Ieri am facut revizia (la 1 an fara 6 zile si 10178 km) la Sara Motors ...
Experienta avuta mi-a lasat un sentiment de scirba
Asa cum spuneam
aici initial mi s-a comunicat un pret de "537,4 Ron" - comunicarea s-a facut pe un biletel scris cu pixul ... si mi s-a spus ca se pune ulei "Castrol 5w40" si ca nu pot veni cu uleiul meu (discutia am avut-o cu tanti de la receptie service)
Pretul era mult mai mare decit cel cerut de cei de la Szeged (76 euro cu uleiul lor sau de 42 euro cu uleiul meu). Marti in 19 mai am zis sa le mai fac o vizita celor de la Sara Motors si sa incerc sa discut cu seful de service sa vad ce motive au sa-mi interzica sa vin cu uleiul meu. Am intrebat la receptie ce ulei se pune ... tanti a chemat un mecanic care a spus ca se pune 5w30 ("am fost acum 2 saptamini la unguri si ne-au spus sa punem 5w30" ...). Am cerut atunci sa mi se faca o oferta scrisa cu pretul reviziei ... tanti s-a uitat la mine ca la masini straine si asa am ajuns sa discut cu seful de la service. Care sef de service a spus ca motivul pt. care nu pot veni cu uleiul meu este urmatorul "daca se gripeaza motorul noi nu-l reparam pe garantie" ... Ok, am zis, atunci va rog sa-mi faceti oferta de pret pt. revizia de 1 an conform cu cele scrise in "Manualul utilizatorului" - adica doar schimb de ulei". Sefu' zice ca trebuie sa schimb si filtrul de aer si cel de polen. Il intreb unde scrie asta iar el imi arata pag. 8-5 din manual ("conditii de conducere dificile") ... ii explic ca masina mea in cei 10 kkm mai mult de jumatate din ei i-a parcurs pe autostrazile aflate la vest de Szeged si deci nu se prea incadreaza in "conditii de conducere dificile" conform manualului urmind sa schimb doar uleiul (si evident filtrul de ulei) - cele de aer si polen trebuie sa se schimbe la 36 luni sau 45 kkm ... Imi explica cum ca daca nu schimb filtrul de aer o sa-micresca consumul ... zic ok, faceti oferta de pret pt. revizie si vad eu ce schimb. Mergem intr-un birou alaturat si seful ii cere unui nenea sa-mi scrie oferta. Nenea in cauza ia un post-it de 5 x 5 cm si incepe sa scrie, moment in care eu le explic ca nu sintem la "ocsko piata" si ca vreau oferta pe o coala A4, cu antet si stampila. Dupa ce probabil m-au injurat bine in gind s-au apucat de treaba si a rezultat urmatoarea oferta:
Filtrul de aer costa nici mai mult nici mai putin decit 109 "lei grei" (cu tva cu tot) ... personal ma steptam la max. 60 lei ... da' asta este ... (restul erau uleiul, filtrul de ulei si manopera)
Dupa ce am primit oferta scrisa si stampilata (fara antet ... da' ce mai conteaza
) am cerut sa mi se faca programarea ... care programare a fost pt. vineri 22 mai la ora 9:00.
La ora stabilita m-am prezentat la locul faptei ... am dat talonu' si cheia masinii la receptie si tanti mi-a facut o fisa pe care m-a rugat s-o semnez ... Cind ma uit pe fisa ... "surprize surprize" adica "total plata manopera" 190.00 Ron ... Ii spun ca pe hirtia primita marti scria altceva ... nu ma crede asa ca ii arat hirtia ... se uita ... apoi reface fisa cu "pretul corect".
Vine nenea mecanicu', ma ignora, ia cheia si de duce la masina ... eu dupa el ... il ajung linga masina chiar cind voia sa urce la volan ... il intreb daca el se va ocupa de masina, imi confirma, moment in care ii pun 10 "lei grei" in buzunar (asa ca pt. inceput, intentia fiind ca functie de cum evolueaza lucrurile sa mai suplimentez suma) ... multumeste si se razgindeste (adica nu mai urca la volan asa cu salopeta direct pe scaun ci se duce dupa o husa speciala de nylon) ...
Dupa ce aduce masina in hala se apuca sa verifice luminile, aerul conditionat, instalatia audio, stringe putin suruburile de la caroserie (la aripi, la faruri si stopuri ... adica nimic important), greseaza putin balamalele la portiere, verifica presiunea in roti si schimba filtrul de aer. Apoi ridica masina pe elevator si aduce un bidon de ulei Castrol SLX 5w30.
Iau bidonul si ma uit la el ... vad ca scrie ceva de genul "Castrol - a BP group brand" apoi cu bidonul in mina ii zic mecanicului " nici nu stiam ca astia fac parte din BP" ... la care mecanicul zice "da' sa stiti ca nu e ce scrie pe bidon" ... eu intreb "da' ce e ?" iar raspunsul primit ma face sa vad negru in fata ochilor "este 10w40 din butoi" ...
Zic "stop" si ma duc spre receptie cu intentia de a discuta cu seful de service. Il intreb pe sef ce ulei mi se pune in motor ... putin mirat de intrebarea mea imi spune ca exact ce scrie pe bidon ... ii povestesc ca mecanicul a spus ceva de 10w40 din butoi ... moment in care mecanicul o da la intors si spune ca a gresit ... (la care eu vreau scot telefonul spunind ca de acum incolo tot ce se vorbeste se va inregistra, dar renunt ...)
Inca suparat incerc sa gindesc ce e de facut si nu-mi vin in minte decit 2 variante:
- sa zic inca o data "stop", sa iau masina si fisa de intrare in service si sa ma duc la protectia consumatorului si eventual un telefon pe la Suzuki Romania ...
- sa solicit un bidon nou si sigilat de ulei 5w30
Aleg varianta mai simpla (nu stiu daca si cea buna) si cer un bidon nou si sigilat de ulei 5w30 ... seful se duce in magazie si apare imediat cu un bidon identic cu cel adus de mecanic ...
Iau bidonul, il examinez ... era curat la exterior ... si desurubez capacul ... se pare ca era sigilat (adica atunci cind l-am desfacut s-au rupt firicelele de plastic care legau capacul de inelul care ramine pe gitul bidonului ... da' recunosc ca nu stiu daca sub capac trebuia sa mai fie sau nu un sigiliu de aluminiu - ceva in genul celui de la borcanele cu cafea solubila).
Ii spun sefului ca e ok si ca poate sa puna uleiul respectin in motor ... moment in care seful imi spune ca trebuie sa plec din service si sa ma duc la receptie. Il intreb daca au ceva de ascuns ... se cam enerveaza si spune ca trebuie sa semnez normele de protectia muncii ... ii spun "ok, aduceti-le aici si le semnez" ... se uita la mine si zice "dureza 8 ore sa va instruiasca" ... ii povestesc ca primul instructaj de protectia muncii l-am facut in septembrie 1985 (asta era la prima angajare in fabrica, de cele facute cu ocazia practicii din liceu am uitat ...) ...
Pina la urma seful face o concesie si ma lasa sa stau la intrarea in hala de unde puteam vedea cit de cit masina. Dupa ce se face schimbul de ulei ma apropii de masina si-l rog pe mecanic sa "traga" putin de rotile din fata. Se conformeaza si dupa ce examineaza putin imi spune ca nu sint probleme ...
Si cu asta gata revizia ... cheama un coleg care scoate masina si o duce in parcare iar eu ma duc la receptie sa platesc si sa iau "carnetul de garantie si evidenta service".
Daca nu era ciufut si colabora nenea mecanicul mai primea ceva de la mine ... asa ... asta a fost.
Din bidonul asta a turnat uleiul: