seara buna. a trecut ceva vreme de la incident si acum gandesc mai limpede si sunt gata de actiune, asta daca este nevoie. Din oficiu, trag nadejde ca fiecare om, oricat de "rau"
pare, are o intentie buna in el. Eu nu ma pregatesc nicidecum sa ma lupt, ci sa ma asigur ca ce mi se cuvine imi este dat: in cazul asta, masina sa fie reparata sau sa fiu despagubit in mod corect.
Asadar scopul este urmatorul: sa repar masina cu piese originale sau sa iau banii care ii face pe piata.
In aceelasi timp vreau sa fiu realist si sa privesc lucrurile pragmatic. Sunt pregatit de orice. Prin urmare am inceput sa fac cautari in lege si sa ma documentez.
Multumesc colegului
@dthem pentru paragraful luat din lege care clarifica fara nici o indoiala problema daunei totale. Mie imi e clar ca daca ei evalueaza masina la un pret foarte mic, este posibila si aceasta dauna totala. Insa, acest lucru nu imi surade.
Din documentarea facuta pana acum din surse sigure (ghidluat chiar e la cei de la asirom, nu euroins, eu cu asirom am treaba) notez:
1. În cazul unui accident fără vătămări corporale
și/sau deces, în care au fost implicate doar
două vehicule, există două posibilități de
gestionare a evenimentului:
• completarea de către persoanele implicate
în accident a formularului de constatare
amiabilă sau (celalalt caz e cand vine politia si zice ce si cum)
Aici noi am facut amiabila, completat cu atentie toate campurile (verificat de 2 ori ca doar is programator ce naiba?!). Mentiune, domnisoara, a semnat ca e vinovata (vom vedea mai tarziu de ce nu e relevant acest lucru)
2. trebuie să vă
adresaţi asigurătorului care a emis contractul
de asigurare pentru vehiculul care a produs
dauna
Am mers a doua zi la Asirom si le-am dat declaratia scrisa unde am mai completat odata ce s-a intamplat. Fix ca la prosti, de parca amiabila nu era de ajuns. In fine.
Acolo oameni foarte plini de ei dar am reusit sa vorbim frumos si am comunicat destul de transparent.
In declaratia aia am avut de completat unde vreau sa repar masina. Nestiind daca Doly (reprezentanta) are contract cu ei, am zis sa astept sa intreb. La sediu au zis ca au colaborare cu toate reprezentantele dar din una in alta nu am mai completat casuta cu service-ul dorit. Sper ca nu e problema. Am sa merg sa corectez in timp util daca e cazul.
Inca ceva, noi am declarat masina nedeplasabila. Ei asa au inregistrat la dosar dar dupa ce am fost la centrul de daune, ne-au zis sa o ducem la reprezentanta (am dus-o pe platforma). E un lucru contradictoriu putin. Vom vedea ce si cum mai departe.
3. Despăgubirile se acordă în cuantum egal cu valoarea prejudiciului și până la limita maximă
de răspundere a asigurătorului RCA, asigurătorul fiind obligat să vă comunice valoarea
maximă de despăgubire în termen de 7 zile calendaristice de la data cererii dumneavoastră.
Pe 26, maine avem constatarea. Azi nu ne-a sunat nimeni in prealabil asa cum ar fi fost normal. Eu invat online, tata munceste. Cine are timp sa plece de acasa cand vor ei? Partea de workflow e cam varza (imi permit sa zic asta ca in IT workflowul e totul!)
4. Legislația prevede cazul daunei totale economice, care reprezintă
situația în care un vehicul sau un bun avariat are o valoare de
reparație care depășește valoarea de piață a acestuia. Această
evaluare este realizată de asigurător pentru a stabili valoarea
dinaintea accidentului, cu ajutorul unui sistem de evaluare
specializat sau a documentelor emise în condițiile legii. În această
situație nefericită, puteți opta fie pentru reparare până la nivelul
valorii de piață stabilită de evaluare, fie pentru despăgubirea ca
daună totală, adică să primiți contravaloarea diferenței dintre
valoarea de piață a vehiculului și valoarea epavei.
Valoarea epavei se determină în urma evaluării prin licitație utilizând
sisteme de evaluare specializate; în cazul în care nu se poate obține
o valoare a epavei prin licitație, aceasta se poate determina și prin
expertiză tehnică, cu acceptul persoanei păgubite.
Asta am vazut mai sus, informatie foarte corect data de colegul nostru.
De retinut: soft specializat si documente conform legii. Ma astept la piese cu cod oem din programul suzuki. Am dreptul sa le vad la constatare dupa ce se face evaluarea (am paragraf mai jos)
5. Pentru orice nelămurire în legătură cu o
asigurare RCA vă puteţi adresa asigurătorului
emitent. În situația în care considerați că
asigurătorul nu v-a clarificat problema,
va puteți adresa ASF, de unde veţi primi
asistenţă, îndrumări, recomandări, sprijin.
Noroc de ei, o sa ii sun.
6. Formularul „Constatare
amiabilă de accident”, completat și semnat de ambii conducători ai
vehiculelor implicate, conține informații privind cauzele și împrejurările
producerii accidentului. Acesta nu stabilește vinovăţia în producerea
evenimentului. Totodată, este important de ştiut că folosirea formularului
este opţională şi nu obligatorie, fiind o alternativă la varianta tradiţională
(constatarea poliţiei).
Deci, nu conteaza daca ea zice ca e vinovata. Multumesc colegii pentru inca o informatie ok.
7. Doar în baza formularului „Constatare amiabilă de accident” vehiculul nu poate fi introdus în reparație. În astfel de cazuri, părțile implicate
trebuie să se adreseze societății de asigurare emitente a poliței RCA a vehiculului „vinovat” sau asiguratorului facultativ pentru eliberarea documentului de constatare.
Pana la constatare sta masinaaaa.
8. Trebuie să știți că dumneavoastră aveți
obligația de a permite accesul asigurătorului
RCA la bunul avariat în vederea efectuării
constatării și dreptul de a se efectua
constatarea prejudiciilor de către asigurător
în termen de 3 zile lucrătoare de la data
avizării sau la o dată ulterioară convenită de
cu asigurătorul.
3 zile se fac pe 26, daca nu respecta termenul au penalizari. Si nu, nu am convenit o data ulterioara. "O sa va sune inspectorul....". Vom vedea.
9. Constatarea prejudiciului se finalizează cu
întocmirea unui proces-verbal de constatare,
care se întocmește de către specialistul
constatare daune şi se semnează de către
acesta și dumneavoastră, în calitate de
persoană prejudiciată. Specialistul constatare
daune (constatator) este avizat de ASF.
Constatatorul vă va înmâna, la momentul
efectuării constatării, un exemplar al
procesului-verbal de constatare, care cuprinde
(pe lângă datele referitoare la accident, părți și
vehicule implicate) data avizării, elementele
constatate ca avariate în respectivul accident și
soluțiile tehnice propuse inițial. Constatatorul
este obligat să înscrie eventualele obiecții ale
părților cu privire la prejudiciile constatate în
procesul-verbal de constatare sau într-o anexă
la acesta. De asemenea, sunteți informat cu
privire la lista documentelor necesare pentru
finalizarea dosarului de daună și efectuarea
plății.
De retinut: Dupa constatare, semnam (eu si el) procesul verbal. El contine piesele care trebuie schimbate, data si solutia tehnica INITIALA. (o sa mai fie una ulterior
);
In PV, obiectiile mele vor fi notate.
10. După deschiderea dosarului de daună și
efectuarea constatării avariilor, asigurătorul RCA
va elibera persoanei păgubite documentul de
introducere în reparație a vehiculului. Pentru
Abia dupa constatare, cu hartia in mana (mana noastra cereasca la orice institutie) bagam masina in service.
11. Soluțiile tehnice finale de remediere a avariilor
se stabilesc de către unitatea reparatoare, în
acord cu documentația tehnică din manualul
de reparație al producătorului auto și sunt
acceptate de către persoana prejudiciată.
Evaluarea prejudiciului se realizează prin folosirea sistemelor specializate sau în cazul în
care acestea nu conţin elemente ale bunurilor avariate prin folosirea documente justificative.
Sistemele de evaluare specializate sunt aplicații informatice care se bazează pe un ansamblu
de date, metode și algoritmi de calcul și care sunt utilizate ca suport în stabilirea costurilor
de reparație a vehiculelor şi bunurilor avariate, precum şi/sau la stabilirea valorii de piață a
acestora la data evenimentului.
De retinut: nu repara ei cum vor, repara cum le spune programul specializat. Daca programul nu are piese, trebuie sa aiba document justificativ. Aici se face calculul piselor si manoperei. Fiind la reprezentanta ma astept sa fie piese ok si mana de lucru ok (nu am avut neplaceri cu ei deloc.
12. plată.
Dacă prin demontarea sau reparaţia bunului
avariat se constată şi alte pagube produse
ca urmare a accidentului, care nu au putut
fi constatate inițial, sau este necesară
modificarea soluției tehnice adoptate inițial,
asigurătorul RCA are obligația ca într-un
termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare să
întocmească un proces-verbal suplimentar
de constatare.
De retinut: se face reconstatare. In 3 zile tre sa faca alt proces verbal daca nu ii ia zbenga.
12. După efectuarea reparațiilor în conformitate
cu soluțiile tehnologice stabilite prin nota
de constatare a pagubelor, unitatea service
emite devizul de reparaţie şi factura
aferentă, în baza cărora se va putea solicita
despăgubirea (prin cererea de despăgubire).
De retinut: service-ul zice la asigurator ca vrea bani dupa reparatie. (ma ajuta sa stiu ce si cum se intampla)
13. .
Se recomandă ca persoanele prejudiciate
care apelează la serviciile de reparație
ale unităților service să țină seama și de
recomandările Autorității Naționale pentru
Protecția Consumatorilor –
www.anpc.ro.
De retinut: anpc is my friend.
14.
• după efectuarea reparațiilor, caz în care trebuie să depuneți la
asigurător cererea de despăgubire, însoțită de devizul de reparație
și facturi emise de unități de specialitate.
Cererea de despăgubire se poate formula de către persoana prejudiciată
sau prin mandatari, inclusiv prin mijloace electronice (e-mail).
În termen de cel mult 30 de zile de la data la care ați transmis cererea
de despăgubire, asigurătorul RCA este obligat...
De retinut: tre sa fac tot eu cerere de despagubire (puii mei, eu n-ar treb sa fac nimic; asiromul si service-ul sa se descurce)
15.
Dacă în acest interval de 30 de zile asigurătorul RCA nu a notificat
respingerea pretențiilor de despăgubire și motivele respingerii, acesta
este obligat la plata despăgubirii.
de retinut: daca nu raspund in 30 de zile, platesc ei.
16. La stabilirea ofertei de despăgubire se iau în considerare:
• pentru evaluarea costurilor de readucere a vehiculului la starea
anterioară producerii evenimentului:
-piese și materiale noi care pot fi utilizate legal în procesele de
reparație în România și statele membre;
-manopera aferentă reparaţiei şi cea aferentă operaţiilor necesare
din punct de vedere tehnic şi tehnologic, conform tehnologiei
producătorului;
De retinut: ce-mi place partea asta!!! Piese noi!!!!!
17. La stabilirea ofertei de despăgubire sunt luate în considerare modificările structurii de echipare a vehiculului, survenite între data comercializării
și cea a producerii accidentului.
Dumneavoastră veți primi oferta de despăgubire care trebuie să
cuprindă:
• modul detaliat de calcul al costurilor reparației, inclusiv tarifele la
care este calculată manopera de reparație;
• în cazul daunei totale economice: modul de calcul al valorii bunului
la data evenimentului; modul de calcul al valorii epavei; sursele de
referință ale costurilor avute în vedere.
Despăgubirea se plătește de către asigurătorul RCA în maximum 10 zile
de la data acceptării de către dumneavoastră a ofertei de despăgubire
formulată de asigurătorul RCA
De retinut: trebuie sa-mi dea detaliat modul de calcul, tarife, modul de calcul al bunuli. In 10 zile tre sa plateasca despagubirea dupa ce o accept.
18. Dacă asigurătorul nu își îndeplinește obligațiile legale de plată sau le
îndeplinește defectuos (de exemplu, întârzie achitarea despăgubirii
sau diminuează nejustificat cuantumul acesteia), acesta va fi obligat
la plata unor penalități de 0,2% pe zi de întârziere calculate la nivelul
sumei de despăgubire cuvenită sau la diferența neachitată.
De retinut: au penalizari daca nu fac treaba ok.
19.
Dacă vehiculul dumneavoastră nu este
deplasabil prin forţă proprie, puteți solicita
despăgubiri pe baza documentelor justificative
şi pentru cheltuielile de transport a persoanelor
aflate în vehiculul avariat până la domiciliul
acestora, precum și a mărfurilor, în limita unor
tarife prevăzute de lege.
Prejudiciile ce rezultă din lipsa de folosință a
vehiculului asigurat RCA sunt stabilite pe baza
documentelor justificative din care rezultă
costurile de înlocuire temporară a vehiculului
avariat cu un vehicul de o clasa similară ori
inferioară, închiriat de la entități autorizate
sau pe baza documentelor justificative din
care rezultă costurile privind transportul zilnic
suportate de către persoana prejudiciată.
Perioada pentru care se calculează lipsa de
folosință este fie perioada de indisponibilitate
a utilizării vehiculului avariat începând cu
momentul efectuării constatării avariilor și
introducerea vehiculului în reparație, fie cea
cuprinsă între data constatării avariilor și data
înaintării ofertei de despăgubire, în situația
daunei totale economice.
de retinut: decontez platforma si masina la schimb sau inchiriata.
Si cam asta e pana acum. Astept sugestii daca aveti.
L.E.: Nu am decontare directa.
Seara buna!