... ce manevre fac dispecerii DEN cand e acalmie si nu bate vântul. O sa pun mai tarziu niste grafice.
Acum cateva saptamani a fost o perioada de timp in care productia de electricitate in eolian a fost cam 1-2 % din cea maxima. Deficitul a trebuit inlocuit cu energie hidro sau importuri, ca de obicei.
Media zilnică pe carbune este de 900 MW, adică 3 grupuri de 330 MW, in conditiile in care merg si CET-urile pe cărbune menționate mai sus. Adică destul de putin fata de capacitatea instalată.
Problema este ca energia in cogenerare (hidrocarburi si putin carbune), cea nucleara, dar din surse regenerabile (eolian, fotovoltaic si biomasa) sunt prioritare in consum. Rezultă că manevrele se fac cu centralele hidro cu acumulare si cu cele pe cărbune. Pentru hidro e usor, ca sunt masini reci. Pentru cărbune aceste incarcari/descărcări sau chiar porniri/opriri sunt total neeconomice si epuizează din durata de viata remanentă a grupurilor.
Dar nu putem renunta inca la ele fara niste cicluri mixte gaze-abur funcționând pe gaz natural, eventual extras de pe platforma Marii Negre.
Si obligatoriu instalate grupurile 3 si 4 de la Cernavoda si CHAP de la Tarnita-Lapustesti.
Adică multe miliarde de euro...
M-am uitat asa pe diagonala la ce ati scris despre electrice si sunteti cu 10 ani in urma. Practic dilemele voastre curente le aveau probabil norvegienii acum 10 ani, pentru ca acum mai mult de 50% din masinile noi care sunt vandute acolo sunt electrice.
Dupa unii, daca ar fi fost posibil,ar fi ramas la caruta trasa de cai...
Vorbim sa nu adormim la frâu.
Cand ai 95 % energie electrică produsă din sursa hidro, si un fond suveran de multe miliarde de euro provenit din extractia de hidrocarburi iti permiți să promovezi si sa subventionezi consumul electric, inclusiv in transporturi.
Offtopic: Nu mi-aș dori de niciun fel sa traiesc intr-o tara in care berea este de 10 ori mai scumpă decât în tara mea, iar soarele sa ma chioreasca sase luni pe an iar in celelalte șase sa dau in gropi (de întuneric, nu de prostie)