Autor Subiect: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?  (Citit de 28856 ori)

0 Membri şi 5 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline enicky

Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #140 : 30.Oct.2020, 09:46:37 p.m. »
   Subiectul vad ca se anima cam la doi ani asa, dar binenteles cu personaje diferite si vad ca doar unul este constant, si cu toate ca  ma ataca pe unde poate, pe acest subiect sunt de aceeasi parere cu el. :)
    Vorbesc in dreptul meu, fiecare (va)face(oricum) cum doreste, deci eu cred ca generatia de motoare pe care le conduc sunt din 2015+, deci nu mai este in grija mea ...ungerea cilindrilor, cuzinetilor, etc., lucru gandit si facut de calculatorul masinii, care "stie" cat si cum sa dozeze toaate lichidele+aerul dupa ce a "citit" conditiile meteo existente !
   
     Constructorul a conceput si prevazut sistemul tocmai pentru a nu mai lasa in grija si la mana soferului/propietarului  incalzirea motorului, unul dintre motive probabil fiind chiar acela ca nepriceperea soferului distrugea bujii, platini s.a., iar motorul se cam defecta si masina ajungea repejor la garantie. Dar cu reglajele computerizate s-a eliminat aceasta situatie.
 
   Astfel, eu consider ca motorul trebuie "incalzit" exact atat cat sa-mi asigure dezaburirea geamurilor pentru a circula in siguranta. In rest, are CB-ul grija ce combinatii trebuie sa faca pentru buna funtionare a motorului. Dar nici NU ajung la 120km/h in primele 3 min. de la pornire.
   
   Cat despre pauza de dinainte de oprirea finala, in 2008 cand am cumparat Fordul cu motor diesel, asa m-au invatat cand am cumparat masina, ca la oprire sa mai las motorul 5min. sa mearga in gol, dar,  atentie, era diesel. Nu cred ca e cazul la motorul pe benzina si ...12 ani mai tarziu !
  • Suzuki VITARA NewCool 4WD 1,6 benzina/Suzuki SX4 S-CROSS HYBRID SPIRIT, 1.4 AllGrip
 
The following users thanked this post: gabineg, toma

Christian 1

  • Vizitator
Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #141 : 30.Oct.2020, 10:02:30 p.m. »
Toma, la masini ca si la motociclete, racirea e(majoritara) pe lichid. Adica identic cu masinile.
Motocicleta nu inseamna 200 km/h. Anumite motociclete merg acolo si peste, la fel ca si masinile. Conceptul de motocicleta e gresit inteles de majoritatea oamenilor.
Intreaba orice mecanic cand se incalzeste mai repede tot motorul. La relantiu sau in mers. Ala e raspunsul corect. Lichidul de racire preia caldura motorului instant, la fel si uleiul.
Discutia eu zic ca nu e inutila, e subiectul acestui topic. Acel timp ce spui tu ca e pierdut inutil, face diferenta in longevitatea motorului.
Nu fac polemica, e adevarul ce-l stiu si nu numai eu.

Incalziti motorul chiar daca asta duce la un consum de timp si combustibil mai mare, face toti banii.

Ca si o completare la Subaru-ul ce tocmai l-am vandut ca sa iau Ignis-ul(ambele 2008), exista un led verde in borc cu sigla "C", adica Cold engine. Pana nu se stingea acel led, motorul era rece dpdv tehnic. Dupa stingerea lui, puteai merge pe cicuit. Oare japonezul in intelepciunea lui l-a pus acolo aiurea? Suzuki nu-l are, dar il am eu aprins, in cap. :)

 Inca o chestiune: traim intr-o lume in care producatorii de autovehicule fabrica masini cu consum de ulei din fabrica, benzina sau motorina. Suzuki inca fabrica masini normale, care cu mentenanta manualului si un pic de grija in plus din partea noastra, pot duce mult pe strada, nu in service-uri. Ce e greu de inteles?
« Ultima Modificare: 30.Oct.2020, 10:32:04 p.m. de Christian 1 »
 

Offline toma

Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #142 : 30.Oct.2020, 11:01:16 p.m. »
Bun. Hai sa detaliem putin procesul. Cunostintele mele tehnice sunt reduse asa ca daca gresesc te rog sa ma corectezi.

Pentru usurita voi folosi apa in loc lichid de racire.

- pornesc motorul -> porneste pompa de apa
- pompa de apa trimite apa in circuitul de racire
- termostatul, deoarece totul e inca foarte rece, faca bypass la radiator si trimite apa in motor prin scurtatura.

Daca am dreptate, te rog sa-mi explici care este calculul prin care determini ca apa (care inca nu trece prin radiator) se raceste la mers atat de mult incat sa justifice incalzirea motorului pe loc la relanti.

In momentul in care apa ajunge sa circule prin radiator inseamna ca deja temperatura motorului a crescut si intr-adevar viteza mare poate duce la racirea accentuata a apei, care la randul ei coloborat cu temperatura foarte scazuta afara face ca temperatura motorului sa scada sub obtim. (Un amic cu diesel imi povestea cum la temperaturi foarte scazute, dupa ce pleaca de acasa ii creste temperatura motorului spre optim insa dupa doar 3km intra pe autostrada si vede cum scade temperatura motorului - merge taricel 90-110km/h). Poate tu faci referire la acest fenomen...

Sfaturile legate de pornirea de pe loc la rece se refera la primele minute de functionare ale motorului, nu intreaga durata pana ajunge la temperatura optima. Iar in acele prime minute, dupa ce uleiul incepe deja sa circule, temperatura creste mai repede daca pui motorul in sarcina decat daca il lasi la relanti. (Din nou, vorbim despre motoare cu injectie). Evident, cum am spus si eu, nu te apuci sa tragi de motor pana nu urca temperatura suficient.

PS
Legat de moto, m-ai inteles gresit. Nu am vrut sa spun ca fiind vorba de motocicleta automat vitezele sunt mult mai mari ca la masina, ci am crezut sincer ca racirea e pe baza de aer. Am citit putin acum si am vazut ca la cele moderne racirea e cu lichid. Nu ma bag in subiect, ma depaseste cu mult.

PS2
Nu vreau sa fiu lipsit de respect dar experienta personala m-a invatat ca la "intreaba un mecanic"  obtinerea unui raspuns corect... depinde mult de sansa. Multi n-au tinut pasul cu tehnologia si perpetueaza sfaturi care erau valabile acum 20-30 de ani cand au invatat ei meserie de la altii mai batrani ca ei.
  • Suzuki Vitara 2015 Allgrip diesel
Omul este singurul animal care roșește, ori ar fi potrivit să o facă - Mark Twain
 
The following users thanked this post: costin_bad, gabineg

Offline Calin sb

Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #143 : 30.Oct.2020, 11:02:00 p.m. »
Otto-ul se încălzește la relanti,
Diesel-ul se încălzește in sarcina,
Oricum cred ca un minut vara si 4-5 min iarna pana dau cu lichid pentru dezghețare rapida pe toate geamurile este o aproximare corecta.

Când oferi 10 ani garanție la grupul propulsor cred ca ar trebui sa ai un start-up protocol care sa minimizeze defecțiunile.

Desigur ca turațiile mari cu motorul rece sunt de evitat, dar pana la urma este doar un utilaj.
  • Superb iV PHEV Style

“ Be first, be smarter, or cheat. Well, I don't cheat “ John Tuld ,Margin call
 
The following users thanked this post: NicNic

Offline toma

Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #144 : 30.Oct.2020, 11:05:29 p.m. »
Doar ca Otto-ul cu injectie difera de Otto-ul cu carburator (mai ales cand vorbim despre cum se calculeaza si produce amestecul) ;)
  • Suzuki Vitara 2015 Allgrip diesel
Omul este singurul animal care roșește, ori ar fi potrivit să o facă - Mark Twain
 

Offline ntire2000

Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #145 : 30.Oct.2020, 11:17:11 p.m. »
Inca o chestiune: traim intr-o lume in care producatorii de autovehicule fabrica masini cu consum de ulei din fabrica, benzina sau motorina. Suzuki inca fabrica masini normale, care cu mentenanta manualului si un pic de grija in plus din partea noastra, pot duce mult pe strada, nu in service-uri. Ce e greu de inteles?
Traim într-o lume mereu pusa pe fuga, nimeni nu mai are rabdare sa astepte.
Toti alergam undeva pentru ca în final sa ajungem la service.
Lucrând cu motoare, prin opiniile pe care le emiti sunt convins o faci mai mult din pasiune decât pentru arginti.
Altfel ne-ai sfatui sa-i dam talpa pâna ajungem la reparat cu ele.
  • スズキ ビターラ
Κατά τον δαίμονα εαυτού
 

Offline Calin sb

Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #146 : 30.Oct.2020, 11:21:28 p.m. »
@toma Era mai mult o formulare de principiu, ambele motoare au evoluat mult.
  • Superb iV PHEV Style

“ Be first, be smarter, or cheat. Well, I don't cheat “ John Tuld ,Margin call
 

Christian 1

  • Vizitator
Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #147 : 30.Oct.2020, 11:33:53 p.m. »
Toma, lichidul de racire(am scris mai sus) are doua circuite, mic si mare(declansat de deschiderea termostatului => lichidul ajunge si in radiatorul de racire). Cand ajunge in circuitul al doilea?  Cand lichidul de racire nu mai face fata termic la a raci motorul in functiune, motor care "sta" pe loc, nu e racit si de curentul de aer din rularea masini(incerc sa explic cu cuvintele mele, nu sa reproduc termeni tehnici de specialitate). In radiator odata ajuns lichidul, are doua feluri de racire, prin miscarea autovehiculului(uneori cand e necesar si suplimentat de ventilatorul cuplat de termocupla) sau pe loc, de ventilator prin tiraj fortat. Sistemul de alimentare(carburator sau injectie) au prea mica influenta in racire, inafara de pornirea circuitului al doilea si a ventilatorului, caci injectia incalzeste mai mult motorul.
ORICE mecanic stie sa-ti raspunda asta. Sau mai simplu intreaba 3-4 mecanici si suprapune raspunsul.
Discut de motorul pe benzina, diesel-ul e alta categorie, nu se aplica in cazul nostru.

Faptul ca astazi avem gadgeturi de incalzire a habitaclului(rezistenta electrica ce incalzeste in 10-15 secunde aerul interior), nu inseamna ca si motorul a ajuns la temperatura optima in acelasi timp(referitor la plecarea fara o incalzire adecvata a motorului). Aceste motoare nu au nimic ce sa le incalzeasca artificial mai repede in interiorul lor, pentru a fi folosite mai repede la parametri, asta incerc eu sa spun, valabil si pentru @enicky. :)
Nu stiu sa explic mai bine de atat,motorul termic pe benzina functioneaza la fel ca intotdeauna, doar ca are niste gadgeturi din vremurile noastre, gen injectie directa, vvt(various valve timing), ditributie in mai multe feluri(curea,lant sau pinioane), etc chestiuni de genul. Daca doresti iti dau numarul meu de telefon pm sa vorbim mult mai multe, ma descurc mai greu la scris decat la vorbit.

Nu vreau sa fiu impertinent si nici a toate stiutor, doar incerc sa fiu de folos. :)
 
The following users thanked this post: teutzue, FritzVonSpritz

Christian 1

  • Vizitator
Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #148 : 30.Oct.2020, 11:39:12 p.m. »

Corect.
Si inca o chestiune, deloc de neglijat, majoritatea nu dau 2 bani pe conceptul de uzura morala planificata. Cu cat lucrul e mai recent, mai gadget-izat, e facut sa tina tot mai putin. Cei ce se grabesc in a da cheie si a pleca, contribuie din plin la consumerism, ca doar asta inseamna sa consumi piese cat de multe, deci bani si nu in ultimul rand timp/nervi proprii.

Reflectati la asta. :)

O alta problema, putin inafara subiectului topicului. Producatorul spune:ai X cai putere. Ce nu stie majoritatea este ca ai X cp la motor, nu la roata! La roata sunt mai putini.
In cazul motocicletelor, pierderea la roata e astfel: cele ce au transmisia pe lant pierd 3% la roata, cele cu transmisie pe curea pierd 11% la roata, iar cele pe cardan(o planetara, in fapt) pierd 25% la roata.
« Ultima Modificare: 31.Oct.2020, 12:05:58 a.m. de Christian 1 »
 

Offline enicky

Re: Incalziti motorul pe vreme rece inainte de pornire ?
« Răspuns #149 : 31.Oct.2020, 12:34:37 a.m. »
Nu vreau sa fiu impertinent si nici a toate stiutor, doar incerc sa fiu de folos. :)
   Iti inteleg intentia si o apreciez, dar eu incerc(si cred ca in mare parte imi iese), contrar varstei mele, sa traiesc in prezent, chiar daca n-am uitat de unde am plecat.
   Si n-am uitat cum prin anii '92 am asistat curios la mecanicul care mi-a schimbat "setul" la Dacia cu 4 viteze, mergand zilnic in service de dimineata sa nu scap ceva si tot intreband ce si cum. Si cum i-am facut apoi rodajul, cum trageam dimineata shocul, cum il bagam treptat la loc, si stiu ca principiul de functionare al motorului cu ardere interna a cam ramas acelasi, dar totusi, gadget-urile alea au determinat radical functionarea unui motor, uleiurile sunt altele, chiar si carburantul, indraznesc sa spun ca nu mai e ce era!
   Si stiu cum sa plec cu el si cum sa-i fac incalzirea in sarcina, cred eu !
Am inteles de mult ca masinile se fac sa tina maxim 10 ani(cam cat e garantia maxima la tabla, motor), stiu ce este uzura morala ca d-aia le si schimb la 5-6 ani, cu toate din contextul(Cu cat lucrul e mai recent, mai gadget-izat, e facut sa tina tot mai putin. )in care ai spus-o, parca reiese ca te referi la uzura fizica...
   Cat despre mecanici, daca au ramas ancorati in istorie si n-au mai pus mana pe un manual/carte(si nu prea cred c-au facut-o, doar daca au fost trimisi la un curs), ce-ti vor spune ? Da, stai un sfert de ora sa-ncalzesti motorul ! Dar plec cumva la curse? Trebuie cumva sa incalzesc si gumele?!
   Eu unul,de la acea Dacie, n-am fost clientul service-urilor pentru probleme la motor si sper sa nu fiu !
In rest, fiecare dupa dorinta si pricepere...
  • Suzuki VITARA NewCool 4WD 1,6 benzina/Suzuki SX4 S-CROSS HYBRID SPIRIT, 1.4 AllGrip