Autor Subiect: Sueta despre motoare  (Citit de 20118 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline Myhay

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #100 : 09.Apr.2021, 10:39:57 p.m. »
Nu neaparat mai turat cat mai constant. Depuneri oricum vor fi , mai putine in teorie.
  • Suzuki Baleno 1.2 DUALJET GLX / Granite Grey Mettalic + Vitara Hybryd ALLGRIP 1.4Boosterjet Spirit 6MT / Galactic Grey Metallic
 
The following users thanked this post: Flint Beastmood

Offline Flint Beastmood

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #101 : 13.Apr.2021, 12:31:28 p.m. »
https://stillrunningstrong.com/car-technology/gasoline-direct-injection/

Articol complex - o veritabila evanghelie - despre GDI comparativ cu PFI si la final 5 sfaturi despre cum reducem depunerile de carbon.
  • Vitara 1.4/48V Allgrip
 
The following users thanked this post: cristidav, toma, remarque

Offline dthem

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #102 : 13.Apr.2021, 12:42:31 p.m. »
Articolul de mai sus menționează la un moment dat masinile de curse: lucrurile se învârt atât de repede încât nu are timp sa se depună nimic. Oare motoarele GDI ar trebui conduse mai turate pentru a reduce depunerile, prin creșterea fluxului de aer și a temperaturii?
Daca e asa, eu n-am nicio depunere hahahha  :-))
  • Vitara 1.4 BoosterJet AT Passion 2019
 

Offline remarque

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #103 : 13.Apr.2021, 02:54:52 p.m. »
https://stillrunningstrong.com/car-technology/gasoline-direct-injection/

Articol complex - o veritabila evanghelie - despre GDI comparativ cu PFI si la final 5 sfaturi despre cum reducem depunerile de carbon.

Explică într-un mod ușor de înțeles cum e cu GDI versus PFI. Sunt de acord cam cu 98% din articol. În practică un GDI mergând în sarcină mică merge stratificat, cu amestec sărac. Amestec sărac înseamnă temperatură mai mare. Cam la limită. Dacă treci în sarcină mare va fi răcit cu amestec bogat. Ce obții pe mere dai pe pere. În trafic normal unde mai vrei faci și câte o depășire în forță un GDI nu consumă mai puțin ca un PFI.
Interesantă explicația cu clapeta de aer, în esență un GDI e mai eficient decât un PFI la sarcini reduse și turații mici/medii deoarece acesta din urmă merge în ... frână de motor din cauza depresiunii din admisie. Explicație corectă.
Arată și de ce un PFI e superior unui GDI la turații scăzute și sarcini mari (când la GDI apare LSPI).
Din cele 5 sfaturi pentru reducerea depozitelor de carbon pe supapele de admisie, în practică ușor de aplicat sunt 1, 2 și 4, mai puțin 3 și 5.
« Ultima Modificare: 13.Apr.2021, 03:13:25 p.m. de remarque »
Knock! knock! knock! Cine bate? Rod knock!
La Suzuki RO un defect major în garanție ți-l rezolvi pe banii tăi! Până îi acționezi în instanță pentru recuperarea prejudiciilor...
New Vitara 1.6 VVT MT Passion Allgrip
 
The following users thanked this post: cristidav, Flint Beastmood

Offline remarque

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #104 : 05.Mai.2021, 01:41:52 p.m. »
Am pornit de la observația că motorul 1,6 T-GDi Hyundai/Kia accelerează relativ anemic în primele 3 viteze. Inițial am crezut că în primele viteze patinează mult ambreiajul, datorită DCT-ului.  Scrie și în manualul utilizatorului. De pe la 60 de km la oră accelerează incomparabil mai puternic.

Apoi am citit adespre BoosterJet-ul Suzuki aici: https://suzuki.ro/boosterjet/ următoarele:
„În mediul urban, waste gate-ul se deschide pentru un stil de condus mai economic.” Întrebarea era dacă și cei de la Hyundai/Kia fac la fel la 1,6 T-GDI.

Pentru cei cu nu știu, wastegate-ul nu a apărut pentru a favoriza una din două: fie consumul redus, fie performanețele dinamice, el a apărut pentru a nu distruge turbina/sistemul de admisie cu presiuni/temperaturi exagerat de mari ce se obțin la turații mari. Șuntează turbina, e echivalentul unei supape de refulare ce nu permite creșterea presiunii peste un prag. 

De exemplu aici: https://www.e-automobile.ro/categorie-motor/20-general/33-motor-turbo.html este explicat acest detaliu:
„În cazul sistemelor de supraalimentare cu turbină cu geometrie fixă dimensionarea acestora se face astfel încât presiunea furnizată de compresor să aibă valori mari începând de la valori mici ale turației motorului. Problema apare la turațiile mari ale motorului deoarece presiunea generată de compresor este prea mare și poate afecta stabilitatea mecanică și termică a motorului. Soluția vine odată cu utilizarea unei supape de refulare numită wastegate care la regimuri de turație ridicate se deschide și redirecționează gazele de evacuare ocolind turbina. Astfel este limitat debitul de gaze arse din turbină care conduce la o limitare a turației compresorului și deci o limitare a presiunii aerului comprimat.”

Aveam deja o interfață ODB II pe bluetooth și un soft de citire pe Android, ambele cumpărate mai demult, fiecare cu câteva zeci de lei. Am folosit Torque (și nu altceva mai bun) strict pentru că eram obișnuit cu el. L-am configurat să-mi arate „Turbo Boost & Vacuum Gauge” cu valori între -1 și +3 bari, presiune relativă. -1 bar = vid absolut, 0 bari presiune relativă  = 1 bar presiune absolută = presiunea atmosferică. Din amintiri presiunea din admisia unui motor uzual cu turbină nu depășește 2-3 bari.

Apoi am mers pe centura orașului în diverse viteze, accelerând mai lent sau mai abrupt și am citit ce-mi dă Torque. Abia la viteze mai mari de 60 km/h am obținut aproape 1 bar presiune relativă, n-am testat mai departe că erau limitări de viteză.

În primele 3 viteze în admisie e o depresiune destul de mare, de circa –(minus) 0,7 bari ce e aproape constantă indiferent de regimul de accelerare. În oraș n-am turbo. La fel ca la BoosterJet Suzuki. Nu încercați liniuțe la semafor că n-aveți /n-avem cu ce.  :D
Knock! knock! knock! Cine bate? Rod knock!
La Suzuki RO un defect major în garanție ți-l rezolvi pe banii tăi! Până îi acționezi în instanță pentru recuperarea prejudiciilor...
New Vitara 1.6 VVT MT Passion Allgrip
 
The following users thanked this post: ntire2000

Offline ntire2000

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #105 : 05.Mai.2021, 03:48:47 p.m. »
Of, of, de parca n-ai stii ca la noi în sat ca nu-s decât vreo 6 semafoare pentru pietoni si o gramada de musuroaie pe post de giratorii.
Pentru liniute trebuie sa mergem la Cluj....

Din ce spui tu aici se cam explica si insesizabilul lag pe care l-am sesizat eu atunci când bag talpa mai pervers în viteza a 3-a.
Când îsi da drumul brusc si zboara e din cauza ca practic abia atunci "se trezeste" turbina.
Si eu care credeam ca e kerosenul.

PS: se confirma totusi banuiala pe care o aveam ca e "lucrata" din soft.
  • スズキ ビターラ
Κατά τον δαίμονα εαυτού
 

Offline remarque

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #106 : 05.Mai.2021, 10:41:28 p.m. »
Da, la motoarele noastre acționarea wastegate-ului e comandată electronic de un soft. La alte motoare wastegate-ul acționează strict la turații mari fiind comandat pneumatic.
Knock! knock! knock! Cine bate? Rod knock!
La Suzuki RO un defect major în garanție ți-l rezolvi pe banii tăi! Până îi acționezi în instanță pentru recuperarea prejudiciilor...
New Vitara 1.6 VVT MT Passion Allgrip
 

Offline Myhay

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #107 : 06.Mai.2021, 08:08:12 a.m. »
Am observat ca pe turbina este o tija metalica care actioneaza in functie de acceleratie. Am observat asta cand ma uitam la motor si dealerul a turat o de cateva ori pe loc. Cu cat o tura mai tare cu atat tija avea cursa mai lunga. Ala sa fie mecanismul wastegate ului? Daca ala este pare ceva mai mult mecanic decat electronic actionandu se in functie de presiune / turatie.

Si inca o chestie , mecanicul mi a spus ca turbina de pe K14D cred ca mai mult ca sigur si de pe K14C este racita si cu apa ( antigel).
  • Suzuki Baleno 1.2 DUALJET GLX / Granite Grey Mettalic + Vitara Hybryd ALLGRIP 1.4Boosterjet Spirit 6MT / Galactic Grey Metallic
 

Offline remarque

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #108 : 06.Mai.2021, 09:41:12 a.m. »
La mine turbina nu e eficientă la viteze mici oricât aș călca-o. Un test cu o interfață ODB II ar fi relevant și pentru BoosterJet.

Dacă ne uităm de la min 02:42 la filmulețul ăsta s-ar putea ca la BoosterJet turbina să meargă uneori (nu prea des) cu toată forța gazelor de evacuare și în oraș: „under sudden acceleration or whe taking off from a stationary start” ca să citez din filmuleț. Asta miroase într-adevăr a pneumatic.
« Ultima Modificare: 06.Mai.2021, 09:57:25 a.m. de remarque »
Knock! knock! knock! Cine bate? Rod knock!
La Suzuki RO un defect major în garanție ți-l rezolvi pe banii tăi! Până îi acționezi în instanță pentru recuperarea prejudiciilor...
New Vitara 1.6 VVT MT Passion Allgrip
 
The following users thanked this post: Myhay

Offline Myhay

Re: Sueta despre motoare
« Răspuns #109 : 06.Mai.2021, 10:25:39 a.m. »
Se pare ca am ghicit . Tija reprezinta wastegate ul conform video.

Pentru a proteja turbo , personal evit sa accelerez brusc sau demaraj in forta la sub 2000 rpm. Prefer sa retrogradez o treapta si atunci sa o calc daca am nevoie sa ma infig ( la vitara ma refer ) si ulterior trec in treapta imediat superioara , in felul asta cade turometrul peste 2000 RPM.
  • Suzuki Baleno 1.2 DUALJET GLX / Granite Grey Mettalic + Vitara Hybryd ALLGRIP 1.4Boosterjet Spirit 6MT / Galactic Grey Metallic
 
The following users thanked this post: cristidav, toma