Un articol din 2019, util și instructiv pentru posesorii de motoare pe benzină, cu injecție directă și turbină (BoosterJet Suzuki, T-GDI Hyundai/Kia, VTEC Honda, etc., etc.) referitor la benzină în ulei și nu numai.
http://www.hondaproblems.com/oil-dilution/Reproduc în traducere esența:
<<Cine este de vină pentru creșterea nivelurilor de ulei ? [benzină în ulei]
Honda a subliniat rapid câteva motive pentru care motoarele lor au această problemă și ambele par să se învârtă în jurul acuzării șoferilor.
[1] Prea multe călătorii pe distanțe scurte pe vreme rece
Primul este șoferii care fac doar călătorii scurte, în special în zonele cu vreme rece, care nu permit motorului să se încălzească suficient și să ardă excesul de vapori.
Ascultă, au dreptate - multe călătorii scurte nu sunt bune pentru niciun motor. Dar proprietarii Honda din 2016 și mai în vârstă nu sunt primul grup care face călătorii scurte. Deci, de ce există un număr mai mare decât media de reclamații cu privire la problemele de diluare în CR-V 2017 și 2018 și în Civic 2016, 2017 și 2018?
[2] Honda spune că motorul este prea eficient?
Honda spune că proiectarea unui design eficient al motorului nu irosește deloc căldura.
...
[3] Honda va încerca să remedieze problema diluării uleiului printr-o campanie de service care include:
1. Actualizări software la modulul de comandă a transmisiei și la sistemul electronic de injecție a combustibilului.
2. Înlocuirea unei șaibe de dop de golire
3. Înlocuirea unității de control al climatizării (în unele cazuri)
4. O schimbare de ulei proaspăt
Honda consideră că aceste actualizări vor permite motorului să se încălzească mai repede și să îmbunătățească arderea combustibilului.>>
Să „traduc” la punctul [1]:
La orice mașină pornirea pe vreme rece implică amestec bogat de benzină, o parte din benzina în exces scurgându-se în baie. Dacă ulterior pornirii la rece continui cu un drum mai lung motorul ajunge la temperatura normală de funcționare, benzina ajunsă în baie vaporizează și prin sistemul de recirculare a vaporilor din carter e împinsă în admisie și arsă.
Să „traduc” la punctul [2]:
Un motor este cu atât mai eficient cu cât funcționează la temperaturi mai mari. Problema e că la mers în forță un astfel de motor se încălzește prea tare și atunci trebuie răcit suplimentar.
Paranteză: răcirea cu apă/antigel e eficientă mai mult în chiulasă decât in bloc, ca dovadă blocul (răcit cu ulei) ajunge ușor la mers în forță pe la 130 grade în timp ce chiulasa (răcită cu antigel) rămâne blocată undeva pe la 98-104 grade.
Iar răcirea aceea suplimentară (la supraîncălzire din cauza mersului în forță) se face cu amestec bogat în benzină, în final motorul se răcește dar se duc naibii până la urmă și noxele și eficiența. Și ca bonus se aruncă benzină în baie. Se aruncă prea multă și nu vaporizează în totalitate.
La punctul [3] în afara actualizărilor de soft ce reduc cantitatea de benzină din amestecul aer/benzină, o rezolvare doar parțială, pe termen lung celelalte măsuri sunt inutile. Posesorii de Honda se destăinuiau pe forumuri că la fiecare 1000 km își scoteau uleiul în plus din baie cu seringa și pe la 3000 de km îl schimbau că deja era ca apa.
Toate motoarele pe benzină cu injecție directă au aceste probleme. Dacă au și turbină problemele sunt și mai mari. Dacă sunt eficiente (1,5 VTEC Honda a fost cel mai eficient motor din lume la data apariției) problemele sunt încă o dată mai mari, răcirea lor e o chestie foarte spinoasă ce nu mai e doar inginerie, devine artă.
Cam același lucru spuneam și aici.
https://www.suzuki-club.ro/forum/index.php?topic=10458.msg308686#msg308686În practică injecția directă nu strălucește. Supapele îmbâcsite în timp (circa 30.000 – 40.000 km) cresc noxele și reduc eficiența, exact motivele pentru care a fost adoptată. În timp ce un motor cu injecție directă e mai eficient ca un MPI doar la mers subturat unde amestecul e stratificat și sărac.
E un cerc vicios.
La mers bătrânesc, subturat, ai amestec sărac și ai depuneri pe supape (noxe și consum mare mai tîrziu, pe la 40.000 km) iar dacă vrei să depășești cu motorul subturat ai uneori ca bonus și LSPI.
La mers sportiv, inevitabil ajungi la amestec bogat (cu noxe și consum mare imediat) și se aruncă benzină în baie ce nu vaporizează în totalitate.
Dar ce e de facut ?
MPI.