Autor Subiect: directie  (Citit de 1900 ori)

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Offline DarkDac

  • Full Member
  • ***
  • Mesaje postate: 101
  • Gen: Bărbat
directie
« : 29.Iul.2013, 08:34:05 p.m. »
salut
eu conduc 2 masini: Swift si un Logan de servici. Directia la Swift este electrica iar la Logan hidraulica. Am constatat ca in timp ce la drum intins rotesti mai brusc de volan directia este mai instantanee decat la Swift, adica la Swfit exista o mica intarziere de cateva sutimi de secunda pe care eu am pus-o pe seama latentei de la momentul comenzii in volan si executarea manevrei de catre motorasul electric, cu alte cuvinte, sucesti brusc de volan, masina isi schimba directia un pic mai tarziu fata de cat imi doresc eu.....este o chestie aproape insesizabila dar eu am sesizat-o.
 

Offline Laurentiu

Re: directie
« Răspuns #1 : 29.Iul.2013, 09:46:23 p.m. »
la Swfit exista o mica intarziere de cateva sutimi de secunda pe care eu am pus-o pe seama latentei de la momentul comenzii in volan si executarea manevrei de catre motorasul electric...
  =)) Da, este timpul cit parcurge sunetul glasului capitanului de pe puntea de comanda pina in sala masinilor la masinistul de serviciu si pina ce acesta pune in aplicare comanda primita.

Mptorasul electric in cazul de fata sau pompa hidraulica nu face altceva decit sa usureze miscarea de rotatie. Legatura intre volan si roti este o legatura mecanica si nu o legatura prin "intermediar". Daca se percepe o intirziere intre rotirea volanului si schimbarea directiei => joc in coloana de directie (este admis un joc pina la cel mult 15 grade). Cit priveste timpul de "cateva sutimi de secunda", da-mi voie sa-mi exprim mirarea si nedumerirea asupra acestei perceptii.  :D
  • Suzuki SX4
Un mare adevar: este foarte periculos sa dai puteri nelimitate unor minti limitate (Nikola Tesla).
S-auzim numai de bine oriunde ne-am afla!
 

Offline hugbear

Re: directie
« Răspuns #2 : 29.Iul.2013, 10:29:03 p.m. »
Am constatat ca in timp ce la drum intins rotesti mai brusc de volan directia este mai instantanee decat la Swift,
Presupun ca prin "drum intins" te referi la deplasarea cu viteza. Masura in care directia asistata "pune umarul" nu este constanta ci variaza functie de diversi factori (in principal vitaza), in sensul ca te ajuta mai mult la viteze mici si mai putin la viteze mari. Probabil la Dacia diferenta setata de producator e mai mica, rezultand un ajutor mai "vartos" la viteze mari - pe care tu il percepi ca fiinnd "mai prompt".
Zuza a IIa (SX4 GS 4WD "Gassy Beast")

 „Înțelepții vorbesc când au ceva de spus, nebunii - ca să spună și ei ceva.” ― Platon
 

Offline Muttley

Re: directie
« Răspuns #3 : 22.Aug.2013, 01:06:44 p.m. »
Cum a spus-o-ntr-un mod foarte plastic Laurentiu, nu exista "lag" la directie, e cu actionare mecanica.

Loganul are directie asistata hidraulic, insa, functie de versiune, e cu pompa mecanica actionata de curea sau cu electropompa (in special la Diesel si la Euro 5-uri). Diferenta e facuta de faptul ca daca la cea mecanica ai intotdeauna presiune in instalatie, pompa fiind antrenata continuu cat timp e pornit motorul, la electro aceasta va porni doar cand actionezi volanul. Dar in cazul din urma, asta nu induce sub nicio forma o intarziere, ci cel mult o mai mare rezistenta la inceputul manevrei. Presupun ca p-acelasi principiu grosier e si cea electrica de pe coloana a Swiftului, iar ce simti tu e de fapt o tarie mai mare a volanului Swift-ului.

Mai intervin o serie de factori la reactivitatea directiei:
1) pneurile, mai exact latimea si inaltimea talonului. Cu cat pneul mai ingust si mai inalt, acesta va avea o deriva mai pronuntata (se deformeaza (inclina)), ceea ce, intr-adevar, genereaza intarzieri la manevre bruste. Daca ai covrigi pe Swift... intelegi tu;
2) presiunea pneurilor fata. Cu cat mai mica presiunea, cu atat mai mare deriva, idem mai sus;
3) taria suspensiei. Cu cat mai moale, cu atat mai mare pierderea in ruliul masinii => intarziere la virare;
4) starea (uzura) elementelor suspensiei - bucse, amortizoare. Uzate => intarziere.

In concluzie: daca Loganul de serviciu este o masina relativ noua, cu presiune mare in roti (din fabrica vine cu ~3bari), iar Swiftul tau e opusul... si mai ai si jocuri in directie, ceea ce-i dpmdv cam inadmisibil... toate astea explica ce simti tu.
  • Dacia 1310, Impreza WRX, Ignis Sport