Să vă zic de ce nu sunt fan TCe 100 ECO-G sau orice alt motor în 3 cilndri. Când am mai auzit și de Ford Puma ST în 3 cilindri cu motor de 1,5 și 200 CP …
Dincolo de suprasolicitarea termică și mecanică mai mare apare spinoasa problemă a vibrațiilor. Din construcție un astfel de motor este neechilibrat, arborele cotit smucește, apar vibrații. Uitați-vă la ralanti la un motor bun în 4 cilindri cât de frumos toarce și uitați-vă la unul în 3 cum țopăie. Rezolvarea clasică înseamnă amplasarea de contragreutăți pe vilbrochen, greutatea lor considerabilă diminuează însă din avantajul motorului ușor în 3 cilindri așa că se pun contragreutăți mai ușurele.
Am un prieten ce a făcut de toate, a început pe când era student asambând microcalculatoare, gen HC85, Cobra, etc., acum are o firmă într-un oraș măricel din Ardeal și întreține diverse utilaje motorizate. Mi-a povestit că la un utilaj un motor anume pe benzină cu cilindree mai mare decât uzual și puțini cilindri îi venea frecvent înapoi în garanție cu cilindrii topiți. Ce se întâmpla, vilbrochenul era echilibrat cu economie mare la contragreutăți așa incât atunci când foloseai utilajul îți clănțăneau și dinții în gură. Din cauza vibrațiilor se strica (aproape insesizabil) etanșarea pe admisie și amestecul aer-benzină devenea sărac, adică prea oxigenat. Rețeta sigură pentru supraîncălzire, ce topea apoi cilindrii.