Autor Subiect: Valori cu care ne mandrim: actori, sportivi, pictori, fotografi...ROMANI  (Citit de 60568 ori)

0 Membri şi 7 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Offline bogdanb

Mai degraba e vorba de...

Ce conteaza o industrie nationala cand e vorba de spaga unui grup de banditi?
SX4 4x4 1.6GS aka Suzie Q :)
 

Offline lucianer

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 8032
  • Thanked: 260 times
  • Gen: Bărbat
  • Daihatsu Terios, 1.5 16V 105 CP Benzinar/GPL
A fost o masina buna care a aparut unde nu trebuie!Macar a avut momentul ei de glorie in Paris -Dakar:
Odata, demult, ARO era un producator de autovehicule de teren recunoscut pe plan international. Prima masina a fost produsa in 1957, ceea ce inseamna ca este cel mai vechi producator de automobile din Romania. Pana in prezent au fost fabricate peste 360.000 de  automobile ARO 4x4, din care mai mult de 2/3 au fost exportate in peste 100 de tari. Ba chiar un model ARO 10 a castigat si una dintre editiile raliului Paris-Dakar…Primul autoturism de teren produs in Romania in perioada postbelica s-a dezvoltat pe baza modelului sovietic GAZ 69. Productia a inceput in 1957, cu modelul IMS57, si a continuat doi ani mai tarziu cu M59. Modelul M59 beneficia de un motor reproiectat: au fost remodelate coloanele de admisie si evacuare si a fost introdusa ungerea sub presiune, obtinandu-se in acelasi timp o usurare cu 70 de kilograme. Caroseria prototipurilor celor doua modele a fost realizata manual de Grigore Negoita, un maistru tinichigiu. Exista chiar si o legenda potrivit careia Negoita ar fi fost ajutat de Ghita Holbosan, un tinichigiu stangaci (la propriu, nu la figurat). „Stangacia” lui ar fi  fost cheia realizarii aripii stangi a automobilului. Chiar daca M59 reprezenta un pas inainte in domeniul proiectarii si al constructiei, continuau sa existe probleme in exploatare, in special la sistemele de directie si franare. Un nou prototip este testat incepand cu 1961 exclusiv pe timp de noapte, fapt ce i-a adus denumirea codificata de „plimbaretul nocturn”.  In paralel, sunt testate modele 4X4, produse de firme renumite, precum Ford sau Land Rover. Rezultatele excelente obtinute la teste contribuie la lansarea, in 1964, a modelului M461, care beneficia de o platforma tehnica complet reproiectata. M461 va ingloba in primii doi ani de productie 81 de imbunatatiri constructive. Denumirea modelului, M461, are urmatoarea semnificatie: M este abrevierea de la Muscel, 4 reprezinta al patrulea prototip realizat, iar 61 - anul inceperii testelor cu prototipul modelului, 1961.

O tempora…


Imbunatatirea radicala a performantelor si fiabilitatii noului model au permis inceperea exportului in anul imediat urmator. Deja tot mai multe exemplare reuseau sa parcurga peste 100.000 de kilometri fara sa fie  necesara vreo reparatie capitala. Prima tara in care au poposit automobilele romanesti a fost China, ce avea sa deschida o serie de 32 de state de pe patru continente. Exportul a crescut continuu, de la 502 unitati, in ’65, la aproximativ 10.000 in ’73. Promovarea automobilului s-a produs in mod „natural”, M461 fiind utilizat de numeroase expeditii stiintifice, strabatand fara probleme trasee parcurse pana la acel moment de caravane hipice. Dintre cele mai importante trebuie mentionate „Expeditia Transafricana”, efectuata in 1971 de un echipaj romanesc ce a parcurs un traseu de 18.000 de kilometri, intre Dakar si Mombasa, precum si cele efectuate de echi-paje cehe in Himalaya (1970 - 25.000  de kilometri), Afganistan si Pakistan. Prezenta M-ului devenise deja o obisnuinta la cele mai mari saloane auto ale lumii. Modelele destinate exportului au beneficiat si de o motorizare diesel, fiind disponibile doua propulsoare: Indenor (2.112 cmc/62 CP) si Perkins (2.523 cmc/71 CP). Lansarea in 1971 a noului model ARO 240 a dus la stoparea productiei de M-uri in 1975. Recunoscut astazi ca vehicul istoric, M 461 este cotat in cataloagele internationale la 1.350 de dolari.

Inceputul sfarsitului

Era un rasfatat cine isi permitea sa aiba o masina ARO inainte de 1990, cand peste 90% din productia uzinei de la Campulung-Muscel lua calea exportului. Se infiintase si o societate mixta cu francezii, ARO-France, lucru mai rar intalnit pe vremea comunismului. Cu acest rasfat a abordat si conducerea de dupa 1990 situatia producatorului roman de automobile de teren. Au venit francezii de la Peugeot, cei de la Renault, dar si alti producatori de masini de teren sa se intereseze de privatizarea ARO. Dar nu a iesit mare lucru, in primul rand pentru ca investitorii gandeau un plan amplu de restructurare, care presupunea concedieri, retehnologizare si, mai ales, stoparea furturilor. Nu era curte in Campulung unde sa nu gasesti piese de schimb pentru ARO. Delirul a continuat cativa ani buni, timp in care in uzina intrau multi bani pe o parte si ieseau prea putini, sau deloc, pe de alta. Stocul crestea vazand cu ochii, si pe baza acestuia se dezvoltau mari afaceri la negru. Asa se face ca prin anii 1996-1997 niciun investitor serios nu mai era interesat de privatizarea uzinei. Dadeau insa tarcoale altii. Din emisfera sudica.

Visuri negre

S-au schimbat in 12 ani peste noua echipe manageriale, s-au externalizat anumite active, s-a incercat motorizarea cu grupuri propulsoare Toyota, Renault sau Peugeot. Degeaba, masina ajungea la un pret cu mult peste performantele ei, iar calitatea era, pentru multi dintre angajatii Aro, ultima prioritate. Dupa trei incercari nereusite de privatizare, ce a mai ramas din Aro a fost dat pe mana americano-brazilianului John Perez. ARO era printre putinele uzine vandute de fostul APAPS pe „un dolar”. Important era ca investitorul sa nu o lase sa moara. Planul nu a reusit din mai multe motive. Firma Cross Lander, a lui John Perez, era departe de a dispune de resursele financiare necesare lansarii unui nou produs cu pretentii de competitivitate pe piata Americii de Nord. In rest, doar vorbe. Din miile de angajati de la ARO au mai ramas cateva sute, care au „reusit” sa obtina ceea ce nici nu au visat vreodata: sfarsitul ARO. Acum, nimeni nu mai crede in supravietuirea automobilului romanesc de teren.

Text din Financiarul!
Go Terios!!!:)
 

Offline hugbear

Problema nu-i ca nu s-a mai fabrica, ci ca a fost vandut pe doi bani unei firme americane de doi lei. Si mai dureros este ca "talentele" i-au fost puse in valoare de straini (cehi, slovaci etc.) in timp ce noi, romanii, o consideram o tigaie pentru simplul motiv ca n-avea pedigree si pret de masina "straina". Si nu Romania e de vina, ci romanii!
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline lucianer

  • Hero Member
  • *****
  • Mesaje postate: 8032
  • Thanked: 260 times
  • Gen: Bărbat
  • Daihatsu Terios, 1.5 16V 105 CP Benzinar/GPL
Corect,m-am exprimat gresitt,dar asta este tara in care traim si se intampla astfel de lucruri!
Go Terios!!!:)
 

Offline Geo (SX4Owner)

  • Sr. Member
  • ****
  • Mesaje postate: 443
  • Gen: Bărbat
  • Happy that i'm not anymore SX4Dreamer
Este trist, dar stim cu totii ca ARO ar fi avut vreo sansa daca ar fi fost cumparata de un producator "de renume mondial". Dacia era in aceeasi situatie; daca stam si ne gandim sigurul autoturism 100% romanesc a fost Dacia Nova, care dupa cum stim nu prea s-a bucurat de popularitate.
SAYURI, o gheisa plina de talente
 

Offline Laurentiu

A mai apus o stea a teatrului romanesc. Jean Constantin a murit la virsta de 81 de ani.

Dumnezeu sa-l ierte !
  • Suzuki SX4
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!
 

Offline bachus

  • Jr. Member
  • **
  • Mesaje postate: 71
  • Gen: Bărbat
Sper sa nu fiu off topic, dar ar trebui sa ne mandrim si cu ei.
Am sa mai adaug si din alte domenii

Aşi ai aviaţiei române din cel de al Doilea Război Mondial

Grad↑ Nume                                                 Victorii       Victorii
                                                                 omologate   probabile
Cpt.    Constantin Cantacuzino („Bâzu”)          56              12
Cpt.    Alexandru Şerbănescu                           47                8
Lt.      Tudor Greceanu                                      42 
Cpt.    Ioan Dicezare                                         40 
Of. ec. cl. III Ioan Milu                                      30             15 (?)
Slt.      Constantin Rozariu                               27 
Adj.     Ion Mucenica                                         22 
Adj.     Cristea Chirvăsuţă                                20 
Adj.     Constantin Lungulescu                          19 
Lt.       Vasile Gavriliu                                        16               3
Cpt.     Dan Vizanti                                            15 
Adj.      Tiberiu Vinca                                         13 
Of. ec. cl. III Ioan Maga                                    13 
Adj.      Ioan Mălăcescu                                     11 
Adj.      Teodor Zăbavă                                      11 
Lt.        Ion Dobran                                           10 
Lt.        Nicolae Polizu-Micşuneşti                      10 
Adj.      Dumitru Ilie                                           10 
Cpt.     Gheorghe Popescu Ciocănel                   9 
Adj.      Ştefan Greceanu                                    9 
Adj.      Gheorghe Cocebaş                                9 
Adj.      Andrei Rădulescu                                    9 
Cpt.     Dan Scurtu                                              8 
Adj.      Traian Dârjan                                          8 
            Eugen Cameceanu                                 8 
            Mihai Mihordea                                        8 
Adj.      Ioan Panaite                                           8 
Adj.       Iosif Moraru                                            7 
            Parsifal Ştefănescu                                 7 
Adj.      Constantin Pomuţ                                   7 
Slt.       Liviu Mureşan                                          7 
Cpt.      Horia Agarici                                           6 
Lt.         Florin Alexiu                                           6 
             Constantin Ursachi                                 6 
             Ioan Vornica                                           6 
Lt.         Radu Reinek                                           6 
             Gheorghe Ţuţuianu                                 6 
Adj.       Aurel Tifrea                                             5 
Adj.       Constantin Popescu                               5 
Adj.       Constantin Nicoară                                 5 
Adj. stag. Petre Cordescu                                    5 
Lt.         Hariton Duşescu                                     5 
Slt.        Vintilă Brătianu                                        5 
Adj. şef Nicolae Burileanu                                    5 
Adj.       Laurenţiu Cătană                                   5 
Slt.        Erich Selei                                              5 
Slt.        Gheorghe Cristea                                   5 
Lt.          Mircea Dumitrescu                                 5
Ignis 1.3 GLX. b 75 yoa
 

Offline shpeedy

Daca tot ai adus vorba de aviatie, poate ar fi bine de amintit si despre produsele aviatiei romanesti. Pe linga Vlaicu si Vuia, Romania a avut in cel de-al doilea razboi mondial un rival pentru avioanele vremii - IAR-80, produs integral romanesc.

Mai multe info: http://ro.wikipedia.org/wiki/IAR_80
Ex: 2007 Swift M13A, 2010 SX4 M16A 4x4
Current: (2019 Ignis Allgrip K12C), 2007 Forester 2.0X
 

Offline Silfax

... nu mai am ce adauga decat ca a reprezentat una dintre putinele clipe de glorie din istoria noastra recenta. Un avion cu un profil de zbor excelent.


  • S-Cross Elegance benzina 4x2
 

Offline adrian_r5

Too Old to Rock and Roll: Too Young to Die (© Jethro Tull 1976)

Better Motörhead than Dead :yeah: