Nope !! E un ignis intrat un pic la apa
E o masinuta din clasa
kei(trad: - light,small)-car, clasa in care Daihatsu si Suzuki (in aceasta ordine in perioada 2006-2008) fac legea. Nu stiu cum mai arata acum piata. S-ar putea ca intre timp Suzuki sa fi redevenit primii.
Din pacate doar o parte foarte mica dintre modelele kei se vand si in afara Japoniei, in variantele cu motoare mai mari.
Tot din pacate, dintr-un motiv care-mi scapa articolul wikipedia a fost redus doar la cat se vede acum, acum ceva timp era mult mai lung si mai bine documentat.
Anyway, fata de cele din articol mai stiu ca exista si o limitare de viteza pentru kei-uri pe autostrazi, respectiv chestia cu limita de putere, din cate stiu nu mai e valabila. Majoritatea kei-urilor actuale se vand (si) cu motoare supraalimentate, care depasesc frecvent 70-80 de cai. In perioada 2008-2009 campion in domeniu era MITSUBISHI-i, cu 89 de cai.
Intamplator, ca sa revin on-topic, in vremea cat am stat in Jp am avut un amic care avea fix o masinuta de-asta (avea motor normal: 660cc aspirat). Vreo 2 ani de zile, cat am petrecut impreuna am avut ocazia sa vad ce poate. Se misca absolut decent (dar nu mai mult de-atat). Cea mai lunga excursie cu masina in cauza am avut-o prin 2005, cand ca sa ajungem la Tokyo Motor Show am traversat Tokyo de la sud la nord-est dus si intors intr-o zi. Cam 3 ore jumate dus, 3 ore jumate intors.Trei insi in masina,
clima on, navi/tv/dvd/hdd etc (cam astea existau in echipare stock pe vremea aia p-acolo, inclusiv la kei-uri
).
Am mers dealtfel cu o gramada de alte kei-uri.
Senzatia in mers, referitor la puterea motoarelor de 660cc vs caroserie, este intrucatva similara cu cea din masinile obisnuite, echipare de intrare in gama (motoare la limita submotorizarii). Si am sa dau cateva exemple: Lancerul nou cu motor de 1.5, Astra cu 1.4, Golf cu 1.4 etc.).
Sunt extraordinar de fasnete in oras si se mentin asa pana pe la 3 persoane in masina, dup-aia gata. OVER.
La fel si pe autostrada. Desi viteza clasei kei e limitata prin lege (undeva sub 100), toata lumea merge mai tare cu ele, insa mai sus de 110 deja nu mai are de unde, oricat de supraalimentata ar fi; doar daca-i vale
Pana pe la 80-90 insa ... e ok. Cam asa e de fapt si limita de viteza. Nu mai stiu exact.