Autor Subiect: energii alternative in domeniul auto  (Citit de 131524 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Online NicNic

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #840 : 01.Apr.2022, 09:50:57 p.m. »
Faina idee.
Pe viitor ar putea sa aibe si statii de incarcare baterii auto.
  • ex-Suzuki SX4 Navi silky silver metallic = ex-SUVI
Desteapta-te romane!
Traiasca capra vecinului!
 

Offline hugbear

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #841 : 05.Apr.2022, 10:06:41 p.m. »
@Leutz o mică evaluare a situației actuale în domeniul „microwind” (ca de obicei, și secțiunea de comentarii „face toți banii”!):



Se invartea destul de vartos chiar si la cele mai mici adieri.
Viteza vântului e un subiect de care uitasem să amintesc. Și foarte rău am făcut, pentru că e o componentă extrem de importantă în „bugetul” eolian dintr-un motiv foarte simplu: puterea instantanee disponibilă este proporțională cu viteza vântului la puterea a treia! (vezi și aici)

Puterea = (1/2)  * Aria normală * Densitatea aerului * (Viteza vântului)3

Cu alte cuvinte, o dublare a vitezei vântului (de ex. de la 4m/s la 8m/s) duce la o creștere a puterii disponibile de opt ori (de ex. de la 80W la 640W).
În același timp, o înjumătățire a vitezei vântuui (de ex. de la 4m/s la 2m/s) duce la o scăderea puterii disponibile tot de opt ori (de ex. de la 80W la 10W).

Acest lucru face ca performanțele la viteze joase ale vântului să se traducă de fapt în pus-valoare extem de redusă în termeni de energie captată, așa că urmărirea creștelor acestor performanțe este de fapt (oricât de contraintuitiv ar părea) o investiție relativ futilă.



Sigur, se poate pune în discuție  și realitatea că energia este de fapt integrala după timp a puterii instantanee. Atunci, dacă histograma vitezei vântului indică perioade dominante cu viteze mici, ar putea fi formulat argumentul că are sens optimizarea pentru acest domeniu de viteze. Din punctul meu de vedere, economic n-are sens pentru că un ROI mult mai bun are investiția în căutarea unei zone cu vânt mai rapid (de ex. un pilon mai înalt sau amplasarea în altă zonă).

P.S. Când ai zis că se învârtea „vârtos” eu am înțeles că se învârtea „rapid”. Asta însă poate să nu însemne mare lucru dacă - de exemplu - nu era conectată în sarcină și se învârtea „în gol”, adică fără să „producă”.
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 
The following users thanked this post: Costique

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14537
  • Thanked: 3483 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #842 : 05.Apr.2022, 10:28:43 p.m. »
Turbinele mici au diametre mai mici (1,5-3 m), deci pot rula la turații mult mai mari decât turbinele de mare putere, cu diametre pana la 120 m și suprafață unui teren de fotbal.
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 
The following users thanked this post: Costique

Offline Costique

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 2537
  • Thanked: 1298 times
  • Gen: Bărbat
  • Schimbarea vine, ca vrei, ca nu vrei...
    • Göteborg
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #843 : 06.Apr.2022, 01:42:10 p.m. »
Cu cat diametrul este mai mic, cu atat mai puțina putere poți extrage din vânt.
Puterea = (1/2)  * Aria normală * Densitatea aerului * (Viteza vântului)3
Asta înseamnă ca puterea creste cu raza la pătrat, adică exponențial cu raza. La fel si scade, exponențial. Poți creste un pic randamentul de extracție datorita generatorului care este ușor si se învârte de la adieri foarte mici. Dar per total...plănuiesc sa-mi iau unul mic care sa îmi aprindă ledurile prin grădiniță...
Viteza de rotație mare la "vârtelnițe" de mici dimensiuni este o ghidușie legata de faptul ca poți folosi generatoare de mici dimensiuni si ușoare la viteze de rotație mari (au inerție mica), adică randamentul este îmbunătățit. Poți s-o faci la generatoare mici si ușoare, nu la cele de mai multe tone din vârf de catarg de 100 m, bănuiesc ca e clar de ce. Daca nu, mentenanța la un generator mare este extrem de scumpa si cu cat viteza este mai mare, cu atât uzura creste si durata de exploatare scade. Mai mult ca sigur o sa descoperiți de ce la o arie de lucru se recomanda o anumita configurație, cea de randament maxim. Este legata de avansul tehnologic al generatoarelor de asemeni.
« Ultima Modificare: 06.Apr.2022, 01:58:16 p.m. de Costique »
  • Suzuki Vitara S AT -> Peugeot 3008
 
The following users thanked this post: hugbear

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14537
  • Thanked: 3483 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #844 : 06.Apr.2022, 02:30:13 p.m. »
Generatoarele mici au magneti permanenti din pamanturi rare, pe cand cele mari sun asincrone sau sincrone. Unele au chiar multiplicator de turatie in 6-7 trepte, adica o cutie de viteze automata.
« Ultima Modificare: 06.Apr.2022, 02:45:32 p.m. de gabineg »
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 
The following users thanked this post: Costique

Offline hugbear

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #845 : 07.Apr.2022, 09:28:23 p.m. »
plănuiesc sa-mi iau unul mic care sa îmi aprindă ledurile prin grădiniță...
Viteza de rotație mare la "vârtelnițe" de mici dimensiuni este o ghidușie legata de faptul ca poți folosi generatoare de mici dimensiuni si ușoare la viteze de rotație mari (au inerție mica), adică randamentul este îmbunătățit.
Nu uita totuși să ții cont și de TSR (Tip Speed Ratio), a cărei valoare optimă depinde de numărul de pale, număr care influențează cuplul și viteza de rotație...
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 
The following users thanked this post: Costique

Offline Tatallor

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #846 : 09.Apr.2022, 11:12:44 p.m. »
.... cu Spring am pana acum 2300 Km rulati idem traseu cu Vitara si 4,3 lei (cat am probat acasa incarcarea, in rest incarc numai la job) cheltuiti pe curent si nimic altceva.
..

Când n-o sa te mai lase sa încarci bateria cu energia altora pe care n-o platesti din buzunarul tau, atunci mai povestim.
Deocamdata toti suntem subiectivi - mai mult sau mai putin.
Și de unde ai presupus ca încarcă din energia altora și nu încarcă la stații cu plata sau acasă din foto-voltaice. Chiar și acasă din energie clasica e mai ieftin decât cu benzina, wtf.
Convertind energia la pretul de acum, consumul e undeva la 8l/100 de km imi spunea un nene cu Zoe ( n-am verificat veridicitatea). Parca nu m-as baga sincer in cazul asta  pe un electric daca ar fi sa-i platesc pe factura proprie.
  • Suzuki Vitara 1.4 Passion 2WD MT Galactic Grey Metallic
 
The following users thanked this post: ntire2000

Offline ntire2000

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #847 : 09.Apr.2022, 11:48:16 p.m. »
E o vorba prin popor: "cine nu beleste ochii, beleste...."
Pâna nu se mai "aseaza" un pic tehnologia asta eu sunt extrem de circumspect, mai ales privind costurile REALE.
Pentru ca marketingul este extrem de agresiv atunci când e vorba de noi tehnologii care trebuie amortizate cât mai rapid.....
Iar credulii cumpara pentru ca "e la moda".
  • スズキ ビターラ
Κατά τον δαίμονα εαυτού
 
The following users thanked this post: Myhay

Offline jupanul1

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #848 : 10.Apr.2022, 10:11:10 a.m. »
Chiar dacă e off-topic (scuze) - să facem un calcul băbesc:
 - Șpring-ul are baterie de 27kWh. Să zicem, de dragul discuției, că sunt pierderi de 50% la încărcare - deci consumi 40kWh ca să o duci de la 0% la 100% (e absurd de mare procentul de pierderi, dar e doar ipotetic, cel mai defavorabil caz, cum ar veni). Să zicem că suntem oligarhi și ne permitem 2,5 lei/kWh - deci ar fi pe la 100 lei sau mai puțin ”un plin”. Producătorul zice 230km în ciclu mixt și 305km în ciclu urban. Ca să ne fie simplu - punem 200km, că dăm drumu la aer condiționat și chiar și încălzire uneori. Asta vine cam 50 lei/100km sau, tradus în benzină la preț de vreo 8 lei/l - un consum echivalent de 6,25%.
 - Vitara are consum în oraș de vreo 8% (hăhă, io aveam 10%), adică dacă e să facem în lei, tot pe la 8 lei/l - vine 64 lei/100km.

Desigur, intervin multe circumstanțe atenuante atât la electrică cât și la termică, dar... chiar și așa, este vizibil că e mai rezonabil costul cu mașina electrică. Nu am făcut calcul pentru Zoia, dar sunt convins că scalează corespunzător - dimensiunea mai mare a bateriei dă și o autonomie mai mare, deci tot pe la 50lei/100km trebuie să iasă.

P.S. - la costuri mai mici ale benzinei, adică sub 6lei/l ... lucrurile stau un pic mai bine în favoarea termicului. Dacă însă încarci ”un plin” din două-trei fără să plătești (tu) pentru curent...
  • Hyundai Tucson HEV (NX4e); ex Vitara 1.4 S, Allgrip, AT, turquoise
 

Offline Tatallor

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #849 : 10.Apr.2022, 12:20:52 p.m. »
La Zoe ai abonament lunar pe acumulatori (in jur de 80 de euro ), la celelalte ii schimbi intr-un interval de timp....pe banii tai si deloc putini.
« Ultima Modificare: 10.Apr.2022, 12:31:18 p.m. de Tatallor »
  • Suzuki Vitara 1.4 Passion 2WD MT Galactic Grey Metallic