Vin si eu cu o intrebare cel putin interesanta. A schimbat cineva placutele de frana (si/sau discurile) spate la o masina cu frana de mana electrica?
Saptamana trecuta am facut revizia de 60k la Outlander si ma asteptam ca printre altele sa fie timpul si pentru o schimbare de placute, mai ales ca masina e cu cutie automata. Conform asteptarilor, m-a sunat mecanicul cand a inceput sa lucreze la ea sa-mi spuna ca placutele trebuie schimbate. In plus fata de asteptari
m-a anuntat voios ca pe spate trebuie schimbate si discurile, intrucat trebuie alezate si dupa alezare va ramane carne prea putina; deci trebuie schimbate. Una peste alta, $500 doar spatele. Plus placutele fata => fara numar, pe langa cei $500 si ceva pentru revizie. Asa ca... i-am zis ca ma mai gandesc.
L-am intrebat evident de pe spate si nu pe fata si mi-a zis ca la masinile cu frana de mana electrica se intampla ca discurile din spate sa se uzeze mai mult, intrucat e posibil ca pistonul comandat electronic nu se retraga total la dezangajarea franei. Astfel, masina nu merge infranata cand se dezactiveaza frana de mana, dar placutele pot ramane suficient de apropiate incat sa inhibe racirea discurilor. Per ansamblu ansamblul franei sta mai cald, iar discurile se decalesc mai rapid decat trebuie. In sfarsit, l-am crezut, dar tot l-am refuzat politicos. Apoi m-am pus sa investighez ce si cum, cu gandul sa le schimb eu acasa. Doar placutele, intrucat discul este are acum grosime suficienta si nici nu vad unde e problema la el, intrucat nu simt ovalizare (frana in valuri) la actionarea franei, nu sunt zgomote, frana tine foarte bine ... s.a.m.d.
Evident, m-am gandit si la garantie, dar mi-a zis mecanicul ca n-o sa am nici o sansa cu reprezentanta Mitsubishi, intrucat franele sunt consumabile si eu am deja 60k la bord. Putin pentru discuri duse, dar nu imposibil. Si oricum, o reglare defectuoasa a cursei de franei nu va putea fi niciodata demonstrata decat cu mari eforturi, pentru ca e din soft.
Astea fiind spuse, am gasit o multime de clipuri pe youtube, inclusiv petru Outlander identic cu al meu. Acelasi an, echipare, motorizare, etc. Am vazut cum se face. E simplu. La frana spate trebuie o baterie patrata de 9 volti si 2 fire, care se conecteaza la motorasul franei de mana si dau local comanda de impingere/retragere a pistonului, in loc ca ea (comanda) sa vina de la electronica masinii. Evident ca in prealabil se scoate de la motoras mufa de comanda.
Toate bune si frumoase, m-am dus la magazin hotarat, gata sa iau piesele si sa ma pun pe treaba, cand... am realizat ca nu prea se gasesc placute de spate pentru Outlander-ul cu frana de mana electrica. Sunt diferite fata de modelele cu frana de mana normala. Cu greu am reusit sa le gasesc la un magazin care nu era doar magazin, ci era atasat unui service. Acolo lucrau oameni mai priceputi decat vanzatorii de la magazinele normale de piese auto; si mi-au zis ca placutele nu "prea" se gasesc pentru ca nu exista cerere la retail, pentru ca la frana de mana electrica nu prea se schimba placute acasa. Prin urmare mi-au zis sa ma mai gandesc daca vreau sa le shimb acasa.
In realitate, se pot schimba acasa, asa cum am vazut in tutoriale. Insa exista niste riscuri, pe care nu toti cei din tutoriale le mentioneaza. Se pare ca retragerea cilindrului se face de fapt din soft, cu o scula de scanare/dignosticare coresponzatoare, apoi se pot scoate si pune placutele, se asambleaza totul la loc, iar la sfarsit tot cu scula se comanda o calibrare a cursei franei de mana, pe care o face masina singura. Toate astea se intampla cu masina trecuta (tot cu scula) in prealabil intr-un fel de safe-mode pentru servisare. Apoi dupa ce totul se termina cu bine (??!!
), se trece masina la loc in modul normal de operare.
Am gasit tutoriale care zic ca nu conteaza si ca poti sa faci calibrarea si fara conectarea la softul masinii, cu secvente dintr-ale de genul: pui frana de 3 ori, o scoti 1 data, inchizi usa de 2 ori, te dai cu capul de volan de 5 ori... s.a.m.d. Insa nu stiu cat de credibile sunt. Altii zic ca nu conteaza, pui totul la loc si "merge si asa". Altii zic,... nu te baga.
Acum... sunt in dilema. De dragul aventurii, nu neaparat ca sa salvez bani, m-as baga. Insa ma gandesc ca masina e in garantie inca si nu stiu daca raman log-uri in memorie atunci cand se face bypass la comanda electronica a franei si se aplica comanda locala cu firele si bateria. Ma gandesc ca daca sunt alte probleme mai tarziu, nu neaparat din cauza franei, se uita aia in log-uri si o sa zica... "ooo, domnu', aici cine s-a bagat la partea electrica in mod neortodox?"
Ce ziceti???
Merita... efortul?