Uite si raspunsurile mele:
1. Ce este diferential blocabil ? Jimny are asa ceva ?
Diferentialul blocabil face ca rotile de pe aceasi axa sa se invirta la fel. Util doar in teren. Jimny nu are asa ceva de fabrica, insa se poate monta after-market.
2. Ce este cutie de transfer ?
Cutia de transfer cupleaza motorul la puntea fata respectiv activeaza reductia. In situatia asta, masina se comparta ca si cum ar avea un diferential central blocat si cuplul este distribuit 50/50 intre axe. Asta inseamna ca in cea mai nasoala situatie cel putin o roata de pe fata si cel putin una de pe spate se invirt.
3. Am vazut anunturi de vanzare pentru Jimny mentionand incalzire auxiliara. Stie cineva mai multe despre asa ceva ?
Jimny nu are asa ceva din fabrica si nici nu are nevoie, cel putin modelele pe benzina se incalzesc foarte repede. Am probat asta iarna pe gerurile alea mari.
4. Jimny caroserie metalica = Japan, cabrio = Spain…. Adevarat sau fals ?
Adevarat.
5. Inteleg ca nu are pivoti. Pe acest forum, am vazut la un moment dat niste poze cu puntea fata unde se explica cum ca rolul pivotilor este preluat de niste articulatii de tip nuca (sferice). Acestea se uzeaza ? Mai ales ca mi s-au parut a nu avea o protectie si astfel, praful, apa, noroiul fiind abrazive ma gandesc ca le-ar putea uza relativ repede. Cat de repede ?
Rolul pivotilor este preluat de 2 rulmenti. Constructorul recomanda ca dupa fiecare iesire in noroi, ansamblul sa fie curatat si gresat. Nu e mare lucru, dar operatiunea trebuie facuta. Altfel, mi se pare ca intervalul de gresare e de 10.000 de km. Detalii gasesti in manualul de service.
Ai mei de pe partea dreapta au cedat la ~ 60.000 din cauza ca au fost neglijati, erau ruginiti.
6. Inteleg ca nu are caroserie galvanizata. Astfel rugina poate fi o problema?
Rugina poate fi o problema. A mea cind am luat-o avea 5 ani vechime si deja avea pete de rugina (nimic grav) pe dedesubt si prin comartimentul motor. Am folosit un grund special care se da direct peste rugina si apoi antifon cauciucat.
7. In ideea achizitionarii la second hand care ar fi punctele slabe de verificat ? Atat din punct de vedere al coroziunii cat si al mecanicii.
Nimic special... la fel ca la orice alta masina. Daca masina a facut off-road, verifica trenul de rulare (jocuri la cruci, zgomote suspecte, etc.)
8. Inteleg de asemenea ca distributia la motoarele pe benzina pana intr-un anumit an (care?) este pe lant. La cele cu distributie pe curea, are fiabilitatea ceva de suferit ? Dar nivelul de zgomot al motorului este semnificativ diferit ?
Distributia la motoarele de 1328 este pe lant, iar la cele de 1298 e pe curea. La motorul meu cel putin nu-mi dau seama ca distributia e pe lant si sincer nici la Dacia tatalui meu nu se aude lantul. Evident, o distributie pe lant e recomandata.
Normal, daca ai un motor cu distributia pe curea si se rupe distributia e deranj mare.
9. Vorbind despre zgomot si avand in vedere forma patratoasa a caroseriei, la viteze de 80 – 90 km/h (viteza optima dupa parerea celor mai multi) este zgomotoasa din cauza curentului de aer ?
Masina este zgomotoasa doar cind motorul e subturat si la peste 120 de km la ora (unde pe linga zgomot se adauga si o senzatie de nesiguranta), dar aici vorbim de un off-roader, nu de un turism.
Nu-ti fa probleme de izolare sau altele de genul asta, masina e finisata foarte bine. Spre exemplu usile stinga/dreapta au 3 rinduri de garnituri.
10. Cauciucurile fata spate au aceleasi dimensiuni ?
Da. 205/70R15
11. Cauciucurile off road pot fi folosite ca si cauciucuri de iarna ? Sau sunt chestiuni total diferite?
NU. Sint chestiuni diferite. Oricum "incaltat" cu Simex-uri, iti va fi vreu sa mergi pe asfalt cu mai mult de 80 de km/h pentru ca zgomotrul devine deranjant.
12. Cam cat duce un motor pe benzina in km ?Bineinteles mergand pe premiza unei exploatari normale si cu revizii la timp.
Planul de revizii de la Suzuki se opreste la 180.000 de km (dupa care operatiunile de service se repeta). Eu zic ca in conditii de exploatare si intretinere normale, masina nu are nici un motiv sa nu treaca de 200.000 de km.
13. Pentru un automobil achizitionat SH, motor benzina, in ce zona de kilometraj poti spune ca ai facut o achizitie buna ? Pana in 50 000 km ? Pana in 100 000 km ? Cam dupa ce kilometraj motorul da semne de oboseala si nu prea se mai merita investitiile in el ?
Din pacate in cazul Jimny nu prea ai de unde alege. Si eu am umblat destul dupa al meu. Sfatul meu e sa nu te grabesti.
14. Am remarcat ca multa lume posesoare de Jimny nu agreeaza foarte tare servisarea la reprezentanta din cauza de preturi. Servisurile “obisnuite” prezinta incredere pentru a le da pe mana o asemenea masina totusi ?
Iti dai seama ca asta depinde de la service la service. Exista service-uri specializate in 4x4, in Bucuresti cel putin.
15. La un magazin de piese ai sanse sa gasesti piese originale sau facute de te miri cine pe te miri unde ?
Eu am gasit rulmenti SKF (nu Koyo cum sint aia originali) si un burduf pentru un ax la magazine de cartier. Nu erau pe stoc, dar le-au adus in citeva zile.
16. Poate parea ciudata intrebarea, dar cel putin o anumita din partea mecanica poate fi reparata/intretinuta “la bordura” ? (a se citi "in curte"
Da, la fel ca la orice masina. Plus ca pentru anumite chestii nici nu e nevoie sa o ridici pe cric, e deja ridicata
Totusi vremea de afara nu e acum cea mai buna.
17. Alte sfaturi la achizitia SH ?
Eu iti recomand varianta pe benzina cu motorul de 1328 (M13A).