Pur și simplu nu se poate stoca suficient de multă energie în acumulatori. Lipsa de fiabilitate a acumulatorilor, poluarea enormă la sursă, incapacitatea rețelei de alimentare cu energie electrică de a asigura încărcarea acumulatorilor dacă s-ar trece la EV în masă (teoretic consumul maxim pe o gospodărie este de 5-7 KWh, dacă pornesc simultan câteva zeci de familii de pe o stradă cuptoarele electrice ce au cam 2-3 KWh de căciulă se arde transformatorul de rețea și asta cam oriunde prin țară) degradarea accelerată în timp a acumulatorilor (3-5 ani), degradarea accelerată a acumulatorilor încărcați rapid (în câteva zeci, maxim sute de cicluri rapide se fac praf) , timpul mare de încărcare, reducerea randamentului acumulatorilor pe caniculă și ger, eliminarea previzibilă a subvențiilor actuale, încărcarea de 2,5 ori mai lentă pe ger, faptul că energia electrică nu este tocmai verde, etc. sunt alte dezavantaje.
Lumea mizează pe faptul că acumulatorii vor evolua considerabil. Poate da, poate nu. Renunți la ce ai și capeți vorbe.
Am discutat zilele trecute cu un prieten ce face o navetă zilnică dus-întors de vreo 80 km și era tentat să-și ia rapid, până mai prinde subvenția, o Dacia EV cu care zicea el poți spera să ai o autonomie de vreo 150 km. I-am sugerat să ia în calcul condiții defavorabile: acumulatorul are mai mult de 2 ani, afară este ger (
la ger autonomia se reduce cu 30% - 50% depinzând mult de stilul de condus), se grăbește, are multe porniri-opriri de făcut pe traseu (e cazul lui), etc.
Pe ger, cu multe porniri-opriri și acumulatorul nu tocmai nou nu mai ajunge acasă.