Am pornit de la observația că motorul 1,6 T-GDi Hyundai/Kia accelerează relativ anemic în primele 3 viteze. Inițial am crezut că în primele viteze patinează mult ambreiajul, datorită DCT-ului. Scrie și în manualul utilizatorului. De pe la 60 de km la oră accelerează incomparabil mai puternic.
Apoi am citit adespre BoosterJet-ul Suzuki aici:
https://suzuki.ro/boosterjet/ următoarele:
„În mediul urban, waste gate-ul se deschide pentru un stil de condus mai economic.” Întrebarea era dacă și cei de la Hyundai/Kia fac la fel la 1,6 T-GDI.
Pentru cei cu nu știu, wastegate-ul nu a apărut pentru a favoriza una din două: fie consumul redus, fie performanețele dinamice, el a apărut pentru a nu distruge turbina/sistemul de admisie cu presiuni/temperaturi exagerat de mari
ce se obțin la turații mari. Șuntează turbina, e echivalentul unei supape de refulare ce nu permite creșterea presiunii peste un prag.
De exemplu aici:
https://www.e-automobile.ro/categorie-motor/20-general/33-motor-turbo.html este explicat acest detaliu:
„În cazul sistemelor de supraalimentare cu turbină cu geometrie fixă dimensionarea acestora se face astfel încât presiunea furnizată de compresor să aibă valori mari începând de la valori mici ale turației motorului. Problema apare la turațiile mari ale motorului deoarece presiunea generată de compresor este prea mare și poate afecta stabilitatea mecanică și termică a motorului. Soluția vine odată cu utilizarea unei supape de refulare numită wastegate care la regimuri de turație ridicate se deschide și redirecționează gazele de evacuare ocolind turbina. Astfel este limitat debitul de gaze arse din turbină care conduce la o limitare a turației compresorului și deci o limitare a presiunii aerului comprimat.”
Aveam deja o interfață ODB II pe bluetooth și un soft de citire pe Android, ambele cumpărate mai demult, fiecare cu câteva zeci de lei. Am folosit Torque (și nu altceva mai bun) strict pentru că eram obișnuit cu el. L-am configurat să-mi arate „Turbo Boost & Vacuum Gauge” cu valori între -1 și +3 bari, presiune relativă. -1 bar = vid absolut, 0 bari presiune relativă = 1 bar presiune absolută = presiunea atmosferică. Din amintiri presiunea din admisia unui motor uzual cu turbină nu depășește 2-3 bari.
Apoi am mers pe centura orașului în diverse viteze, accelerând mai lent sau mai abrupt și am citit ce-mi dă Torque. Abia la viteze mai mari de 60 km/h am obținut aproape 1 bar presiune relativă, n-am testat mai departe că erau limitări de viteză.
În primele 3 viteze în admisie e o depresiune destul de mare, de circa –(minus) 0,7 bari ce e aproape constantă indiferent de regimul de accelerare. În oraș n-am turbo. La fel ca la BoosterJet Suzuki. Nu încercați liniuțe la semafor că n-aveți /n-avem cu ce.