Autor Subiect: Suspensie la New Jimny utilitară  (Citit de 255 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline etrusca

  • Newbie
  • *
  • Mesaje postate: 2
  • Gen: Bărbat
    • Craiova
Suspensie la New Jimny utilitară
« : 30.Mai.2024, 09:42:29 p.m. »
Bună seara!
Am de un an o utilitară Jimny, an de fabricație 2023. Am făcut cu ea doar 2500km, din care foarte puțin off road lejer, gen overlanding.
Suspensia mi se pare foarte dură. Un drum lung de munte cu piatră spartă e extrem de obositor. Am mai avut Duster (2011) - timp de 7 ani, și Lada Niva (2006) - timp de 6 ani, dar erau mai confortabile.
Aș dori să aflu și părerile altor proprietari, cu mai multă experiență și eventual recomandări pentru schimbarea telescoapelor (fără supraînălțare).
  • Vitara Boosterjet 2018, Jimny utilitara 2023
 

Offline koala

Re: Suspensie la New Jimny utilitară
« Răspuns #1 : 31.Mai.2024, 09:00:12 a.m. »
- In primul rand, masina ta e "utilitara" -> asta inseamna ca e gandita sa care ceva greutate in portbagaj -> asa ca suspensia e calculata pentru aceasta situatie. Tu mergi cu masina "neincarcata", asa ca e firesc sa fie inconfortabila si sa topaie enervant. Se intampla si celor care isi iau camioneta si merg cu bena goala. Solutia cea mai simpla e sa pui un sac de nisip in portbagaj si sa vezi daca mai face asa.
- Lada Niva si Dusterul sunt "autoturisme", asa ca suspensiile lor sunt mai moi din fabrica... mai mult, suspensia independenta a Dusterului face ca masina sa fie si mai confortabila pe denivelari. Tu (la Jimny) ai punti rigide fata - spate, care ofera robustete si capabilitati de trecere in dauna confortului. E un compromis pe care trebuie sa il accepti.
- Nu stiu daca schimbarea telescoapelor (doar a lor) te va ajuta cu ceva... la sistemul de suspensie al masinii ai combinatia ARC + TELESCOP = combinatie aleasa in functie de greutatea (presupusa) care apasa pe punte. Arcul este cel care "raspunde" la apasare (adica iti controleaza modul/felul in care masina "se lasa") iar telescopul este responsabil cu "revenirea" (adica iti controleaza felul in care masina "se ridica").
- Daca vrei neaparat sa bagi bani in suspensie, atunci trebuie sa schimbi si arcurile si telescoapele... probabil ca un kit de suspensie de Jimny "autoturism" ar face ceea ce vrei tu. Poti sa te uiti si la kiturile de suspensie profesionale, dar aici trebuie sa alegi o varianta "soft" (care e calculata pentru a sustine greutati mai mici). Nu stiu daca vei gasi kit de suspensie la inaltime "standard", asa ca probabil va trebui sa ridici masina putin (1.5-2 inch). E o cheltuiala si un deranj care pe mine m-ar face sa dau inapoi... dar nah, fiecare isi stie posibilitatile si nevoile.

Pentru kituri profi, suna la cei de la GTC si vezi ce varianta iti ofera (https://shop.gtcauto.ro/)
EL COTE - Jimny AT (2006)
 

Offline etrusca

  • Newbie
  • *
  • Mesaje postate: 2
  • Gen: Bărbat
    • Craiova
Re: Suspensie la New Jimny utilitară
« Răspuns #2 : 31.Mai.2024, 10:56:47 a.m. »
Mulțumesc mult pentru explicație. Te rog frumos să-mi spui dacă se pot schimba arcurile și telescoapele doar în spate (practic ele susțin sarcina utilă - 2 rucsaci și ceva mâncare, iar la jumătatea distanței dintre punți, eu și nevastă-mea, nu însumăm nici 100kg). Voi lua legătura și cu cei de la GTC.
Pe de altă parte, m-ar interesa dacă modificarea suspensiei (constanta elastică, factorul de amortizare) nu afectează buna funcționare a ESP-ului pe șosea, presupunând că pentru răspunsul dinamic al sistemului de autostabilizare s-au avut în vedere la proiectare anumite constante ale mașinii (frâne, suspensie, transmisie, tracțiune, etc. - scuze, nu sunt inginer mecanic :( ).
Încă o dată, mulțumiri!
  • Vitara Boosterjet 2018, Jimny utilitara 2023
 

Offline Florin75

  • Newbie
  • *
  • Mesaje postate: 1
  • Gen: Bărbat
    • Bucuresti
Re: Suspensie la New Jimny utilitară
« Răspuns #3 : 19.Iul.2024, 02:54:00 p.m. »
Experiența mea de deținător al unui Jimny LCV 2023 (6000 km) este diferita: suspensia originală a mașinii mi se pare că este foarte moale. De fapt, atât de moale încât am constatat că în anumite condiții se produce un ruliu pronunțat stânga-dreapta. Este o problemă binecunoscută la Jimny 2018+. Am senzația că la generația anterioară acest ruliu nu era o problemă. Am citit pe undeva că sistemul ESP ar putea fi vinovat și el de apariția acestui ruliu. Este adevărat că eu circul cu un cort hardshell pe mașină, deci greutate mare în partea de sus, un frigider, masă, scaune, bagaje, alimente, apă etc în portbagaj. Dar această suspensie moale face ca drumurile forestiere pietruite să fie trecute ca pe perne de aer. De fapt abia așteptam trecerea de la asfalt la forestier. Parcă devine altă mașină când intri pe forestier. Dacă pe șosea, pe autostradă mai ales, mă întrebam ce a fost în capul inginerilor de la Suzuki, pe forestier aflam răspunsul. Pur și simplu drumul forestier este mediul natural al mașinii. Am și un Duster 2021 4x4, care are o suspensie foarte bună, dar forestierul nu este nicidecum o plăcere.
Cu toate acestea, pentru că mașina circulă pe asfalt mai mult decăt pe forestier, am decis să înlocuiesc amortizoarele orignale cu cele de la Ironman.
A devenit o cu totul altă mașină: mult mai stabilă pe șosea, ruliu a dispărut aproape complet și chiar dacă mai apare rareori, am doar o singură oscilație.
Compromisul? Pe forestier a devenit mai rigidă, nu mai dă senzația de perne de aer.
după demontare, am remarcat felul în care se comportă amortizoarele originale: opun o oarecare rezistență la comprimare și aproape deloc la destindere. Exact invers față de cum ar trebui să fie și față de cum sunt cele de la Ironman.
Sistemul ESP nu pare a fi influențat negativ de amortizoarele noi.

  • Suzuki Jimny LCV