Autor Subiect: energii alternative in domeniul auto  (Citit de 131455 ori)

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline NicNic

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1130 : 02.Oct.2023, 01:47:01 a.m. »
Pai nu e pregatite....  B-) .... dar asta nu zice nici unul dintre cei care fac marketing agresiv ascutitorilor pe baterii.  :fluier:

Pai amândoi greșiți. Pentru ca daca ați vrea, ați vedea imediat ca din tot ce ați descris lipsește ceva: stocarea. Aha, acum înțeleg eu de ce au introdus toți bateriile de mașini cu dublu sens, sa alimenteze casa daca e nevoie... lăsând stourile la o parte, de aceea Tesla construiește cea mai mare fabrica de Megapack-uri in China si a dublat-o pe cea din Nevada, de ce CATL face la fel, BYD face la fel ...si nici o firma europeana... Pentru ca, din nou, nu se vrea a se înțelege, vroit sau nu, ca nu actuala rețea e problema, ci ca stocarea nu exista si costa, toți prosumatorii plus producătorii tradiționali vor sa o facă ...alții... Deh, un megapack de câțiva MWh e vreo 3 milioane de dolari...


Stocarea este necesara doar la surse de energie cu productie variabila in timp. Altfel, nu ar fi necesara.
Pe cand distributia este necesara si daca stochezi energie.
Sa construiesti statii de stocare a energiei precum statiile de benzina, ar fi foarte costisitor, in aceste timpuri.
Si numai o criza petroliera sau a viitorilor combustibili ar face fezabila o astfel de abordare.

In continuare sustin ca masinile electrice vor fi doar un pas in evolutie.
Este foarte greu sa ai o masina dependenta de o sursa de combustibili/energie.
Ideal ar fi sa avem masini cu rezervor plin/baterie care sa tina suficient de mult (ma gandesc pe duarata de exploatare) sau sa fie necesara reincarcarea doar la cativa ani odata.

Pana atunci, masinile care raspund cel mai aproape de o astfel de cerinta sunt cele cu motoare termice, avand autonomia mai mare. Si perioada de reumplere mai mica ...

PS:
Centralele nucleare sunt muuuult mai periculoase, daca ne gandim la cancer.

Iar eolienele si solarele vor avea un impact muuult mai mare asupra Pamantului.
Gandeste-te cum ar arata planeta asta imbracata in panouri solare. Toata radiatia solara ar fi transformata in curent electric. Iar pamantului, solului, nu i-ar mai ajunge energie ca sa se comporte asa cum o face acum.

Povesti de impact climatic sau dpdv sanatate putem inventa toti. ;)



  • ex-Suzuki SX4 Navi silky silver metallic = ex-SUVI
Desteapta-te romane!
Traiasca capra vecinului!
 

Offline Costique

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 2537
  • Thanked: 1298 times
  • Gen: Bărbat
  • Schimbarea vine, ca vrei, ca nu vrei...
    • Göteborg
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1131 : 02.Oct.2023, 12:46:03 p.m. »
De fapt nu prea e așa. Se face o confuzie voita in media intre capacitatea continua si cea instantanee cu scopuri propagandistice.
Stocarea locala face problema distribuției mult mai ușoară, nu ai nevoie de cabluri de 1000A la distribuție pentru un consum instantaneu de 1000A daca acolo unde consumi ai o baterie capabila sa îți dea pentru perioada de vârf 1000A. Pentru ca in total poți transporta toată energia de care ai nevoie, problema este ca consumul este in salturi si nu continuu. Iar propaganda se folosește de neștiință si problema consumului de vârf. Da, sunt rețele subdimensionate, dar asta a fost de la început așa, nu datorită mașinilor electrice (cant te scumpești la tărâțe...)
De aceea cei care își cumpără mașini electrice au si power wall care este in general de 11 kWh. Si in USA Tesla a făcut o aplicație de virtual plant la care au aderat zeci de mii de deținători de Power Wall prin care ei acum echilibrează rețeaua cu bateriile lor  si primesc bani pentru asta...
Bănuiesc ca nu citești nimic din zona electrica, ca altfel știai ca deja sunt mașini cu range de 1000 km sau care se încarcă in 10 minute. Ca noua arhitectura de 800V permite de la noile chargere de 350KWh sa se încarce in 5-10 minute etc. Da, știu, poți sa iți pui un dispozitiv pe casa si obții benzina ecologica, sa mergi gratis. A, nu pardon, e solarul, e electricitate...

"Centralele nucleare sunt muuuult mai periculoase, daca ne gandim la cancer." - asta e de la tembelizor , nu? Via Hollywood, nu?
https://unis.unvienna.org/unis/en/pressrels/2021/unisous419.html

Energia solara primita de pământ este de 1 kWh/m²/zi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_irradiance

Consumul actual anual este de 580 milioane terajoules =1.611e+8 kWh= 441 401 kWh zilnic
https://www.theworldcounts.com/challenges/climate-change/energy/global-energy-consumption

Pentru a produce INTREAGA CANTITATE DE ENERGIE CONSUMATA DE OMENIRE IN ABSOLUT TOATE DOMENIILE, DIN ABSOLUT TOATE SURSELE DE ENERGIE ar fi suficient, la un randament de 10%, sa acoperim o suprafață de 441 4010 m²=4,42 km² cu panouri solare.
N-o sa ma refer la suprafața acoperișurilor din lume...dar Polonia are un desert de 8 km²...
Bineînțeles ca in realitate nu funcționează chiar așa si suprafața ce trebuie acoperita este mult mai mare, dar totuși, ca sa îți dai seama de diferența intre ce susții si realitate...
« Ultima Modificare: 02.Oct.2023, 01:16:06 p.m. de Costique »
  • Suzuki Vitara S AT -> Peugeot 3008
 

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14537
  • Thanked: 3481 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1132 : 02.Oct.2023, 01:33:50 p.m. »
Pentru a produce INTREAGA CANTITATE DE ENERGIE CONSUMATA DE OMENIRE IN ABSOLUT TOATE DOMENIILE, DIN ABSOLUT TOATE SURSELE DE ENERGIE ar fi suficient, la un randament de 10%, sa acoperim o suprafață de 4414010 m²=4,42 km² cu panouri solare. .

Poate detaliezi nitel cum ai calculat. Deja mi se zbate ochiul drept de profesor.
P.S. Sa mentionezi si unde sunt amplasate panourile...
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 
The following users thanked this post: costin_bad

Offline Costique

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 2537
  • Thanked: 1298 times
  • Gen: Bărbat
  • Schimbarea vine, ca vrei, ca nu vrei...
    • Göteborg
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1133 : 02.Oct.2023, 01:42:29 p.m. »
580 milioane terajoules anual =1.611e+8 kWh anual = 441 401 kWh zilnic (1,611e+8 /365)

Energia solara primita de pământ este de 1 kWh/m²/zi

Necesar productiv de 441 401 kWh/zi / 1 kWh/m²/zi = 441 401 m² =0, 442 km² suprafata acoperita necesara (Da, daca am fi in stare sa recupram toată energia de la soare, 1/2 km2 sunt de ajuns pentru toată omenirea la actualul stagiu de dezvoltare!)

Randament productiv al solarului de 10%

441 401 m² x 10 = 441 4010 m² = 4,42 km² suprafata cu randament specficat acoperita necesara

PS: Pe WC-uri, ca trebuie construite mult mai multe la cat de căcioasa a devenit lumea...si cum jumătate de lume arata curul soarelui non-stop...
  • Suzuki Vitara S AT -> Peugeot 3008
 

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14537
  • Thanked: 3481 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1134 : 02.Oct.2023, 02:33:53 p.m. »
Pe undeva greșești. Tu zici ca tot globul consuma 441 MWh zilnic.
Doar România consuma în medie 6000 MW x 24 ore= 144000 MWh.

Deci???

Aici zice ca ar fi nevoie de o suprafață de panouri PV egala cu suprafața Ungariei sau a statului Indiana.
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 

Offline Costique

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 2537
  • Thanked: 1298 times
  • Gen: Bărbat
  • Schimbarea vine, ca vrei, ca nu vrei...
    • Göteborg
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1135 : 02.Oct.2023, 02:40:50 p.m. »
Corect.  Cantitatea de energie anuala este 580x10^6 terajoules, in graba am pierdut esențialul "milioane". Adica cam toate calculele trebuie ridicate la 10^6.
Deci suprafața teoretica este de 4420000 kmp, cat un desert mare. Da, mea culpa. O greșeală crâncenă...efectiv ma doare... dar tot cred ca trebuie sa continuam pe acest drum.
  • Suzuki Vitara S AT -> Peugeot 3008
 

Offline Leutz

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1136 : 02.Oct.2023, 03:12:19 p.m. »
O suprafata totala egala cu cea a Ungariei pana la urma nici nu e prea mare. In mod clar nu poate avea efectele evocate de un antepostator, respectiv sa acopere atat de mult suprafata pamantului incat sa faca mai mult rau decat bine.

Am o intrebare pe o tema adiacenta (probabil @gabineg e cel mai in masura sa raspunda). Exista in Romania posibilitatea de a face offset la energia solara la nivel de retail?
De exemplu daca am un apartament si o casa la curte. Pot pune panouri la curte si sa-mi fac offset pentru consumul la apartament? (evident folosing ca proxi companiile de energie implicate intre locatia apartamentului si cea a casei).
Sau daca vreau sa-l ajut pe Gigel care sta la bloc, pot sa directionez catre el panourile de la mine din curte? Sau... prin extensie sa-mi fac un mic business de tipul "community garden" cu energie regenerabila.

Intreb pentru ca in Australia tocmai s-au modificat reglementarile in domeniul energiei pentru a permite VNM (Virtual Network Metering). Pana acum era reglementat doar pentru offset la locul productiei; adica situatia clasica in care cei care stau la casa isi pun panouri.
Practic acum cei care stau la bloc pot "sa-si puna" panouri oriunde si sa "consume" la ei in apartement, iar eventualele companii de pe lantul energetic trebuie sa asigure "roaming-ul" necesar. Evident lucrurile sunt inca la inceput in retail si nu sunt foarte clare inca lucrurile. Probabil mai dureaza pana isi ia piata avant. Pana acum sistemul de offset era doar la nivel industrial/macro, prin intermediul schemelor de certificate verzi si alte instrumente.
  • SX4 AWD MT 2.0 - 2007 / Outlander AWD CVT 2.4 - 2019
 
The following users thanked this post: Costique

Offline gabineg

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 14537
  • Thanked: 3481 times
  • Gen: Bărbat
  • Suzuki SX4 GLX 4WD
    • Bucuresti
Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1137 : 02.Oct.2023, 03:20:42 p.m. »
Momentan sunt niște dezbateri și propuneri în acest sens, dar până la reglementări mai e cale lunga.
  • SX4 by Giugiaro
It's nice to be Important, but it's more important to be Nice
 
The following users thanked this post: Costique

Offline NicNic

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1138 : 03.Oct.2023, 10:22:19 a.m. »
De fapt nu prea e așa.
[...]

Exact asta iti spun si eu de ceva timp.

Sustii cu frenezie masinile electrice.
Dar ele nu sunt inca o solutie actuala de inlocuire a masinilor termice.  Dovada cea mai clara esti chiar tu, care incca ai cumparat o masina termica.
De viitor, da,vor fi cu siguranta. Adica vor deveni aproape unica solutie constructiva.

Am scris de cateva ori, daca aveai timp sa retii: masinile electrice vor fi  de viitor cand se va rezolva problema realimentarii lor.
Actualmente se discuta despre o retea de distributie subdimensionata. Si asa e.
Se cauta solutii la aceasta problema. Despre una ai scris si tu mai sus: realizarea de acumulatoare tampon. Ceva similar cu rezervoarele de combustibili, din statiile de benzina. Doar ca aceste acumulatoare de energie au pret per kWh mult mai mare decat cele pentru combustibili.
Pana se va rezolva aceasta problema, mai e ceva timp de asteptat.

Stii, intamplator mai am si cunostinte care lucreaza in priectare auto.
Perspectivele sunt ca in 10-15 ani sa nu se mai produca decat electrice pentru autoturisme. Fara termice.
Probabil ca pana atunci se va fi rezolvat si problema alimentarii.

Iar solutia cea mai buna ar fi ca masina sa aibe deja ea insasi o instalatie de captare a energie (solar, eolian sau alta, oricare ar fi ) sa devina autonoma complet.
Se lucreaza si la acest lucru, se fac cercetari, dezvoltari de solutii, etc.

Cand am scris despre cancerul provocat de radiatiile nucleare, ar fi trebuit sa te gandesti la Cernobil. Macar atat. Nu sa te gandesti la filme hollywoodiene.  :)


Ma intreb cat de atent esti uneori la ceea ce scrii, fiindca faci confuzie intre putere si energie.
[...]
Acum 10 ani stațiile de încărcare erau de 100kWh. Acum sunt de 250- pana la 1MWh, iar pe piață sunt EV-uri cu încărcare de 600-800kWh. Teoretic capabile sa se încarce intre 20-80% in 10 minute. [...]

Daca o statie de incarcare ar avea 100 kWh, s-ar "termina" dupa doua masini incarcate ...  ;)








  • ex-Suzuki SX4 Navi silky silver metallic = ex-SUVI
Desteapta-te romane!
Traiasca capra vecinului!
 
The following users thanked this post: Costique

Offline ntire2000

Re: energii alternative in domeniul auto
« Răspuns #1139 : 03.Oct.2023, 11:12:59 a.m. »
.... masinile electrice vor fi  de viitor cand se va rezolva problema realimentarii lor.
Actualmente se discuta despre o retea de distributie subdimensionata. Si asa e.
Se cauta solutii la aceasta problema.

Unde mai pui ca la noi reteaua de distributie e de pe vremea lui Gheorghiu Dej.... mergând prin tara tot vad stâlpii aia de înalta tensiune ruginiti si vai de mama lor, fix aia pe care acum treij' de ani Ceasca îi punea pe oamenii muncii ca sa-i vopseasca la fiecare 3 ani.
Nu mai vorbim de cabluri ... care cred ca sunt "expirate" de mult......

Exact asta e motivul pentru care au dat-o de gard si cu "casa verde" cu panouri fotovoltaice, îsi monteaza toti în disperare si nu au ce face cu surplusul de energie.
Asa ca la noi, cel putin înca pe parcursul vietii noastre - al majoritatii unora de pe aici, vom folosi pedalele de ambreiaj si acceleratie si vom simti miros de fum.
  • スズキ ビターラ
Κατά τον δαίμονα εαυτού
 
The following users thanked this post: Costique