Cat timp veti pastra masina fara transformari si daca nu exista piese uzate la puntea fata, nu veti avea probleme. Frecventa de oscilatie (frecventa proprie) a sistemului de transmisie fata este mai mare decat frecventa de rotatie a sistemului si fenomenul de rezonanta va aparea la viteze peste 140km/h pe care nu le veti atinge niciodata cu un Jimny. Daca veti adauga la puntea fata mase suplimentare (anvelope mai mari, jante mai grele, flanse distantiere), frecventa proprie a sistemului de transmisie fata va scadea si fenomenul de rezonanta va aparea in domeniul frecventelor uzuale de rotatie.
Exista solutii la aceasta problema? In primul rand, nu adaugati mase suplimentare la puntea fata. Daca o veti face, faceti-o moderat - anvelope usoare, flanse distantiere din aliaj, astfel incat frecventa de oscilatie a sistemului sa ramana in domeniul frecventelor de rotatie corespunzatoare unor viteze mari pe care nu le veti atinge vreodata. De exemplu, un set de flanse distantiere din otel cantareste 15kg, adica app.7,5kg suplimentare pe fiecare punte la care se mai adauga vreo 8-10kg, in functie de anvelopele si jantele majorate.
Daca montati flanse distantiere, nu cumparati chinezisme ieftine. Alegeti marci consacrate - H&R sau Eibach si din aliaj, nu din otel. Cele din aliaj cantaresc (set de 4) app. 6kg, ceea ce inseamna o incarcare suplimentara de doar 3kg pe punte, cu aproapre 5 kg mai putin decat cele din otel. La ce viteza va aparea fenomenul de rezonanta in acest caz? Nu stiu, dar sigur va fi la viteze mai mari de 70-80km/h.
Montarea unui amortizor de directie nu va rezolva cauza aparitiei vibatiilor ci doar va diminua efectul.
De asemenea, daca aveti flanse distantiere la roti, oricat de bune ar fi, n-ar fi o idee rea sa incercati sa echilibrati sistemul flansa + roata. Altfel spus, prindeti roata de flansa si echilibrati acest sistem. Oricat de bine echilibrata ar fi fost roata initial, veti vedea ca va trebui sa refaceti echilibrarea sistemului. Notati cum a fost montata roata pe flansa, desfaceti flansa, fixati-o pe punte si apoi montati roata pastrand aceeasi pozitie de montaj ca la echilibrare. Este complicat si costisitor? Poate da, dar veti evita o sursa suplimentara de dezechilibrare a sistemului. Cred ca, in general, problema transformarilor la o masina trebuie abordata cu multa responsabilitate. Nu-i credeti pe cei care va vor pune in fata lozinca "Merge si asa".