Autor Subiect: energii alternative in domeniul auto  (Citit de 131551 ori)

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline Costique

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 2537
  • Thanked: 1298 times
  • Gen: Bărbat
  • Schimbarea vine, ca vrei, ca nu vrei...
    • Göteborg
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #760 : 28.Ian.2022, 04:28:19 p.m. »
Cum energia este unul din bunurile de baza in consum, n-o sa va lipiți prea ușor de orice modificare care micșorează porția unuia sau altuia. Ce vedeți e lupta intre porții si cei din spatele lor, nu inginerie...Iar sa folosiți ingineria in sprijin arata ca nici nu ați înțeles in ce cloaca ne aflam. De exemplu "discuția" actuala din PE cu declararea energiei atomice ca fiind "murdara" si cea pe gaz natural ca fiind "curata", cum vrea Germania si Austria in opoziție de ce vrea Franța si cam toate tarile ce au centrale nucleare (si in Suedia ne luptam cu "verzii", sunt parte din guvern, acum au acceptat sa realizeze proiectul de stocare a deșeurilor nucleare. După 25 de ani de dezbateri...)...
  • Suzuki Vitara S AT -> Peugeot 3008
 
The following users thanked this post: hugbear

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14537
  • Thanked: 3483 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #761 : 28.Ian.2022, 04:48:11 p.m. »
Iar sa folosiți ingineria in sprijin arata ca nici nu ați înțeles in ce cloaca ne aflam.

Evident ca nu am inteles, ca doar ne balacim in cloaca aia de peste 30 ani. Dar nu ne predam. Dovada sunt alumnii nostri care continua lupta in ONG-uri, SRL-uri, multinationale, ba chiar si la stat.
Problema este ca trebuie sa gandim pozitiv, adica in partea de jos a paharului (de votca) si nu negativ, cum din pacate sunt "dirijati" unii dintre noi.
Altfel suferim de aerofagie...
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14537
  • Thanked: 3483 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #762 : 02.Feb.2022, 02:33:30 p.m. »
O realizare reamarcabila a inginerilor suedezi. :clap:
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 
The following users thanked this post: toma

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14537
  • Thanked: 3483 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #763 : 04.Feb.2022, 04:20:14 p.m. »
In afara de greci, platim cel mai mare pret la electricitate pe Piata Zilei Urmatoare (PZU).
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 

Offline ntire2000

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #764 : 04.Feb.2022, 08:58:51 p.m. »
Lasa ca înca stam bine la benzina, chiar nu stiu de ce naiba se plâng toti.

https://ro.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/Europe/
  • スズキ ビターラ
Κατά τον δαίμονα εαυτού
 

Offline Calin sb

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #765 : 05.Feb.2022, 01:44:14 a.m. »
Da da, pe aici azi a sărit de 2 euro E10 .
Pe autostrada e 2,2.
Scuze de calitatea pozei benzinăria e destul de departe.
  • Superb iV PHEV Style

“ Be first, be smarter, or cheat. Well, I don't cheat “ John Tuld ,Margin call
 

Offline Leutz

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #766 : 06.Feb.2022, 04:06:58 p.m. »

In urma cu vreo 40 ani, un profesor (fie-i tarana usoara) ne spunea:
"Sa nu va considerati inferiori electricienilor cand va vor spune ca ei au randamente de 98 si 99 % la motoare si transformatoare, iar voi aveti in centrale maxim 45 %. Dar ei nu-l au pe Sadi Carnot!"

Intre timp, ca sa fim ontopic, a aparut si Betz.

Nu am cunostinte de fizica fuidelor. @gabineg, cred ca esti mai aproae de fenomen decat mine. Dupa citirea articolului de pe Wikipedia despre Betz, am priceput in mare ideea. Insa nu mi-e clar daca limitarea e valabila doar in cazul generatoarelor eoliene cu turbina (elice). Ai idee??? Sunt chiar curios.

Cand am fost in Japonia, pe acoperisul laboratorului in care lucram colegii de la energie (eu eram la computer science) aveau un generator experimental cu "motorul" orizontal (axul vertical) si palele verticale. Foarte interesanta ideea. Se invartea destul de vartos chiar si la cele mai mici adieri.
  • SX4 AWD MT 2.0 - 2007 / Outlander AWD CVT 2.4 - 2019
 

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14537
  • Thanked: 3483 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #767 : 06.Feb.2022, 04:29:50 p.m. »
O poza face cât o mie de cuvinte. Limita lui Betz are valoarea de circa 0,59 și reprezinta coeficientul ideal de performanta al turbinei eoliene.




  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 
The following users thanked this post: hugbear, Leutz, costin_bad, ntire2000, toma, Costique

Offline hugbear

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #768 : 06.Feb.2022, 06:32:42 p.m. »

In urma cu vreo 40 ani, un profesor (fie-i tarana usoara) ne spunea:
"Sa nu va considerati inferiori electricienilor cand va vor spune ca ei au randamente de 98 si 99 % la motoare si transformatoare, iar voi aveti in centrale maxim 45 %. Dar ei nu-l au pe Sadi Carnot!"

Intre timp, ca sa fim ontopic, a aparut si Betz.

Nu am cunostinte de fizica fuidelor. @gabineg, cred ca esti mai aproae de fenomen decat mine. Dupa citirea articolului de pe Wikipedia despre Betz, am priceput in mare ideea. Insa nu mi-e clar daca limitarea e valabila doar in cazul generatoarelor eoliene cu turbina (elice). Ai idee??? Sunt chiar curios.

Cand am fost in Japonia, pe acoperisul laboratorului in care lucram colegii de la energie (eu eram la computer science) aveau un generator experimental cu "motorul" orizontal (axul vertical) si palele verticale. Foarte interesanta ideea. Se invartea destul de vartos chiar si la cele mai mici adieri.
A. Limita Betz e o limită teoretică universală pentru eoliene, indiferent de tipul lor. O eoliană nu face altceva decât să extragă lucru mecanic utill din energia cinetică a aerului. Lucrul mecanic util este egal cu diferența dintre energia cinetică pe care o are masa de aer din amonte (care urmează să intersecteze suprafața turbinei) și energia cinetică a aceleiași mase de aer în aval (după ce a părăsit turbina). Din moment ce aerul nu este „consumat” și nici „produs”, înseamnă că diferența de energie cinetică provine din diferența dintre cele două viteze ale masei de aer (înainte și după interacțiunea cu turbina). Despre ce se poate obține ne putem forma o imagine intuitivă analizând mai întâi extremele:
1. Dacă viteza din aval este egală cu viteza din amonte, cele două energii cinetice sunt egale. Deci diferența dintre ele este nulă, adică lucrul mecanic util extras este zero.
2. Dacă viteza din aval este zero, atunci la prima vedere lucrul mecanic extras este maxim, fiind egal cu energia cinetică din amonte. DAR! O viteză în aval nulă înseamnă practic că aerul stă pe loc. Asta ar duce foarte rapid la acumularea unui strat inert care ar cuprinde imediat turbina - adică aceasta s-ar trezi imediat în aer staționar atât în amonte cât și în aval. Din nou lucrul mecanic util este nul

Pentru ca să avem ce extrage trebuie să ne situăm undeva între aceste extreme. Rezultă că pentru ca o turbină eoliană să-și facă treaba, aerul din aval trebuie evacuat. Adică mișcat. Energia necesară mișcării aerului din aval nu vine de la Doamne-Doamne ci este „furată” tot din energia aerului din amonte (mai precis, aerulului trebuie să-i rămână impuls suficient ca să se autoevacueze din inerție), ceea ce limitează lucrul mecanic rămas disponibil pentru noi. Limita Betz este lucrul mecanic maxim care TEORETIC ar putea fi obținut dacă am inventa o turbină eficientă 100%.




B. Turbinele eoliene se împart în câteva categorii în funcție de diverse criterii:
 - după construcție, sunt cu ax vertical (VAWT) sau orizontal (HAWT)
 - după modul de interacțiune cu aerul sunt drag-type (mișcate de presiunea directă a aerului) sau lift-type (mișcate de portanța generată de un profil aerodinamic)

Turbinele VAWT (ca cea la care te refereai tu) sunt printre cele mai ineficiente (e mult de discutat aici, dar în final tot la concluzia asta se ajunge(*)) însă au două caracteristici care le fac propice pentru utilizări de nișă: sunt (mai) ușor de construit/montat decât HAWT și pot folosite pentru a extrage cât de cât oarece energie în locuri cu vânt turbulent și instabil, condiții în care HAWT-urile clachează total și nu pot fi folosite.


(*)VAWT-urile lift-type (Darrieus) sunt mult superioare VAWT-urilor drag-type (Savonius) dar tot nu se ridică la performanțele energetice și FINANCIARE(!) ale HAWT-urilor, cel puțin în exploatarea comercială pe scară largă în site-uri clasice.
« Ultima Modificare: 06.Feb.2022, 07:03:23 p.m. de hugbear »
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 
The following users thanked this post: Leutz, costin_bad, ntire2000, gabineg, NicNic, toma, Costique

Offline ntire2000

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #769 : 12.Feb.2022, 11:22:35 p.m. »
Astazi, din categoria mituri spulberate.

Sa luam de exemplu o masina Dacia Spring, care costa în jur de 19600 de euro (e adevarat ca prin programul rabla se platesc doar 9600 de euro pe ea).

Aceasta coaja are o capacitate a bateriei de 27 kwh si promite o autonomie de 225 de km care în realitate (fiind totusi indulgenti) sa zicem ca sunt de fapt 200.
Costul consumului de energie la priza de acasa, la preturile energiei electrice din momentul acesta ar fi de vreo 40-45 de lei o încarcare.

Acuma revenind tot la marca Dacia (ca sa nu fim subiectivi), multi care au Logan pe GPL pot sa confirme ca au un consum de 9-10 la suta.
Iar la pretul GPL-ului din prezent putem constata ca pretul este undeva la 35-40 de lei pe suta de km.

Adica achizitia unei masini electrice (cea mai ieftina!!) în momentul de fata înjumatateste cheltuielile.
Acuma ramâne de vazut daca diferenta de siguranta, spatiu, comoditate la alimentare, mentenanta si altele care nu-mi vin acuma în cap chiar merita investitia într-o electrica.

Banuiesc ca daca ajungem sa comparam o electrica din segmentul Vitarei sau S-Cross-ului o sa ajungem la preturi duble de achizitie si la costuri ale carburantului echivalente.
Va las pe voi sa calculati.
  • スズキ ビターラ
Κατά τον δαίμονα εαυτού